Vad är bäst?
Hej! Min 9 månaders katt äter torrfoder och 1 80g våtfoder per dag. Han få även en skink bit vid frukost. Min pappas tjej och hennes kompis tycker att katten är smal och inte ska få torrfoder då han kanske får problem med njurarna. Men jag håller inte med! Han gillar att äta torrfoder och äter inte mer än halva burken våtfoder. Han äter en hel skål med torrfoder varannan dag. Alltså ungefär 1kg på 2 veckor. Enligt dom så är det för lite mat. Han får rikligt med vatten varje dag och äter Bozita kitten. Våtfodret är gourmet. Vad tycker ni?
Jag håller med din pappas tjej. 😃 Torrfoder är aldrig positivt för en katt, bara för människor. Dessutom ger du ett torrfoder som inte har speciellt bra innehåll (spannmål, låg proteinhalt etc).
Vill du försöka undvika njurproblem så är endast blötmat det bästa (förutom barf, rå mat som kräver mycket kunskap). Skinka innehåller även salt och är inte speciellt bra för små kattnjurar.
Gå över helt till blötmat och ge en bättre sort! Mjau eller Bozita blötmat är favoriterna på detta forum!
Okej. Han vägrar äta andra sorters torr- och våtfoder. Har bytt flera gånger men då vägrar han äta. Gourmet är hans favorit så det tänker jag ge honom.
#2 Du kommer inte ifrån spannmålet om du ger gourmet, men det är upp till dig! Det går alltid att få en katt att äta det man vill, det enda man behöver är att vara mer envis än katten. 😃 Även om det tär på tålamodet! Jag hade gett det han tycker om men försiktigt blandat i den blötmaten jag vill att han ska äta och tillslut lär han inte märka vilken mat som är vilken.
Sluta upp med att ge honom en skinkbit varje dag också det är inte särskilt bra för hans njurar heller.
Mängden mat han äter låter ju rimlig, men jag håller med föregående om vilken kost som är bättre. Men om han sen är för smal eller ej går inte att säga, det skulle vara enklare med en bild och att veta vilken vikt han har. Vikten beror ju mycket på kroppsbyggnad.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Skippa torrfoder och ge honom fri tillgång på blötmat, vänj honom vid annan bättre (och billigare) blötmat genom att blanda det i Gourmet
Jag anser att varken katter eller barn har förstånd nog att bestämma vilken mat de ska äta 😉
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag håller verkligen alla som säger nej till torrfoder, jag håller med alla som säger nej till kattmat med spannmål och speciellt när Sarah-S skriver "Jag anser att varken katter eller barn har förstånd nog att bestämma vilken mat de ska äta"
Det övergår mitt förstånd att det finns kattägare som mot bättre vetande håller fast vid att ge sina katter torrmat över huvud taget och/eller blötmat med spannmål. Sannoliktheten är stor att man förkortar kattens liv med att ge den torrfoder oavsett fabrikat och oavsett vad veterinärer säger. Missriktad välvilja skulle man kunna säga. Egentligen bryter torrmaten och all mat som innehåller spannmål t o m mot lagen för där sägs att man ska ge sina djur mat som är avpassad för djurarten.
I Gourmet finns någon tillsats som är oemotståndlig för katter. De enda gånger som jag ger katterna Gourmet är om jag måste få i dem medicin. En mina katter får ibland följa med till min sommarstuga och då brukar jag köpa något onyttigt godis till mig och katten får Gourmet. Gourmet för katterna jämställer jag med att köpa en chokladkaka till mig: Dyrt och onödigt.
Ta och läs på hur mycket mat en katt på nio månader behöver. Äter den mer än så utan att lägga på hullet behöver katten kanske undersökas av en veterinär. Väg katten en gång i veckan, skriv upp vikterna och rita en graf över viktutvecklingen.
Jag försökte ge mina katter Applaws som inte har spannmål men en katt tycker inte om det. Däremot älskar han Bozita Indoor & Steriliserad så jag byter honom över till det och honan äter resten av Applaws påsen som är öppet. Det är inte det bästa mat men det finns många som är värre. Katterna tycker om det och det är gjort i Sverige och är bra pris. Jag kommer kanske prova en 2 kg påse av Porta 21 Sensible när påsarna är nästan slut eftersom jag vill verkligen mata med spannmål fritt men om de inte tycker om det så är Bozita helt okej också.
Jag kommer kanske även byta till Porta 21 Gul Vuxen om de tycker inte om Sensible eftersom det finns inte majs i det i alla fall. Inte tillverkade i Sverige men kanske värt att köpa ändå pga innehållet.
Jag ger dem inte blötmat.
