Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1518 ggr
darkness
2014-02-07 19:40
0

Helfoder?

Vet inte vad jag ska ge mina katter för foder just nu.
Idag får det whiskas men vill hellre ge dem ett foder utan spannmål. 

Har försökt läst lite olika trådar här inne men blir bara förvirrad..

De är nyligen kastrerade så de behöver ju ett bättre torrfoder för att förhindra urinsten

När det gäller blötfoder så har vi testat Mjau, men det får ena diarré av 😕

Efter att jag kastrerat dem så fick jag med ett papper hem där det står lite om hur de kastrerade dem och hur katterna kan va efteråt m.m.

Samt att man bör ge dem helfoder pga risk för urinsten. Men vad för helfoder? RC sterilized? Eukanuba? 
Ska man bara ge dem torrfoder då och utesluta blötmat? 
Jag vet ju inte hur bra de dricker vatten heller, brukar ju alltid få fylla på med vatten varje dag.. Men jag brukar endå hitta minst hälften på golvet efter de har lekt 😕

Och med helfoder menar de väl torrfoder? 🤔

Tycker det är en hel djungel när det gäller mat! 😮

Ursäkta för en rörig text, lite trött ikväll ^^

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Mymlan
2014-02-07 19:42
2

Porta21 sensible är utan spannmål, utan färgämnen och utan fisk..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

darkness
2014-02-07 19:42
0

Okej tack :)

Kom även på att det stod något om Lightfoder, vad är det?

Fridaaaa
2014-02-07 19:47
2

Rc = inget vidare, dyrt med inte så bra innehåll.

Du behöver inte ha ett foder för kastrerade eller lightfoder.
Jag ger applaws. Sedan finns det orijen, acana, porta21, taste of wild bland annat som är spannmålsfritt. 

Jag ger mjukmat också, ser inte alltid när mina katter dricker så känns bra, samt lite variation för dem🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Siggebus
2014-02-07 19:48
5

Ett helfoder behöver ju inte vara torrfoder - helfoder betyder att det inte behövs att man tillsätter något. Det innehåller allt en katt behöver.
Min åsikt är att katter INTE ska ha torrfoder men det är min åsikt 🙂

darkness
2014-02-07 19:50
0

hmm okej, får kolla runt lite på nätet vad jag hittar 😃 samt se vad arkenzoo har att erbjuda då vi bor granne med dem.

Sen har väl zooplus en hel del :) Tack För hjälpen 🙂

darkness
2014-02-07 19:52
0

#4 ja det verkar vara väldigt delade åsikter om det 🤔

Mullemu
2014-02-07 20:00
2

Håller med #4.

Ingen katt behöver torrfoder men alla katter mår bra av ett helfoder som innehåller mycket vätska. Om inte Mjau funkar så är Ica´s blötfoder i portionsförpackning bra både prismässigt och till innehåll. Bäst för katten är barf för det är så deras naturliga föda ser ut.

Siggebus
2014-02-07 20:14
3

Om man tänker som så att var någonstans i naturen bland våra rovdjur (som en katt i grunden är) är det naturligt med torrfoder?
Vilda kattdjur, och tamkatter som får vara ute och jaga själva, äter inte torrt foder utan blöt mat i form av kött, inälvor etc.
Alla dessa urin-sjukdomar som dagens stackars katter drabbas av fanns inte förr när katterna utfodrades med blötfoder 🙂

darkness
2014-02-07 20:17
0

Ahaa intressant!

Ja det är ju sant iofs!  🙂

sagan
2014-02-07 20:30
3

Det råder som sagt delade meningar kring vad en katt bör äta. Men här finns bra information som du kan läsa så blir du garanterat klokare 👍

http://www.catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf

Zepp
2014-02-07 20:54
1

Helfoder för katt.. möss!

Får du inte tag i möss, så ge i första hand rått kött och/eller blötfoder!

Det är den katten med diarè du bör undersöka närmare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2014-02-07 20:56
3

#11 Nja enbart möss inte helfoder för en katt 😉 De äter annat också.
Och rått kött, alltså barfa krävs kunskap om också, inte bara att ge heller.

