katt med jobbig vana
Hej alla kattgalna!
Jag måste fråga om hjälp nu, det har gått lite för långt med min katt. Han är 9mån, så han är ju inte unge längre.
När han ska dricka så måste han "krafsa" på skålen och golvet, nästan som kattungar gör för att få mjölk. Han står där i ca 5min med möda och krafsar och försöker dricka samtidigt. Medans han krafsar spiller han ut halva vattenskålen, och vi har fått vattenskador på golvet under skålens bricka. Vi har testat med anti skvätt skål men han ska ändå krafsa ut.
Vet ni något som kan hjälpa mig att öva bort hans jobbiga vana?
elvira.horseworld.se
Naaw lillen då! Prova köpa en vattenfontän? Finns massa olika. 🙂
Min ena katt älskade att dricka ut en sådan där vattenflaska man har till gnagare.😃
Den hängde på väggen i lagom höjd med en bricka inunder.
/Maria

Kanske en vattenfontän skulle hjälpa? Har en åt mina tjejer och de fungerar toppen :)
Ställ in vattenskålen i badrummet så gör det inget att han dräller.😉Ni behöver inte ha vattenskålen vid maten. Katter dricker bättre om den står nån annanstans.
Ställ skålen i diskhon!
Min Nisse vill helst ha den där. När jag hade den på golvet vid maten drack han helst inte ur den, utan föredrog det blöta i duschen.
Allra bäst tycker han om när han får dricka direkt från kranen på diskbänken.
Hur vid är skålen? Om han slår i morrhåren när han dricker så kan det bli så att han måste/vill känna med tassen istället var vattnet är.
Pröva med en vidare skål.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Det han håller på med är ett medfött instinktivt beteende som kommer från tiden då katter grävde fram vatten eller rensade stillastående vattenhål från skräp som flöt på ytan innan de kunde dricka.
Min ragdoll gör likadant, trots att det nog var väldigt länge sedan hans förfäder behövde rensa några vattenhål. Jag har en stor och hög och vid aluminiumbunke med vatten som står mitt på köksbordet. Där kan han krafsa runt bunken bäst han vill utan att något vatten spills ut eller golv riskerar att förstöras (om det spills). Jag har även vatten i en kastrull på diskbänken.
Sajtvärd Katter iFokus