#8 Sorry men Bozita torrfoder är ren skit. Om man nu prompt måste ge torrfoder finns det mängder som är spannmålsfria och är extremt mycket bättre för katten. Vill du ha svensk mat, ge dem mjau och bozita blötmat 😉. Istället för att de kommer skita ut hälften som de gör med torrfodret, så tar katten tillvara på mer i blötmaten.
Det är endast Porta 21 sensible som är bra torrfoder, resten är skit.
Det kanske inte innehåller majs men det innehåller ris, korn och havre och en massa annat som katter inte ens behöver få i sig typ salt, vetekli, tomatpuré, lingon etc etc. Listan kan bli rätt lång.
Jag blir extremt frustrerad när folk tycker de har katternas bästa i åtanke, men ändå matar dem med skit.
Skippa torrfoder och ge blötmat!!!!
#9 Vad är det med dig? Jag försökte ju med det bra fodret och de åt inte det. Jag tar jättebra hand om mina katter.
Bozita är inte skit. Finns mycket värre. Jag vill gärna mata med spannmålsfritt, som jag sa, men de har matvägrat och det är farligt för katter att gå för länge utan mat.
Blötmat är dyrt för två katter. Plus äter de inte det oftast och slickar bara såsen/gelé upp.
#10 Bozita är skit. Gå och titta på innehållsförteckningen. Bra torrfoder är lika dyrt som blötmat om inte dyrare med tanke på vad katten kan ta tillvara på. Och som jag sa så finns det fler sorter som anses vara spannmålsfritt.
Jag tror säkert att du tar hand om dina katter, men när det gäller foderfrågor så ger alldeles för många kattägare sina djur skitmat. Och det står jag för. Jag har själv tillhört den kategorin och jag märkte på mina egna katter hur bra de mådde när jag bytte bort skitmaten och började ge riktig.
#11 Jag skulle behöva köpa ca 30 lådor (ca 400 kr) av Bozita blötmat per månad för att mata mina katter OM det räcker att mata de en halv låda var per dag, de behöver kanske mer - detta är dyrare än torrmat. En stor påse av spannmålsfritt kostar ungefär 400 kr men räcker i några månader.
Och ja, jag har läst innehållsförteckningen, jag vet att det är sjukt mycket bättre att mata med spannmålsfritt foder men vad kan man göra om de inte äter det?
Jag köpte Bozita eftersom jag var orolig för min katt och han verkade tycka om det-- en liten 2 kg påse köpte jag. Jag hoppas verkligen att han tycker om Porta 21 sensible men om han inte äter det? Vad kan man göra? De måste äta något.
#12 Mjau konserv (980g)kostar ungefär 20-25 kr/kg Porta 21 sensible kostar 40kr/kg. Bozita kostar t.o.m 59 kr/kg för torrfodret.
Har du läst innehållsförteckningen kan du inte påstå att Bozita är ett bra torrfoder. Det går alltid att lära en katt äta det man vill att den ska äta. Mycket kattfoder innehåller smaksättningar som gör att katten oftast gillar det fodret bättre jämfört med ett kvalitetsfoder som inte har dessa tillsatser.
Blötmat minskar även risken för njurproblem, urinsten etc och med tiden då även veterinärvårdskostnaden. 😉
Jag har försökt med Mjau men de blir sjuka av det. Många katter får faktiskt dåliga magen från Mjau har jag läst. Det är säkert varför det är så sjukt billigt jämfört med allt annat, finns säkert skäl. Skulle ha varit jättebra om det inte gjorde mina katter sjuka- då skulle jag ha kört med bara blötmat, helt klart.
Ja, Bozita är dyrare än Porta 21. Jag visste inte om Porta 21 tills efter jag köpte Bozita, så när allt (Applaws och Bozita) är nästan borta kommer jag köpa Sensible och hoppas att båda tycker om det. Och man behöver ge mer blötmat jämfört med torrmat också så det blir dyrare där också (Bozita blöt är ca 30 kr/kg på zooplus men jag behöver köpa mycket mer för att mata katterna tillräckligt).
Okej, jag vet det. Det känns som du inte läser mina inlägg. Jag vill mata med bara spannmålsfritt torrfoder och vill gärna inkludera blötmat men de äter inte det.
Jag har läst överallt att det är farligt för katter att gå mer än 24 timmar utan mat.
Så mycket påhopp på iFokus. Otrevligt miljö.
#14 Mina blev också dåliga i magen av mjau, tills jag tog bort torrfodret helt. Nu kan de äta blötmat utan problem ;).
Jag har läst allt det du skrivit, men som jag också skrev så kan man få katten till att äta det man vill bara med lite tålamod. Och absolut är det farligt att katten är utan mat så länge, så det håller jag med dig om.
Det jag reagerade på var i ditt första inlägg där du skrev att Bozita är ett bra torrfoder och jag vill inte att folk ska tro att Bozita torrfoder är bra! Jag har verkligen inte gjort några påhopp men har det sett ut som det ber jag om ursäkt.
Jag kan förstå dig då. Bozita torrfoder var inte mitt första val heller. Jag köpte Applaws eftersom det är jättebra foder men också inte lika dyra som Orijin och Acana och sånt. Nu att jag ser att det finns Porta 21 Sensible kommer jag försöka igen men jag vet inte vad jag ska göra om de inte tycker om maten.
Jag kan försöka hitta en blötmat som de tycker om. Skulle det vara okej med Bozita/Porta 21 torrfoder om jag ger också blötmat 1 gång per dag? (typ en dl var). Jag har inte provat Bozitas paté burkmat som finns på zooplus och det är en helt okej pris för 12 burkar.
Ju mer blötmat katterna får desto bättre! Som sagt så går det att få katterna att äta det du vill att de ska äta, men det krävs en del tålamod och att man är mer envis än katten…. Vilket kan vara nog så påfrestande ibland. ICAs portionspåsar är också helt okej blötmat, men egentligen är all blötmat bättre än torrfoder just ur vattensynpunkten eftersom katter är så dåliga på att få i sig tillräckligt med vätska.
Äter de Porta 21 sensible så är det jättebra jämfört med Bozita!
Har inte ICA blötmat socker och spannmål i? Är det fortfarande bättre även så? Jag har ingen aning hur mycket ICA blötmat kostar. Men jag kommer vara tvungen att hitta på andra mat om de inte äter Bozita.
Och hur kan jag få mina katter att äta mat som de vägrar?
Såvida de inte har ändrat innehållet så innehåller portionspåsarna, inte burkarna, varken socker eller spannmål. Däremot innehåller de vegetabiliska biprodukter vad det nu egentligen innebär… Det är det som är så sjukt. Samma märke kan i vissa smaker innehålla socker och/eller spannmål medan en annan smak inte innehåller det. Men även blötmat med socker i anser jag i alla fall är bättre än torrfoder, för oftast är det en sån liten mängd socker i. Spannmål däremot är jag emot i både blötmat och torrfoder.
Genom att ge dem den maten de gillar och blanda i ytterst lite av den maten du vill att de ska äta så är de förhoppningsvis inte så smarta att de märker av den lilla biten! Sedan blandar man i mer och mer. Om du vill att de ska äta blötmat så kan du börja med att ge lite blötmat och lägga det torrfodret de äter ovanpå. Är det blötmat i bitar så mosa bitarna till mos och strö torrfoder över. Kan krävas en hel del tålamod! ;) Är så himla glad för att mina egna inte är allt för kräsna…
Det är vad jag gör nu i alla fall. Jag matar Bozita och Applaws blandat men hanen äter inte när jag går lite ner med Bozita. Han äter bara när det finns mer Bozita än Applaws och lämnar kvar Applaws i skålen.
Jag har försökt blanda torrmaten med blötmat och det går inte med honom. Honan äter typ… allting som jag ger henne. Hon är underbar. Jag ger henne blötmat här och där också.
Jag ska prova Bozita burk och flyttar de över till Sensible när påsarna är nästan sluta. Så vi får se om det går bra. Jag ska försöka vara mer envis. Jag blir bara orolig och ger upp när de inte äter.

#19 icas portionspåsar innehåller socker, det står längst ned i innehållsförteckningen.
TS:
Jag lider med dig, jag har en katt som kan äta ena blötmatssorten en dag, för att rata den helt, och sedan så matvägrar han i flera dagar om han behöver. Det är ohållbart för mig, jag har bokstavligt talat rundat ALLA blötmatssorter som finns att få tag på på fridhemsplan i stockholm, vilket är helt galet. Alla katter kan man faktiskt inte överlista, lika mycket som man inte kan överlista alla barn. Jag har helt enkelt gett mig, för att min katt inte ska få njurproblem pga matvägran så får han som din katt, blötmat och torrfoder på sidan av (Orijen och Acana, blandat båda sorterna i en påse). Han får ca 1 (45 gr tror jag att jag fick det att väga) näve torrfoder om dagen och sen så ger jag i princip fri tillgång till blötmat (just nu varierar jag mellan mjau tetra (konserv äter han inte överhuvudtaget), friskies chew and bite eller vad den heter och någon annan. Stödmatar även med rå kycklinghjärta.
Jag har verkligen försökt ALLT, inte ens det foder vet brukar rekommendera för matvägrande katter funkar. Man gör det man måste för sina katter, men tre månaders slit med att hitta en fungerande kost har gjort att jag gett upp om att få honom att enbart äta blötmat (min andra katt glupskar glatt i sig allt som serveras… suck…)
Det socker som ICAs påsar innehåller är färgämne i form av sockerkulör.