Zepp
2014-02-07 21:01
1

Mnja.. tror dock katter klarar sig helt på möss.. om de äter hela musen.

Att de äter annat oxå i naturligt tillstånd som småfåglar och ödlor förändrar knappast näringssammansättningen!

Annars så håller jag med om att om man Barfar skall man veta vad man gör.. för då micklar man själv med sammansättningen.

Däremot kan man ge katten rått kött om den gillar detta.. det är mest något som är bra.

Fridaaaa
2014-02-07 21:05
1

#13 Inte alltid dem äter hela musen, samt att de äter inte bara möss ute 🙂
Och alla katter gillar inte att jaga så pass heller idag. Våran gammelkatta jagar inte alls, och är något hon valt själv.

De får jaga om de vill ute här, sedan får de mat inomhus av oss 🙂 Perfekt för dem, och de mår prima samt får i sig allting dem behöver.

Zepp
2014-02-07 21:08
1

Mmm men jag pratar om helfoder för katt i deras naturliga tillstånd i öknen i Egypten eller däromkring!

De har inte förändrats särskildt mycket sedan dess vad gäller deras essentiella behov.

Fridaaaa
2014-02-07 21:10
2

#15 Skriv gärna vem du talar till, så som jag gör 😉 vet dock att det är mig du menar nu men tänker om någon hinner skriva emellan.

Nej de behöver fortfarande kött och så, men våra tamkatter beter sig inte helt som de vilda katterna, alltså de som finns naturligt.
Man kan inte jämföra dem till 100% med våra tamkatter, då våra tamkatter är lite annorlunda avlade nuförtiden.

Caifig
2014-02-07 21:29
4

Vad skönt att du ifrågasätter! All sorts blötmat är bättre än torrfoder framförallt för mängden vätska i blötmaten, då katter är dåliga på att dricka och det är framförallt det som orsakar problem i urinvägarna hos katter.

Bozita är nästan samma som mjau men som katter ibland verkar tåla bättre. Men jag tror faktiskt strongt på att det är blandningen mellan torrfoder och blötmat som gör magarna upproriska. Nu har jag nog tjatat sönder detta forum om min ena misse som var konstant lös i magen och som blev det även av blötmat. Nu får de enbart barf (rå mat) och nu kan han även äta blötmat i några dagar utan att bli lös i magen. ICA portionspåsar är också helt okej blötmat!

Torrfoder har ingen funktion inte ens för tänderna. Det enda torrfoder är bra för är för människan då det är smidigt och blir inte dåligt av att stå framme. Jag personligen kommer aldrig gå tillbaka till torrfoder, inte ens om jag slutar barfa.

MUSH är ett färskfodermärke för hundar och de håller även på att ta fram färskfoder som är anpassat för katter. Detta kanske kan vara intressant både för dig och många andra, det är det närmsta barf du kan komma utan att du själv behöver hålla reda på vilken mängd av olika kött, inälvor, hjärta osv maten innehåller.

Fridaaaa
2014-02-07 21:33
0

#17 Mush är barf 🙂

Mymlan
2014-02-07 21:36
1

Man kan ge MUSCH för hund till katt bara man blandar ner hjärta i det.

Caifig
2014-02-07 21:38
1

#18 Jag vet. Men det är fortfarande tillverkat i fabrik och för mig är 100% barf när man själv vet vad man ger katterna till 100%. Dessutom innehåller inte fodret vad jag vet krossat ben. barf = bones and raw food el. biologiskt anpassad rå föda. Jag tycker man missar en del när man ger färdiga köttbullar som i detta fall.

Caifig
2014-02-07 21:40
0

#19 Absolut. Men då måste man tillsätta något och även där rätt mängd. Dessutom innehåller mush för hund grönsaker vilket jag inte vill ge mina katter :)

Niiinah92
2014-02-07 21:41
0

#20 MUSCH har exempelvis kalkon med krossade ben så visst finns det med ben. Det jag tvekar över att ge MUSCH exempelvis som är för hundar är för att det även verkar innehålla grönsaker. Hoppas kunna testa kattvarianten när den kommer ut om den inte innehåller fisk 🙂

Mymlan
2014-02-07 21:42
0

Jag har från lamm, gris, kalkon med ben, etc

Kyckling o kalkonmiddag de har jag till hundarna..

Zepp
2014-02-07 21:42
1

Deras essentiella behov har vad jag vet inte ändrats sedan dess?

Men har du en katt som odlar vete och gör spageti av det så kan du nog lugnt låta den äta detta.

Beteende är en sak.. de lär knappast behöva lika mycket energi som vilda katter, där är de lika som oss människor.. men de behöver fortfarande samma näring som de kunde få från en mus.

Caifig
2014-02-07 21:46
0

#22 Okej fel av mig. Men det ger ändå inte samma tuggmotstånd som när man ger ordentliga köttbitar eller kycklingvingar :).

Ser också fram emot den faktiskt, det har varit så smidigt när någon annan måste passa katterna. Familjen blir lite gröna i ansiktet varje gång jag tar fram min kattmat. 😃

Niiinah92
2014-02-07 21:49
1

#25 sant. Jag hade velat BARFa mina två på riktigt men honkatten tvärvägrar ben och lever så om MUSCH kattvariant blir bra är det en kompromiss jag kan leva med 😉

Caifig
2014-02-07 21:53
0

#26 Suck ja känner igen det där… Min ena vägrar äta lever så köttfärs och en matberedare än min bästa vän. 😂 Men hela kycklinghjärtan, lammnjure etc är tydligen jättemums! Ben är de inte jätteförtjusta i men krossar kycklingvingen så brukar det slinka ner en del.

sagan
2014-02-08 15:11
3

#14 Katter är utpräglade jägare och köttätare av naturen. Dem äter framför allt möss och småfåglar. Det är vårt fel att katterna inte beter sig som dem ska men för den sakens skull har dem samma behov av mat dem ätit i generationer bakåt i tiden. I stället för att vara ute och jaga lämpliga byten ligger den hemma i soffan och slumrar för den inte behöver jaga. Maten kommer ändå. Det är därför du känner att det kan ha ändrats när det inte gjort det. 

En mus är fullt tillräcklig som måltid för katten så den får det den behöver.

Fridaaaa
2014-02-08 15:25
1

#28 Ja det vet jag om att de är 😉 Har inte påstått motsatsen heller, och har även skrivit att de jagar mer än möss ute 😉

Nu vintertid finns det inte mycket att jaga, hankatten gör det ibland, och han är jätteduktig på vår & sommaren. Men inte tillräckligt för att klara sig så att säga, och han äter inte alla möss han fångar heller, bara vissa sorter, näbbmös till exempel bara dödas och lämnas framme vid dörren.

Ändå skillnad mellan våra tamkatter och naturligt vildfödda katter. 
Våra katter idag som sagt klarar sig på ett annat vis än vad vildkatter gör. Annars skulle det inte finnas så många magra hemlösa katter om bara 1-2 möss/dag hade räckt 🙂 Så tänker jag i alla fall.

sagan
2014-02-08 15:40
3

#28 Det är oftast klimatet det beror på att våra hemlösa katter är magra och i så dåligt skick. Samt att många av dem är tama katter som inte har lärt sig att fånga sina byten som kommit ut av misstag. Men du har rätt att det är skillnad med tanke på att våra katter hemma får allt serverat.

Zepp
2014-02-08 15:47
3

"Precis som människor kan katter drabbas av diabetes. Störst risk löper de som är överviktiga. Men sjukdomen går att behandla. Framför allt bör man se över kattens matvanor. Bäst är att utgå från ursprungsdieten – möss."

http://www.unt.se/husdjur/moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes-1403854.aspx

Grejen är att det är opraktisk med möss på menyn om katterna inte BARFar sig själva om de bor på landet.

Men vill du ge ett helfoder till katt bör den i bästa mån överensstämma med näringssamansättningen på en mus!

Thaeri
2014-02-11 09:21
4

TS: en sak som är jätteviktig när man introducerar blötmat är att inte gå för fort fram, för annars blir det lätt magknas. En tesked per dag är lagom att börja med, och en övergång från enbart torrfoder till enbart blötmat ska ta minst en månad, men helst två eller kanske till och med mer.

Det är för att blötmat och torrfoder skiljer sig en del i sammansättningen, dels det här med att blötmat innehåller mer vatten än det som kommer ut i andra änden medan det är tvärtom för torrfoder, dels kan den större proteinhalten i sig ställa till det. Men får magen bara ordentligt mer tid på sig att vänja sig så brukar det gå bra🙂

Sarah-S
2014-02-11 10:50
0

#20 Mush är BARF, det finns inga tillsatta näringsämnen i fodret

Sen att du vill ha en egen definition på vad BARF innebär för dig kanske vi kan lämna därhän? Min hund äter Mush BARF Vaisto och jag vet precis vad hon får i sig

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Caifig
2014-02-11 13:15
0

#33 Ehm va? Jag har inte påstått att det finns tillsatta näringsämnen i MUSH eftersom jag vet att det är barf. Jag gillar att göra egen barf då jag köper endast svenskt kött och i MUSH är det finskt. Jag gillar också att ge hela köttbitar till mina katter därför jag anser att det är bättre för tänderna jämfört med färdiga köttbullar. Jag har all rätt i världen att skriva varför jag föredrar egenkomponerad barf framför MUSH, förstår inte ens varför du behöver ta åt dig av det. Har aldrig påstått att MUSH är dåligt på något vis så dra inga egna slutsatser som jag inte ens har skrivit. Tack.

Sarah-S
2014-02-11 13:21
2

#34 Citat från ditt inlägg #20 "Jag vet. Men det är fortfarande tillverkat i fabrik och för mig är 100% barf när man själv vet vad man ger katterna till 100%. Dessutom innehåller inte fodret vad jag vet krossat ben. barf = bones and raw food el. biologiskt anpassad rå föda. Jag tycker man missar en del när man ger färdiga köttbullar som i detta fall."

En del människor som ger barf ska alltid ta tillfället i akt att tracka ner på andra som väljer en lättare lösning, i det här fallet färdig barf från Mush. Även mina hundar/katter äter köttbitar och rkb relativt ofta, men har som bas ett lätthanterligt färdigt foder

Du får gärna föredra barf från grunden, men påstå då inte att vi som väljer ett annat sätt inte ger barf

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Caifig
2014-02-11 13:33
0

#35 Nu har du ju misstolkat totalt. Mush ÄR tillverkat i fabrik det går inte att bortse ifrån. Och om du läser längre ner så skriver jag faktiskt att jag tar tillbaka det jag sa om ben i och med jag skrev "vad jag vet" dvs jag inte visste om det innehåller ben eller inte men någon rättade mig.

Jag har då inte trackat ner på mush det minsta jag tycker att mush är en bra lösning och jag funderar t.o.m på att köpa det själv ibland när det lanseras för katter vilket jag skrev längre ner. Vad jag även menade var att om man endast ger mush så missar man större köttbitar och benbitar, jag var nog inte tydlig med detta, men det var så jag menade. Självklart kan man göra som du att lägga till extra, men jag menade när man ENDAST ger mush. Tycker du tolkar det jag skriver lite hej vilt.

[EmmiieErixon]
2014-02-11 19:34
1

om du inte kan eller vill använda barf så kan du försöka mata din katt med mjukmat igen :) Ta det bara väldigt långsamt och en liten bit i taget och blanda ner i torrfodret du använder nu :)

Omie91
2014-02-11 22:28
0

Vill putta upp det #32 sa. För snabb övergång kan ge knasiga magar eftersom det innehåller mer vätska än torrfoderätande katter är vana vid. Min erfarenhet med katter - egna och vänners - är att diarré vid foderbyte oftast handlar om just ovan mage. Bytet bör gå väldigt långsamt.
Är man ändå orolig så bör man ta katten till vet-kontroll.

Lycka till!👍

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens