Blocket-annonser del 8
Startar en ny tråd i hopp om att den här regeln ses 🙂
Under sajtens regler står det såhär :
"PUL
Det är oerhört viktigt att vi inte röjjer någon annans identitet. Du får inte publicera någon annans namn, adress, telefonnummer, personnummer eller andra personliga uppgifter. Vi får inte heller länka till andra sidor där sådana uppgifter framkommer. (T.ex. länka till annonser med personuppgifter). Av säkerhetskäl är det inte heller lämpligt att du lägger ut dina egna personuppgifter öppet på sajten.
Brott mot PUL kan leda till åtal med straffpåföljd."
Så för att kunna fortsätta diskutera annonser så tänk på detta om att inte länka till annonserna. 🙂
På facebook under gruppen Barf och Färskfoder till hund och katt så under frågan om man fick ge en hund levande marsvin etc etc så i den tråden var det en som sa att hon visste om en som ej bryr sig om att kastrera sin honkatt och hennes hund biter ihjäl kattungarna.
Okej nu var detta ej en blocket annons..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Men fy fan! Ursäkta ordspråket men hur kan man vara så brutal :o
Också från facebook, en som säljer sina kattungar vid 8veckors ålder eftersom mamman har tröttnat..
Försökte påpeka att det inte är lagligt och även att dom som var intresserade väntade med att hämta tills dom var 12veckor men 2 av dom 3 kattungarna har redan flyttat, hon har lagt ut en annons till nu på den sista.
#3 Samla lite bildbevis och anmäl henne om hon inte vill lyssna.
Kan ju påpeka att man måste ansöka om tillstånd för att kattungarna ska få flytta tidigare från mamman OCH uppfödaren.
Och att mamman tröttnat innebär antagligen att hon för fullt håller på att göra kattungarna självständiga. Den viktigaste perioden för att kattungarna ska bli trygga katter :(
Pris 6 000:- Typ Katt Plats Göteborg > Västra Göteborg Nu måste jag sälja min vackra hane:( han är 20 veckor gammal och han är rumsren. Han har bara vaccinerats, han har inte chipmärkts eller nåt sånt så de är ingen idé att fråga ens :) bilder kan skickas via mail. Annonsens rubrik äkta ragdoll.. Jo tjeeena. Anmäldes direkt!
Tass
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
tass

"Mycket fin bonnakatt för omplacering. Då allergin inte tillåter så många katter längre är det dags att dra ner på antalet. Hon katt, cirka 3 år. Har haft 3 kullar och har varit en toppen mamma! Är du intresserad så hör av dig i PM för mer information. Finns möjlighet att få transport inom rimliga sträckor. Finns i Sölvesborgs kommun."
Stolt ägare till tre La permer
# 8 Gode frid🥵
Usch, blir så irriterad på folk. Ytterliggare en på FB som vill sälja kattungar. I annonsen står det Ragdoll/bondkatt men senare kryper det fram att mammakatt inte alls är en ragdoll utan en bondkatt men har tydligen ragdollbeteendet. Vrf inte skriva bondkatt då? Snacka om att försöka luras!
edit: Kollade även hennes fb-sida nu där hon skriver att hon vill sälja dom vid 8veckor för att dom är så jobbiga och anledning till att hon säljer är för att dom inte blev långhåriga! 🤔
#10 wtf..
Alltså, jag dör snart på denna människa alltså! Nu var det tydligen så många intresserade att hon ville starta en budgivning, den som bjuder högst får katterna! 😡
#12 Printscreena där hon säger att hon säljer katterna vid åtta veckor, och anmäl till länsstyrelsen? samt det där med auktionen, mest för att visa för dem att hon verkar dum i huvudet. :P
Nu har Polly och Bobby fått 3 ungar!
Nu har Kinza och Bobby fått ungar igen !
En BYB som har två honkatter och en hankatt men hen har fått gå nedi pris. Se Halland.
De är avmaksade vid leverans och endast seriösa. 3.000 för den första och 2.000 för den andra. Hur seriös är vederbörande själv då?
*länk raderad*
Avlivas om hon inte får nytt hem!!!???!!! >.(
Sajtvärd på http://sallskapskaniner.ifokus.se/
Sajtvärd på http://bipolarsjukdom.ifokus.se
Medarbetare på http://djurskydd.ifokus.se
NorskSkogskatt/TurkiskAngora/Bondkattunge
En kattflicka, vaccinerad, avmaskad, rumsren, äter torrfoder, van med hundar.
I tidigare kull blev alla långhåriga som vuxna.
Leveransklar.
12 veckors kattunge helt korthårig.. Den blir säkert långhårig…
# 16 Naturligtvis😂
V.34 är tre stycken sötisar redo att flytta hemmifrån. Deras mamma lämnade dom vid ca: 4 veckors ålder, därefter är de handmatade. Detta har resulterat i att dom är väldigt sällskapliga :) Eftersom vi inte är helt säkra på hur gamla dom är så har vi lagt på en extra vecka för att försäkra oss om att dom vid leverans är minst 12 veckor.
Mamman och pappan är vildkatter.
Sigrid: Röd hona (ev. något långhårig) 650kr
Thea: Randig hona(ev. något långhårig) 500kr
Alva: Randig hona 500kr
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
*tass*
Bullen, den ljusa
1år gammal hankatt. Otroligt social katt, pratar mycket och vill alltid gosa. Bullen är ganska kaxig och låter ingen sätta sig på honom, tar mycket plats.
Han är inte kastrerad då vi har fått så fina ungar efter honom.
Kakan, den mörka
1 år gammal hankatt. Mild och mysig, vill ändå gärna vara med. Kakan är både tillgiven och ranglåg. Inte lika kaxig som brosan. Okastrerad.
De är bröder, det kanske syns ;) Vi har fått ungar nu och misstänker att Bullen är pappa. De blev så fina så vi tycker det är synd att kastrera honom eller hans bror om det är någon mer som vill ha en kull.
Skruven, troligen hona (ingen garanti)
12 veckor och klar att hämta den 21:a juli. Rumsren. Fin teckning, riktigt busfrö och mycket hanterad av barn. Både mamma och pappa finns att se.
Smulan, troligen hona (ingen garanti)
12 veckor den 21:a juli. Långhårig mysboll -Tingad
Herregud!! 🥵
Vad trött man blir på dessa.
Omg…
Sett i annons på en omplaceringsgrupp på FaceBook:
hankattunge önskas max 4 månader gammal okastrerad i Norrköping eller som kan transpoteras dit såklart finns möjlighet att gå ut när den är tillräckligt gammal o katt kompis finns o någon är alltid hemma o gör inget o den är lite äldre men ska ha den till att ta ett par kullar på våran fina hona så är därför den sk avara okastrerad o helst kelig
//Belinda aka Zandrama
Säljer våran perser kattunge,
han är född den 22 mars 2013,
mamman är Chinchilla perser pappan vanlig perser,
medfäljer lite katt mat royal canin,
jag säljer han billigt för han är inte registrerade veterinär besiktade eller vaccinerade det får man göra själv om man vill,
men han är fullt frisk,
han är busig och så gosig full av upptåg,
och han är nyfiken,
och han älskar mäniskor han är inte skygg och rädd av sig,
han är en lite tuffing,
kan ha han som sällskap eller avel
Säljer denna kisse för han behöver stora utrymmen,
och om man vill ha han som utekatt så är det bara att vaccinera själv.
skriv lite om er och skriv mobilnummer så ringer jag upp.
Bra stavning…
**Och här kommer min personliga favorit.. Bryr sig mycket om vad katterna hamnar -.-'
**
Kattungar födda den 27/4 2013.
Två stycken honor.
Blandras perser/angora/norsk skogskatt.
Båda är okastrerade och avmaskade 3 gånger.
Klara för leverans nu.
Hona (bild 2) lite mer grå - pris 3500 kr.
Hona (bild 3) lite ljusare grå - 3500 kr.
Den som kommer först får köpa.
# 24 Då de endast är avmaskade så hoppas jag att priset avskräcker😡
#25 Det hoppas jag med, men det var rätt söta katter så de blir nog sålda till slut -.-' Seriöst jag borde sluta titta på blocket, blir bara sur!
#23 Intressant att de vet att han är fullt frisk när de aldrig veterinärbesiktat honom..
#27 Det reagerade jag också på, liksom goddag yxskaft 🤔 Tillsammans med den väldigt dåliga stavningen känns det lite skumt.
Finns det svarta ragdolls?
Såg en annons med ragdoll kattungar, de är svartvita och gråvita.. Den ena vuxna ser ut som en ragdoll "ska" se ut, men den andra vuxna de har på bild är svart med vita tassar, vitt bröst och lite vitt på nos och panna, som en bläs nästan… Ragdoll?
Då menar jag inte svart som i en mörk ragdollfärg, utan verkligen kolsvart.
Inte visste jag att ragdolls kunde se ut så.
#29 Låter skumt, har dem stamtavla?
#29 har för mig att jag läst någonstans om svarta ragdolls som har ploppat upp (presis som tex svarta bengaler) men om katten inte har stamtavla så är ju saken glasklar iaf :P
#30 - 31
Hon påstod att hon var en uppfödare av ragdoll som hållt på sedan 1994.. tror allt som ska ingå, ingick.. Tyckte bara det lät konstigt med svarta ragdolls :s hon verkade otroligt seriös så det är väl en färg som jag aldrig har sett på ragdolls bara.. haha
"Denna kullen är en solid Ragdoll kull.
Vi är endast ett fåtal uppfödare på denna färgen i Sverige. "

#29 Ja det finns svarta RAG.Men de är inte godkända i FIFe.Vet inte om de jobbas för att få dem godkända
#33 Okej :) tyckte dom såg ut som vanliga huskatter.
Finns inga svarta solida ragdolls. Katten är en söt ragamuffin.
Hitta denna annons på fb, varför ta in en kattunge men inte låta den växa upp med andra katter? och på bilden såg den verkligen inte ut att vara 12 veckor :(
"Någon som är intresserad av en kattunge ? Jag hittade henne övergiven när hon va liten. Har handmatat och hjälp henne kissat. Nu går hon själv på toa och älskar mat mest mjukmat men hon äter all människomat hon får smaka till och med grönsaker! Hon snuttar på filtar som är lite håriga. Hon är uppväxt med hundar så hon beter sig mer som dom leker lika brutalt med vår lilla valp. Hon är verkligen livrädd för andra katter. Men vill att hon ska komma till någon med en hund så hon kan få leka av sig! Hon är avmaskad. Mejla vid intresse! Letar ett långvarit hem någon som tänk igenom sitt beslut att skaffa katt!"
Jag såg en annons jag reagerade på. Två vita katter dom säljes pga att mannen fått allergi. Men hon var villig att ta tillbaka katterna och ge tillbaka pengarna om man ångrade köpet. Bor i Västerås och annons var skriven i dålig svenska. Jag fick en deja vu känsla när jag läste annonsen. Har inte ngt liknande varit uppe för diskussion här på forumet innan?
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu

#37, jag hade nog gjort så också, om allergin hade varit av den sort som gick att medicinera under tiden man letar hem men där det inte håller i längden. Om man tittar på sakfrågan då.
Men ja, det finns ju en känd BYB som säljer med hjälp av sådana argument, och kände du igen stilen på annonsen är det säkert den.
hm under rubriken "fina raskattkungar" säljs blandningen norskskogkatt, bengal och bondkatt
3 hanar hade visst bengalteckning och var enligt annonsören orange, så då blir de automatiskt en raskatt..suck
# 39 Anmäl den. Raskatter ska medföljas av en stamtavla står det i blockets egna regler.
#39 Bengalen är ju inte orange :S låter väldigt tveksamt
En på blocket som vill ha en halvfodervärd till sin huskatt.. 🤔
Söker ett jourhem, halvfodervärd eller nytt hem till lilla söta Siri som är en vit, långhårig maincoon/perser-flicka med blå ögon.
Helt underbart söt men lite blyg kisse som trivs bäst som innekatt i ett relativt lugnt hem. Hon är van vid andra katter (har bott med liten hund tidigare) och är mycket snäll.
Tanken var att ta en kull på henne innan kastrering, men hon har inte löpt ännu. Vi misstänker att hon kanske inte trivdes så bra i sitt förra hem på landet. Jag är delägare och har tagit hem henne till mig, men min hankatt vill inte acceptera henne. Puh…en av dem behöver flytta tyvärr. Ingen av dem mår dåligt f n, men det vore skönt att kunna öppna upp huset igen så att alla individer kan umgås i harmoni som vi hade tidigare. Pris beroende på ägarform. Ca 1500 som halvfodervärd. Efter en kull tillfaller katten dig. Du bör bo i närheten.
Hoppas hitta ett kärleksfullt hem med kattvana människor till lilla Siri, det är hon värd!
såg en annons med tre korthårs kattungar i lilla edet, hur söta som helst. En hade liksom gråsvarta band i stora cirklar på sidorna, antar att det heter tabby? och vit bläs, och vit ned över mage och tass. Helt gudomlig. Det stod att föräldrarna var norskskogkatt (mamman renras stamtavla) och att pappan var 75% norsk skogkatt. Hade sån lust att skriva och fråga hur pappan såg ut, för som jag har förstått det så kan två långhåriga katter bara få långhåriga. (men vågar givetvis inte) Pappan kanske är korthår, vem vet, men ville kolla om annonsören skulle ljuga och säga att pappa va långhår. Är det så, att två långhåriga bara kan få långhåriga bebisar?
# 43 Ja är bägge föräldrarna långhåriga så blir också ungarna långhåriga då långhåriga katter inte har något anlag för korthår.
Ragdoll hona med stamtavla i sverak. Snart 2 år. Snäll. Van vid hundar o andra katter. Fertil men bör steriliseras .
Varför inte kastrera innan försäljning?
Hoppas hon inte blir mamma till en massa huskatter.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
# 45 De kan få mera betalt för henne om hon inte är kastrerad förmodligen😡Någon BYB som är intresserad.
Jag var dock nyligen i kontakt med en person som har en renrasig norsk skogkatt (med stamtavla) som är korthårig? Så på något sätt bort det ju gå, dock bör man ju vara ännu mer noga med bevis på härkomst. I fallet med ungarna i tråden är det ju antagligen så att hanen är korthågi, eller att de helt enkelt inte vet vem hanen är.
"500:-
2 fina bondkatter söker nytt hem. Båda jagar möss bra. Båda är honor och har just nu bebisar. Den spräckliga bruna måns har 3 missar och den svartvita fröken vet vi ej än.
Behöver ej säljas tillsammans.
De är mycket sociala och glada."
Två stallkatter som de inte ens vet hur många ungar den ena har? :/
# 47 Fråga hur hon lyckats få en stamtavla på en norsk skogkatt som är korthårig?
Hon fick stamtavlan från den registrerade uppfödaren som fött upp kullen.
# 50 Har du själv sett denna stamtavla? För det är praktisk omöjlighet att få renrasig skogskatt till att vara korthårig.
Nej, jag har inte sett den. Jag ser dock inte anledningen till att hon skulle ljuga om det heller? Känns väl rätt meningslöst att försöka dra det till den grad utan anledning.
Det är så att långhår är recessivt och norsk skokatt är långhårig. Be att få se den stamtavlan i så fall och fråga vad hen har köpt katten. Det är bluff och hur mycker hon betalat för den.
Det är 12 år sedan katten köptes, och stamtavla finns, likaså registrerade ungar efter henne (nej jag vet inte varför man tar kull på en hona som inte är rastypisk). Men jag har bett om namnet i allafall, får se när hon loggar in och så.
Lägger in en länk från skogkatt i fokus
http://norskskogkatt.ifokus.se/discussions/51f3ecc78e0e742acd00004a-kortharig-norsk-skogkatt

Att det blir någon slags mutation så att en kattunge blir korthårig trots två långhåriga föräldrar kan ju hända, men det är fruktansvärt osannolikt. Och registrerade ungar efter en sådan katt? Det är ännu mera osannolikt.
Vad jag däremot skulle ha lite lättare att tro på är att det skett en utparning (med korthårig ras), även om sådant är riktigt ovanligt på en såpass stor ras som norsk skogkatt.
#39 & #40
Jag anmälde den tidigare idag!
två "renrasiga" katter dock utan stamtavla med en kull där mor/farföräldrakatterna har papper…
Iaf, kontentan är att ungarna är chippade, vaccinerade och besiktigade vid leverans samt har en försäkring på dolda fel i 3 år. Vilka dolda fel ingår då om inte föräldrarna är testade?
Den här annonsen gäller inte en katt utan en kanin men tycker den är väldigt skrämmande och funderar på om det är en skämtannons! 🤔
Hej!
På grund av flyttning till mindre ställe, så går det inte att ha kvar min kanin, som vi döpte till Fofo. Därför vill jag ge han till en skötsam person som kan ta hand om en energi rik och busig kanin. Vi köpte honom när han var 8 veckor, och nu är han 2 år gammal (2011/06/07) och sedan dess gillade han inte att bli buren eller instängd (då han är väldigt lekfull). Därför bestämde vi att hans bur ska vara ute. Han spenderar mycket tid ute på trädgården, från morgonen till kvällen. Han är sällan i hans bur, bara i dålig väder och på kvällen. Som sagt, Fofo gillar inte att blir buren, därför slapp han plågas mer av kloklippning.
Om du är intresserad, kontakta mig via mejl eller mobil. Tack
/Mostafa
# 58 Dolda fel försäkring är ifall katten skulle ha ett fel som inte visade sig när den veterinärbesiktades och det är för uppfödarens sak som de har den för att de ska slippa betala vetrinärkostnader.
Tack!
Det är alltså skillnad på bond- och blandkatter? 🤔
2 st kattungar till salu. En bondkatt och en som är en blandning mellan Chinchilla perser, Norsk skogskatt och bondkatt. (mamman) och Main coon och perser. (pappan)
Båda är väldigt tama och keliga. De är vana vid hund och barn.
Priset för bondkattungen är 600 kr och "blandkattungen" kostar 1500.
Leveransklara v.32 då de är 12 v.
Så letar ni efter en ny liten familjemedlem hör gärna av er! :)

#62, det jag och många med mig kallar bondkatt är en katt som inte har något raskattpåbrå, utan vars förfäder kom till Skandinavien på järnåldern. Den slags katt som europén kommer från.
Blandraskatter är just det: blandningar mellan olika raser.
Sen finns ju benämningen huskatt som innefattar båda grupperna och är det enda ordet som är officiellt så att säga. Plus att det är svårt att veta om en katt som ser ut som en bondkatt verkligen är en ren sån, lite beroende på vilka raser som är inblandade så kan en blandras se ut så också.
Hittade denna annons på blocket, jag finner ärligt talat inga ord..
Rubriken är "fönsterängel" designerbreed
"Designer breed kattunge
Världens vackraste katt med dem himmelska blå ögonen söker nu ett nytt hem.
Fönsterängeln är nu 12 veckor och leveransklar.
Fönsterängeln är röd maskad, vilket innebär vit/creme färgad kropp med röda öron, röd
"mask" i ansiktet och röd svans, samt himmelskt blå ögon, efter birma genen. Fönsterängeln är semilånghårig med mjuk päls.
Fönsterängeln som är en blandning mellan Manx, Birma och Norskskogskatt är en hane och en designer breed vilket innebär att jag valt mamman och pappan efter deras gener och sedan parat dem för att få fram en fin designer breed. Han har ärvt dem bästa egenskaperna/utseende från båda föräldrarna, är mycket social, pratglad, lekfull och tillgiven.
Han är ensam kvar av 4 syskon som hittat nya hem. Varav några svanslösa och fönsterängeln bär på den svanslösa genen från mamma manx.
Mamma är blandning mellan Manx och Birma har ingen svans och är korthårig och mycket mjuk päls, med gröna ögon. Pappa är renrasig norskskogskatt röd och långhårig med silkeslen päls. Båda föräldrarna bor hemma.
Fönsterängeln är kontinuerligt avmaskad, rumsren, hundvan, barnvan och mycket social. Är uppväxt på torrfoder, mjukmat, matrester och mammans mjölk såklart.
Fönsterängeln kostar 3500:- plus eventuell vaccinationskostnad vid efterfrågan."
Jag hittade den här annonsen på blocket och vet ärligt talat inte vad jag ska säga. Tydligen så har en av ungarna i kullen lyckats bli korsning mellan skogis och bondkatt trots att alla syskon är bondkatter.
"4 kattungar har vi som är färdiga för leverans..
Kattungarna är uppväxta i hem miljö med barn och aktiviteter runt sej.
De är väldigt sociala och nyfikna på allt som rör sej och som de tycker är värt att kolla in.
Vi har 2 tjejer som är bond kattet- 1 svart och en svart och vit. 1 kille, oxså bond katt som är svart och vit. 1 som vi tror är blandning mella norsk skogskatt och bond katt (långhårig, svart).
Som sagt att alla katter är lev. klara.
Känner du att det hade varit mysigt med en liten kattunge så är dessa jätte trevliga!
Priset är 500:-/ bond katt
1500:- för skog/bond katten"
/Matilda
Hmm, hittade denna på facebook och blev lite fundersam:
Mor: SE * Palm Forest DB
Far: Cale NEM
Kattungarna är leveransklara 9 augusti
Vid leverans, de är:
- Registrerade med stamtavla i SVERAK
- Vaccinerad x2
- Inspekteras av en veterinär,
- Dolda fel försäkring 3 år i Agria
Norsk skogkatt kattras .För mer information skicka e-post till (mailadress)
Är inte 2500kr lite pengar för en renrasig norskskogkatt?
#66 NEM betyder väl Neva Masquerade, alltså en maskad sibirisk katt?
Och 2500kr är väldigt lite, och lär knappt täcka utgifterna om de verkligen har gjort allt som ska göras. F.ö kan jag inte hitta någon norsk skogkattuppfödare som heter "Palm Forest".
#64 intressant att renrasig norsk skogskatt ger maskade ungar
#67 Hittar inte annonsen nu, den verkar borttagen, men ser jag den igen tänkte jag fråga henne mer om raserna och varför priset är lågt. Men var lite osäker själv på vad en skogkatt kostade och så.
#69 Som sagt hittar jag inte ens någon norsk skogkattuppfödare (eller raskattsuppfödare) med det stamtavlenamnet. Slog upp i stambok och allt.

Den där var en fake annons, en som ville sno pengar =(
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#64 nog det värsta jag läst i annonsväg! 😮
rangdoll *fniss* kan de inte heller stava till sina påstådda raskattsblod i sina blandraskattungar
sämsta ursäkten till att kattungarna. "på grund av tidsbrist säljs dom utan stamtavlor."
#74 Såg den också… Men det är jublite svårt när föräldrarna var två olika raser…
Jag finner inte ord, bryr de sig inte ett dugg om katten och dess välmående?? han säljs ENBART som utekatt… Helt sjukt ju… 😡
"Rabdy" är snart 12 veckor och redo att flytta hemifrån (dock tidigast om 2 veckor) Han föddes 1 juni 2013 och kom som nummer 2 i en kull om 3 kattungar.
Nu söker vi ett kärleksfullt hem till honom.
Han är van vid barn då vi själva har 4 stycken. Han älskar att bli ompysslad och kryper gärna upp och lägger sig för att mysa.
Han är rumsren.
Han har ännu inte varit utomhus men vi ser att den möjligheten kommer finnas hos den nya ägaren. Han säljes INTE som innekatt !
Endast seriösa köpare ombeds höra av sig.
Fler bilder kan skickas, men helst ser vi att ni kommer och träffar honom innan ni bestämmer er. Hans syskon flyttar om 2 veckor. 500:-
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Mamma är chinchilla perser och pappa brittisk långhår och de är med på de två sista bilderna. Dom bor med oss också.
Vi har fått smaska i oss av kvalitetsfoder av märkena orijen, hills och porta 21 sensetive.
Så klart är vi rumsrena och matte har avmaskat oss.
Matte säger att ni får tinga oss mot en avgift på 1300kr.(betalas ej tillbaka om ni ångrar er.) Litet kattungepaket följer med.
Självklart är vi 12 veckor vid försäljning.
2.800 för en långhårig huskatt som endast är avmaskad? Snacka om BYB.
"3 500:-
Vi har nu fått en kull på tre helt underbara små Ragdoll/Helig Birma blandisar, som nu är 12 veckor, och redo att flytta till sina nya hem :) Redo att kunna sitta i ditt knä redan idag om så önskas."
En renrasig birma och en renrasig ragdoll som får kattungar och endast seriösa köpare men inget om att de skulle vara chippade och vaccinerade.
"**Han kan flytta som han är pris 3500kr
Önskas ett veterinär besök innan flytt är priset 4500kr( ID-märkning/ besiktning/ vaccin)
Önskas stamtavla och veterinärbesök är priset 6000kr( hans föräldrar är registrerade i kattklubb)"**
Vad seriöst detta låter😂
#78 Låter mer som att de vill ha impulsköpare…
#79 Undra vilken kattklubb? Svenska BYB föreningen?
Munchkin katt.
Hon är född 2013-05-01.Finns munchkin katt. friska, fria FIV / FeLV och PKD, blivit avmaskade och med läkarundersökning och vaccination gjort. godmodig husdjur. om intresse kontakta mig.
Det där är ingen munchin katt och dessutom så är katter inte läkarundersökta😂
#81 bluffannons, anmäl den.
# 83 Gjort!
#84 Thank you :)
Mår liksom lite illa just nu. Är inte sådan att jag sitter och lekar upp annonser, sådant mår man bara dåligt av. Men såg just nu denna (visserligen ej på Blocket) och blev så ledsen :( "Nu skriver jag igen !! Nu har kattmamman här hemma fått 5 kattungar som måste bort ( omgående när dem är 12v ) Kan tänkas skänkas bort eller 1 kr per tass för tur kommer vara rumsrena ! Finns några svarta och några är svart&vita ! Hålls inomhus tills dem är sålda ! Någon som kan tänkas ta en eller två ?! Då pappa där hemma är allergisk och inte allt för glad för att kattmamman får bebisar igen så är det lite AKUT…kan skickas bilder om man vill se dem eller veta mer om dem då jag har en katt från hennes förra kull "
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
#86 Ush fy tusan. Skaffa inte kattungar då -.-
#86 Såg den där på husdjursmarknaden.. Var flera som ifrågasatte henne med admin valde att rensa tråden 🤔
#84 Jo det ska ju inte förekomma några diskussioner i annonserna där, så förstår admin också. Men ändå, det känns ju hemskt att bara läsa och känna att man får inte kommentera när det är så vidrigt :(
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Ingen som skrivit här på några dagar, men jag såg nyss en annons på Blocket, som gjorde mig så förundrad över hur en del tänker. Jag måste dela med mig! Så här stod det:
Hane för parning/avel 50%ragdoll + 50% Birma
_Min Leo 3 1/2 år är mycket bra till avel.
Han har gett många fina ungar, och stora kullar.
Är det så att ni känner för att skaffa kattungar nu finns han till förfogande.
Mycket gott lynne, tät fin päls och underbara blåa ögon : )
Parningen sker hemma hos mig, honan stannar då i tre dagar. Om parningen inte
lyckas får ni en ny chans.
Har fler foton om ni är intresserade.
Språngavgift 1000-1500kr beroende på ras._
Inlagd i Västra Götaland under Tjänster. Sök på Ragdoll.
Lite dyr "språngavgift" för en blandras, och snacka om att uppmuntra till fler blandisar när det finns så många kissar redan, som inte har ett hem!
Känns som hon bara vill tjäna pengar!
Sorgligt!
Inte skulle jag våga lämna min fertila honkatt till denne person. Man vet aldrigvad som händer med den ifall den faller ägaren till hankatten i smaken.
"Lite oreda i p-piller hanteringen. kattungar 12 veckor. Finns både tjejer och killar. Tillgivna råttjägare som går på kattlådan."
Borde man mejla och upplysa om att p-piller bara hindrar löp?

Är inte ofta på Blocket men igår hittade jag en annons på ragdoll/norska skogkatt för 4500 kr.
Jag mailade:
Hej! Har du papper på föräldrarna?
Svar:
Nej….har inga papper på föräldrarna. Då hade priset varit betydligt högre.
Jag:
Hur kan du då veta att dom är renrasiga?
Svar:
För att en vän till familjen hade föräldrarna till hanen. & Honan är från min systers kull.
Jag:
Om dom nu är renrasig, varför finns det inga papper? Då är dom ju huskatter?
Svar:
Dom är sålda!
-----
Okej… Två sk renrasiga katter utan papper. Skulle bli dyrare ungar om det funnits papper men ungarna hade fortfarande inte varit renrasiga när föräldrarna inte är samma ras! Och oavsett, att påstå att dom är renrasiga när dom inte har papper.. är väl sådär trovärdigt..
Idag blev annonsen förnyad, nu står det inget om raskatter.. Den här personen har haft ute annonser innan.
Skynda långsamt så går det fortare.
Förmodligen någon som anmält att det inte är raskatter då dessa ska åtföljas av stamtavla.

#94 Om kattungarna är blandraser behövs inga stamtavlor på föräldrarna.. Men det är ju bra att kunna bevisa det man påstår.
# 95 Ursäkta som jag försotd det så var det frågan om att de skrivit raskatter i annonsen trots att det inte var frågan om detta.

#95 Det stod att pappan var maincoon och mamman skogkatt eller tvärtom, så renrasiga hade ungarna inte blivit iaf.

En ny, ragdoll står det som rubrik. Inga uppgifter om stamtavla så jag mailade. Nej, ingen stamtavla, då måste man betala mer. (No shit!!)
Påpekade vänligt att då är dom huskatter och inte ragdoll. Har inte fått svar.
Anmälde annonsen till Blocket men enligt henne som svarade mig så har dom inte den kunskapen så att dom kan avgöra om dom är renrasiga eller inte för det står inget i annonsen om någon stamtavla. Då svarade jag tillbaka att det kanske vore lämpligt att ha som krav att man skriver att det finns stamtavla om det finns. Dom följer ju inte sina egna regler och det är rätt trist.
#98 bif mailkonversationen till blocket om hon skriver i svaret att katten ej har stamtavla
Norsk skogskattblandningar Leveransklara kattungar säljes till kärleksfulla hem. 3 Honor kvar efter totalt 12 kattungar ur 3 olika kullar. Mamman är renrasig Norsk skogskatt, pappan okänd men troligtvis bondkatt/korsning. Sociala, trevliga kattungar med mycket jaktlust. Van vid hundar, andra katter och daglig utevistelse, ser dock inget problem med att ha dom som innekatter heller. Uppfödda på Royal canins foder och är avmaskade. Pris:1000:- st. Ring, smsa eller maila vid intresse!
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
# 100 Har hen tillstånd att ta så många kullar?
Jag har ingenaning, hittade annonsen på blocket och regerade över antalet kullar och fader okänd. Varför inte kastrera sin katt istället för att släppa ut henne vind för våg?
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Men du kan alltid skriva och fråga hen om ifall hen har det.
Detta kan vara den finaste huskatt jag har sett iallafall 😍… Tråkigt bara att hon måste avla på den…
http://www.blocket.se/ostergotland/Honkatt_soker_hankatt_50072372.htm?ca=12&w=3
#104 Har blocket börjat med kontaktannonser 😉
Hade gärna köpt katten, men ägaren går nog inte med på det… 🤔
#105 Ja, sen har hon ju tydligen hållit på i flera år eftersom att katten är "egenuppfödd"…. Men katten skulle jag gärna ha själv och ställa på utställningar 😃

#100 Maila gärna henne de regler som jordbruksverket har för kattuppfödning..
Läser sällan blocket-annonser på katter och just nu inser jag varför… 😡Arg och ledsen över folks okunskap är vad jag blir!!! Och på något sätt är det ju efterfrågan som styr tillgången… Varför måste det finnas påstådda raskatter i precis varenda blocket-katt? Blir dom finare då? Bättre? Varför kan inte en huskatt vara "bara" en huskatt och duga ändå om det nu är det man ändå tänker köpa?
Önskar att alla som ville köpa katt åtminstone såg till att de var vaccinerade och veterinärbesiktigade OCH minst 12 veckor!!!
//SE*Stjerngläntans
SE*Stjerngläntans Ragdoll
Sök i Skåne på Norsk skog katt så finner ni en annons där de har en kennel med renrasiga hundar men dessvärre inte renrasig katter men det skriver att de är det i annonsrubriken.
Varför är det alltid så noga med hunduppfödning medan katter kan man föda upp lite hur som helst.
#108 Ja, det är hemskt. De vill bara kunna höja priset eftersom de gör det för pengarna.
Här är min anmälan och blockets svar uppenbarligen så behöver de ingen större intellegens för att arbteta i kundtjänst där.
Klagomål: Norsk Skog katt säger rubriken men i annosntexten framgår att det inte är några renrasiga ungar dvs de är huskatter utan stamtavla.
"Om du köper en raskatt följer alltid att en stamtavla (registrerad i SVERAK eller annat kattförbund) med katten. Saknas stamtavla räknas katten som en huskatt, hur rasren uppfödaren än säger att den är. Att kattungen är registrerad med en stamtavla innebär att uppfödaren har förbundit sig att följa vissa regler och krav."
Från blockets regler
#111 Vad var det för svar? Mycket dålig kundtjänst! 😟
Jag har skrivt och klagat det står för 17 i annonsen att det inte är några renrasiga katter.
#106 Jag skulle inte ta en sådan kennel seriös om de föder upp huskatter. Känns inte som om att man kan lita på en sådan uppfödare om de anser att det är ok med oseriös avel på andra djur.
Sen så finns det ju även en rätt så taskig kattsyn hos många hundägare, tyvärr.
#114 Finns taskig katt syn hos många människor.
#115 Absolut, det är väldigt trist. Jag har slutat kolla upp kattannonser på Blocket sen jättelänge då man oftast blir så irriterad, och Blocket verkar inte vara så bra på att följa efter sina egna regler.
Fått svar igen att de inte tänker ta bort annonsen. Det har jag inte begärt heller utan att de ska ändra rubriken där det står norska skogkattungar vilket det inte är.
#117 Dagens skämt 😉
# 118 Skrev och frågade om jag kunde skriva Mercedes som rubrik ifall jag skulle sälja en Fiat Uno😃
#119 +1 👍
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
_Hej!
Vi är två små norska skogskatter/persier ungar som idag fyllt 12 veckor och är redo att flytta hemifrån och hoppas på att komma till en familj som kan ge oss mycket kärlek och bus. Vi vill också ha tillgång till bus utomhus.
Leveransklara!
Rumsrena och avmaskade
Bild 2 Hona 1500:-
Bild 3 Hane 2000:-_
De ser jätteunga ut tycker jag. CA 7 veckor.
#121 Ja, dom verkar väldigt små men det kan ju hända att hon använt en gammal bild.
Tycker också att de ser rätt så korthåriga ut? Iaf den ene till höger
#122 Haha, sant. Fusk!

Och vem som har koll på raserna skulle kalla persern för persier? Har sett den stavningen många gånger i blocket-annonser. Föräldrarna lär inte vara några raskatter.
De valde väl slumpmässigt kattraser för två långhåriga katter kan ju inte få korthåriga ungar, så annonsören lär ju ljuga.
Den här då;
Två unika honkatter säljes till utställare eller uppfödare, eller till någon som helt enkel vill ha två röda tigrerade honkatter utan någon vit täckning. Mamma + dotter. Mamman är 5 år och dottern 9 månader. Säljer pga hastigt förändrade familjeförhållanden. Måste hitta ett gott hem till dessa unika katter
Så tragiskt. :(

#122 alla katter är väl unika.
# 128 Precis!
Så tragiskt ja då det förefaller som om de är okastreade.
Ja precis.
Och vadå uppfödare?
Från en fb-sida. Tycker det är lite illa att komma på efter 2 veckor att man jobbar för mkt och inte har tid, det lär hon väl ha vetat innan?
"Har en liten svart katt vid namn Boris som är ca 14 veckor som behöver ett nytt hem pga att jag jobbar så mycket och ej har den tiden han behöver. Kattlåda, matskålar, kattmat och leksaker medföljer. Han är en väldigt snäll, gosig och busig katt."
4 000:-
Har 2 st super söta mysiga Maine coon killar på 13 veckor till salu OBS ej stam. Dom är uppfödda i hemmiljö & är mycket sociala. Är avmaskade uppfödda på royal kanin kitten.
Jo tjena - anmäld då de saknar stam…
Man får inte uppge att det är en raskatt ifall de inte har stamtavla enligt blocktes egna regler.
"Om du köper en raskatt följer alltid att en stamtavla (registrerad i SVERAK eller annat kattförbund) med katten. Saknas stamtavla räknas katten som en huskatt, hur rasren uppfödaren än säger att den är. Att kattungen är registrerad med en stamtavla innebär att uppfödaren har förbundit sig att följa vissa regler och krav."
Från blockets regler
#132 4000kr ska de ha och de har endast avmaskat kattungarna? För det priset kunde de ju gott vaccinerat, ID-chippat och veterinärbesiktat dom.
#134 Tack och lov är det inte min annons, men katterna var söta - det ska jag inte förneka 😊
Hej Elisabeth,
Hm, det verkar som att annonsören inte försöker sälja dem som renras eftersom det står "OBS ej stam" i annonsen, eller vad säger du?
Hälsningar,
Blockets Kundservice
Skulle vilja kontakta chefen för Blockets kundtjänst och be att dom skickar ut info till sin personal om att köpare visst blir lurade och hur.
Ja, smart verkar man inte behöva vara för att jobba där…
# 136 Saluför de dem som något annat än huskatter och skriveratt det är ex en Maine coone som är en raskatt med stamtavla så är det fel av blocket. Så härskriver blocker själva i sin infromtion. Du får gäran kopiera det hela om du vill.
Från blockets regler
Någon på blocket som säljer en kattunge och hennes 5åriga mamma som utställningskatter för 2000kr. Helt vanliga röda huskatter och inte registrerade eller kastrerade så man kan ställa ut dom utan det fick man fixa själv!

#140 Titta i inlägg #127.
#141 Ooopps, det missade jag!! 😟
Vad sägs om den här "godingen" till annons?
"Vår Ragdoll, Esmiralda har fått 7 små underbara blandras kattungar med pappa (Sibirisk/Ragdoll).
Kattungarna har väldig fluffig & härlig päls. Ulltottarna är vita med lite chocolate inslag.
De är nu 12 veckor gamla & därmed redo att flytta.
Vid leverans är de…
*Hund & -barnvana
*Rumsrena
*Avmaskade 3 ggr
*Grund Vacc
*Totalt Friska (varit inomhus hela sin uppväxt)
De är uppfödda i tryggt hemmamiljö med mycket kärlek och bus! Äter kvalitetsfoder Hills & Royal Canin. Dessa två kattraserna har lätt att lära sig att öppna dörrar, sitta vackert, apportera leksaksmöss och gå fint i koppel. De är mycket sällskapssjuka, gillar att ligga i konstiga positioner som älskar att ha långa konversationer med matten."
Så många frågor till denna annons! Bara för att de varit inomhus hela uppväxten betyder inte det att kattungarna är "totalt friska"? "Kvalitets foder Hills & Royal Canin", där finns det också mycket att prata om, i min åsikt. Mycket mer som brister här…
#143 vad tar säljaren för dessa sk garanterat friska sk blandras? :/
#145 Där kunde de ju ha kunnat fixa och inkludera ID-chip och veterinärbesiktning och lite hälsotester med. Men istället så ska pengarna stoppas i fickan. Tänka dig att det blir runt 3000 x 7
Iofs kan man själv kasta in 500kr-1500kr och köpa sig en renrasig katt hos en uppfödare som är uppfödd efter konstens alla regler.
"Tanken var att vi skulle para med en rasren bombay, men pga misstag blev de en burma.
Kattungens mamma är en bombay och pappan till henne är en burma. Hon har dock ärvt mycket ifrån sin mor och ser mest ut som en Bombay.
Hon är nu 14 veckor gammal och redo för sitt nya hem. "
:(
Här känns det verkligen som ugglor i mossen!
"Hennes mamma är en blandraskatt (norsk skogskatt/perser) och pappan är en sköldpaddsfärgad huskatt. Hon är långhårig och har en väldigt len päls!
Hon är uppvuxen på kvalitetsmat, både mjukmat och torrfoder och är rumsren (van vid kattlåda). För 3 500 kr får du denna aktiva kattunge. "
Kanske har säljaren skrivit fel, men att pappan är sköldpaddsfärgad, det går väl inte riktigt ihop..?
Det är fysiskt möjligt, men extremt sällsynt att en skölpaddsfärgad hane är fertil - lägg sen till sannorlikheten för att få tag på en sån okastrerad hane så blir sannorlikheten ännu mindre…
Jag hade dessutom dragit mig vid prislappen då det inte står något om vare sig vaccinering, avmaskning, märkning eller något annat..
#148 De kanske har hanar av olika raser, någon glömde stänga en dörr och det blev en tjuvparning…

#150 Många som inte är så kunniga på katter tycker att bruntabby med vitt är en trefärgad katt dvs en padda. Den har ju vitt svart och brunt.
Tänkte inte på den möjligheten 🤦♂️
# 14 Står det något vad katten kostar? Den är skapad av en amerikansk korthår och en burma. Jag hittar en uppfödare av bombay i Sverige.
#154 den kostar 1500 kronor, ser jag nu. inte 3000 som BYB brukar. rubriken till annonsen är "Bombay blandraskattunge".
"KÄRLEKSKATTÄNGEL TILL RÄTT HEM/FODERVÄRD
Jag söker fodervärdar till fertila blandras honor, gärna med möjlighet att ha kullarna hemma hos er.
Ni bör inte bo mer än 5 mil från Stockholm
Hör av er för mer info på
"Seriöst intresse".. för att vara fodervärd åt fertila blandrashonor? Hur seriöst är det?
Priset som anges är 2000 kr.
En röd hane och en rödvit korthårig hane säljs för 500 kr, okastrerade och runt året gamla. Vill komma till lantligt läge eftersom katterna är nyfikna på utelivet.
Lyser varningssignaler känner jag, hoppas ägaren dom kommer till kastrerar dom innan utgång.
# 156 Vanligtvis så betalar man ingeting för katten om man är fodervärd.

#158 Är man halvfodervärd betalar man ofta halva priset på katten.
#158 #159 min största undran ang annonsen om "kärlekskattängeln" är dock: Hur många fertila "blandrashonor" har man om de inte får plats hemma. Och hur seriös är verksamheten att avla på "blandrashonor" öht.
Ironi eller? 🤔
Länk raderad
Här är min säsongs favorit 😴
Renrasiga Sphynx hannar färdiga att få ett nytt hem 23/24e December……
Världens finaste Julklapp!
Vi har två fantastiska små Sphynx-ungar till salu.
Söker en hane till min honkatt för avel.
Min katt är en registrerad å äkta "black-tabby" perser.
Det jag söker är i första hand en Ragdoll pojke.
Detta då jag vill ha fram de bästa egenskaperna av de två raserna.
Eventuellt en perser hane.
Min katt på gränsen mellan Blekinge och Skåne så inte för långt bort då jag inte vill stressa henne med för lång resa.
Husdjursmarknaden på facebook
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Åh herregud man blir helt matt… Ohederliga människor som leker kattfabrik. FY!
"Hej! Säljer långhårig katthona som är 4 månader. Köpte henne för 3 veckor sen då jag trodde det var en hane, vilket dem sa. Jag skulle ha katten till parning men det visade sig att det var fel kön. Hon är jätte go och kelig, jätte fin i pälsen, tofsar i öronen. Hon går ihop med andra katter. Mat medföljer om det finns kvar. Hon är vaccinerad 1 gång, så behövs igen efter nyår. Avmaskad 3 gånger på onsdag. Ring gärna för mer info :) "
Denna är ju skrämmande i mina ögon… Jäkla BYB… Katterna betyder inte ett j*vla smack… 😡
"Med stort sorg i mitt hjärta måste jag tyvärr hitta ett nytt hem till "Sky". Hon har en personlig vendeta mot min sambo och jag kan tyvärr inte behålla henne.
Hon är en 8mån gammal renrasig bengalkatt. Tyvärr blev stamtavlan inte registrerad i början men håller fortfarande kontakt med uppfödaren. Hon önskar även ha kontakt med er.
Sky är en riktig söt tjej, som älskar höjder och att vara ute. Hon och min dotter leker ofta med varandra och hon är även van med hundar. Hon är riktigt kelig och snäll.
Sky är inte kastrerad och det jag mest önskar är att hon hittar ett hem hon kommer bo permanent! Dvs att hon inte blir en "kasta bort" avel katt.
I priset ingår:
Helt ny oöpnad klösträd: 240-260cm
En liten klösträd
P-piller
Feliway feromon spray i två olika varianter
Leksaker
Kisslåda
Mat, godis och skålar
Det låter inget trevligt kanske, men du ska ha läst på Bengaler och verkligen ha mycket Tid för henne. Hon är könsmogen och kommer kissa på oönskade ställen.
Är du beredd att ta en sån uppmaning?
Maila mig i sådan fall så kan jag svara mer."
Kul att de uppmanar nästa att hålla henne fertil och kissandes på oönskade ställen… Vissa ska bara inte ha katt… NEJ hon kommer INTE kissa på oönskade ställen om man sköter sina djur rätt….. 😡
# 166 Och någon renrasig bengal är hon inte heller då hon inte har någon stamtavla!
#167 Tack för tillägget, jag sa de redan från början till min sambo… skulle de dock vara en registretad uppfödare så är det väl till och med icke godkänt att göra så? Hon vill ha 8000kr för henne!!!

#168 Då kan ju fråga henne vem uppfödaren är..
"Renrasiga bondkatter leveransklara" Behöver jag säga något -,- ? ---------- "Norsk skogkatt söker nytt hem" Katten hade visst en mamma som var skogis, men katten som säljs är vit korthårig och ser ut som 100% bondkatt…. ---------- "Fina Perserkatter" Endast seriösa står det men annonsen är så långt ifrån seriös som det går x( ---------- Tyvärr var det bara en handfull och vi ska inte ens prata om alla "kattunge supermysig perfekt jUlklapp!!1!!!!11 kAN bli din imorgon!!!1!?"
#170 Renrasiga bondkatter?! Haha.
"Fin julklap Norsk skogskat
Har en långhårig hane till salu för 3600 har stora tassar.
Nu säljer vi 2 honor en hane för 1500 och dom är jäte finna och har extra stora tassar dom är korthåriga det är väldigt ovanligt med den här färgen på honor ring efter 17.00" (Bild på en röd kattunge)
Vad sägs? Ingen som vill nappa nu genast på en katt med "extra stora tassar"? Bäst att skynda sig innan de blir sålda till någon annan som avelsmaterial! *ironi*
Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser de här motsägelsefulla annonserna om bland-raskatter. Att det finns en sån okunskap! Man kan bli mörkrädd för mindre.
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
BYB-varning! Skummade igenom lite annonser på blocket och fastnade vid denna: "Kattungar norsk skogskatt Pris:2000:- Mamman renrasig norsk skogskatt med stamtavla och pappan helt vanlig bondkatt, både hanar och honor, avmaskade och levklara omgående då de är 12 veckor och redo att lämna sin mamma. Bilder kan fås vid seriöst intresse." Mao en vanlig bondkatt som bara är avmaskad för 2000:-!?!
Hemskt med alla julklapps kattungar. Hur kan man bara vilja skriva något så dumt Kollade också den annonsen som #172 skrev om. Stora tassar och ovanlig färg Plus alla stavfel
"100 % Norsk skogkattungar
2 st härliga kattungar svartsmoken hanen föddes den 13/ 10 och svartsilver honan föddes 4/11
Både mamman och pappan har stamtavla och finns att se hemma. Dom är uppväxta med barn och är således vana vid liv och rörelse. Dessa bedårande ungar, redan nu mycket långhåriga säljes endast till absolut garanterat gott hem.
Är vid leverans v 2 alt v7 avmaskade och givetvis rumsrena."
Inget om hurvida ungarna har stamtavla men det verkar ju inte så
Såg att det var en person som sålde en ''rasblandning'' med norsk skogskatt (det heter väl norsk skogkatt före första?) okastrerad hona och hon pratade om vilka raser som fanns i henne och tog ett lite dyrare pris. Tycker det är lite fult egentligen att berätta om raserna i katten för att få folk att vilja ha katten för ett dyrare pris även fast hon egentligen bara kunnat skriva långhårig huskatt men det skulle väl inte låta lika fint..
/ Michelle
Jag tror annonsören har renrasiga skogkattungar från katter han äger själv, däremot kommer nog bägge föräldrarna från någon annan/andra uppfödare och annonsören saknar stamnamn.
Hej hoppar in lite, hoppas det går bra! Vad skrämmande det är att läsa, saker jag inte alls tänkt på när jag själv sökt katt under vintern! Hittade en annons på blocket och det är så jag hittade min framtida sambo. Dock måste jag fråga (efter att ha läst allt detta..) om ni tycker att detta är rimligt. Jag ska i mitten av januari hämta en kattunge (huskatt) där pappan är norsk skogskatt med stamtavla men mamman är en korsning. Har träffat kisarna och blev förälskad i den lille, (inte pga av att där är någon procent raskatt!) Jag ska betala allt som allt 2200 kr men då är den avmaskad, chippad, vaccinerad och besiktigad. Är detta rimligt eller har jag själv gått på en nit? Nu kommer jag fullfölja ändå men vill ändå veta..
#179 Ja, du har gått på en nit. Det hade varit smartare ifall du betalt de där 500 kronorna och sen åkt till vetten och börjat hälsotesta din egen katt istället.
Är den renrasiga katten hälsotestad och godkänd för avel? Det kostar mellan 15-2500 kr, honan bör också vara det. Ja, även gokänd för avel såklart…
Bortsett från det då… Lika mycket till. Sen har vi registreringskostnaderna, och dolda-fel-förskringen som gör att du får tillbaka pengarna ifall det visar sig vara ett fel på katten som följt med kan man säga. etc
Varför raskatter kostar beror till stor del på uppfödarens alla omkostnader i samband med avelsarbetet.
Som jag har förstått det är pappan godkänd för avel men mamman har jag ingen aning om, skulle inte tro det eftersom det är en korsning. Jag resonerade så här nämligen: eftersom det uppmuntras att man ska vacc, idmärka & besiktiga innan man får hem katten tyckte jag att det kändes tryggare precis som det görs med raskattungarna (eller har jag fått det om bakfoten..?) men det rekommenderar du inte då?
Letade inte efter en raskatt för tillfället av olika anledningar. Vi har bara haft hittekatter innan och har alltid trivts bra med huskatt vilket är en av anledningarna. Sedan kan jag ärligt säga att jag inte varit lika påläst och upplyst innan jag blev medlem här även om man trodde det och jag vet att det är en chansning att köpa huskatter och eloge till seriösa uppfödare. Men får väl tänka till två gånger innan framtida kattköp då. Är himla glad för katten så den får bli min iallafall! Tack för ditt svar! 🙂
#181 Jag "rekommenderar" inte nåt, du sa att du skulle genomföra affären men ville veta om du gått på en nit, dvs betalat överpris och det har du eftersom du har köpt en papperslös katt.
Det är bra att de har far och gör allt det där, och du kommer säkert att få en jättego katt.
edit: å jag glömde ju det viktigaste!
STORT LYCKA TILL MED DIN NYA KATT! :-)
#182 Okej, var bara en ren undran eftersom man är ny i kattannonsdjungeln.. ^^ Skaffar jag fler katter blir det nog raskatt och gissningsvis inte från blocket haha.. Anade dock att man betalt lite överkant och därav frågan (som jag fick ett bra svar på), hoppas det inte blev för off topic här bara, forstätter följa och läsa! Det håller jag tummarna för!
Tack ska du ha! 🙂
Det är ett rimligt pris för det du får. En besiktning vaccinering och chippning. Dock bör man inte uppmuntra dessa personer som tar sådana kullar då vi har 100.000 hemlösa huskatter alla redan. Skogkattens uppfödare är nog inte så glad heller.
Två annonser från en dam i Skåne som jag tror flera av er är bekanta med vid det här laget. Mamman är norsk skogkatt och pappan är maine coon. Och de är avmaskade. Pris 4.000 spänn😂
"UnderbarA norskskogskatt" Hej, min Leo är 2,5 år gammal, vi tänkte para honom så det blir fina kattungar, och så kan vår Leo lugna ner sig. Eeh ja vad säger man… -.-
Vet en tjej på Facebook som säljer ragdollungar för 6000 kr och hsr ingen stamtavla. Anledningen? Hon ORKAR inte skaffa stamtavla på dom
#186 kanske borde man tipsa/påtala att flertalet hanar som får para blir tvärtom, tom börjar strila om man har otur..
Skogkattblandisar till salu med kort mjuk päls - det står så i annonsen?😃 Vad gör man inte för att bli av med en kattunge?
En bengal som måste byta hem för att den inte trivs med familjens nya hund😭Har stamtavla som är borttappad.🤔
Otroligt fina rasblandingskattungar till salu från två honor. Dessväre så står det inte vilken blandning😂
Sibiriska kattungar för 4.500 kr utan stamtavla. om någon känner för att anmäla. Jag har gjort det.
Från blockets regler
Någon som känner eller vet någon som föder upp tonkineser i Sverige?
Kattungar står det i rubriken. Det hade varit bra om man åtmintone på någon av bilderna såg hur de ser ut😃
Uppfödare av skogis/maine coon söker seriösa köpare? Hur seriösa är de själva då?
Ni som säljer maine coon kan höra av er. Jag har en väldigt skum annons som jag misstänker är ett nigeriabrev.
#193 Finns inga Tonkinese uppfödare i Sverige mig veterligen. Var inne på att skaffa en sån efter jag läst om dem i en rasbok. Dock hittade jag inga hur mtk jag än letade.
Det finns uppenbarligen en honkatt som fått ungar med en bengal. Jag pm:ar dig.
Någon försöker kränga Maine coon hanar för 6.000 spänn - utan stamtavla. Anmält.
Från blockets regler
Vad hette den utsprungliga tråden? Någon som kan länka till den? :)
För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?
#199 En eloge till dig som anmäler!
# 200 Vilken tråd?
PDen allra första. Läste av ren nyfikenhet blocket tråd 2-8 och i den andra tråden så stod det att den första blivit både hyllad och hatad. Det gjorde mig nyfiken på vilket bemötande den fick och vilka argument folk som skrev i den hade. Kalla mig galen men jag förundras över de ibland skrattretande men i många fall skrämmande blocketanonser ni beskriver och det fick mig att läsa de tidigare trådarna eftersom jag tyckte det var intressant läsning.
För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?
Åh det vet jag inte sök på blocket bara här på sajten utan något nummer.
# 201 Tack🌺
Tror det här är ursprunget till Blocket trådarna. Känns så iaf :D, tråden heter "Hur blocket annonserna ser ut ur mitt perspektiv"
(vet inte om länken funka)
#190 Den såg iallafall ut som en renrasig bengal, så det kan mycket väl stämma 😉 dock tycker jag att det är SK*T att katten ska få byta hem efter 5år på grund av att en liten gullig chihuahua kommit in i familjen… blää…
Är enormt förbannad efter att ha läst den här tråden. Vilka jävla dårar det finns!
Att dessa uppenbara BYB inte ens behärskar skriftspråk får mig att undra om de ens har intelligens nog att ta hand om vuxna katter.
#166 Bengalhonan har alltså något slags "hämndbegär" mot människans sambo!? För helvete, som kattägare får man väl läsa på om "rasen" och inse att även katter behöver uppfostran. Kan sätta mitt liv på att katten ifråga säkerligen bara är busig.
Skrämmande läsning det här, kommer ligga sömnlös och tänka på alla dessa stackars katter som föds upp under skumma förutsättningar endast för att ge "uppfödaren" pengar…
Vad står BYB för?
#209 BYB = Back yard breeder.
# 209 Eller buskavel på svenska.
Tack för svaren.
Hur i he-ete kan man påstå att en katt är reggad i SVERAK när det är en korsning. Jag gissar att det är id-märkningen som gjorts och som an använder som registrering.🤔
En halv perser är till salu. Det står dock inte om det är fram- eller bakdel eller om det är höger eller vänster sida😂

#213 Det kan ju vara frågan om kontroll avel. Jag har flera stycken såna som är raskorsningar.
# 215 Knappast troligt
Pappa Lasse blåmaskad 100% Ragdoll.
Mamma Britta blåtabbymaskad 75% ragdoll 25% Birma.
Tänk att man kan begära 3.000 spänn för kattungar som är avmaskade om man påstår att de är blandning av skogis och perser?
Om en uppfödare annonserat ut katter från kontrollavel hade det väl framgått? Visst måste man väl ansöka om utparning?

#218 Ja, man måste ansöka om kontrollavelstillstånd men det är inte säkert att man skriver det i en annons.
Min åsikt:
Om något ska betinga ett högre pris för en kattunge utan stamtavla (eller stambok som det heter i kattvärlden)så bör det vara att det finns bevis på att föräldradjuren har hälsotestats och är fria från de ärftliga sjukdomar och defekter som uppfödare av raserna försöker förebygga och begränsa.
Det här inlägget har ingen annons, men jag hoppas att folk läser det ändå.
**Jo, jag tänkte t ex på att det verkar vanligt att en del BYB-säljare som verkar anse att de är seriösa, använder just Maine Coon och Norsk Skogkatt?
**Jag menar, även om det är raserna i sig som framhålls i procentsatser i blocketannonserna för att generera ett högre försäljningspris så verkar de inte verkar begripa exakt varför rasrena djur brukar kosta mer i inköp.
Kanske borde det spridas mer information vad gäller hälsoaspekten till blivande huskatts-kattköpare också? Speciellt när det kommer till ras-%-katter.
Jag menar, om man köper en blandrasvalp så förstår de flesta att den kan bära med sig rastypiska sjukdomar och defekter från bägge föräldrarna som det är idé att följa upp. Inom kattvärlden verkar det inte finnas samma förståelse för detta.
Alla rasdjursuppfödare oavsett art, brottas med hur de ska hålla sina avelsdjur friska, inte för att de är sjuka - utan för att förebygga och begränsa förlusterna ifall olyckan är framme - och mycket beror ju det på att man faktiskt har sett till att skaffa sig KUNSKAP.
Utan den kunskapen kan man låtsas som ingenting såklart - och som BYB-avlare kan man glatt och med berått mod föra vidare sådant tusentals kattuppfödare, veterinärer och andra som arbetar för allmän katthälsa försöker få under kontroll för ALLA katters bästa - inte bara inom raskattsgrupperna om man avlar på djur som aldrig testas, utan till vår stora population av %-HUSKATTER och deras eventuella avkommor.
Oavsett vad tycker om s.k BYB-avel så tycker då jag att detta kan vara bra att förstå: har man frisktestade avelskatter så har man ju en ganska så vettig garanti för att inte föra vidare gener som man vet för med sig sjukdomar och lidande.
Bra att veta ocj som gäller nu t ex, Maine Coon som används i avel ska vara ultraljud/DNA-testad för HCM (ärftlig hjärtsjukdom) och skogisen ska vara DNA-testad för den muterade GBE-1-genen (Glycosen Storage Disease, där musklerna förtvinar och förlamas) Om den Norska Skogkattens BÄGGE föräldrar är testade och bevisats INTE bära GSD typ IV, så slipper man testa avkomman)
Registrerade kattuppfödare känner ju till att bägge raserna ovan (med flera) ingår i Sveraks hälsoprogram vilket kommer att gynna raserna på sikt. Detta innebär inte att vissa raser är sjukare eller sämre utan att man satsar mer målinriktat.
Kika gärna in på Sveraks sida om deras hälsoprogram och lite annat. (länken ska öppna i nytt fönster)
#220 "Jag menar, även om det är raserna i sig som framhålls i procentsatser i blocketannonserna för att generera ett högre försäljningspris så verkar de inte verkar begripa exakt varför rasrena djur brukar kosta mer i inköp."
BYB-uppfödare väljer säkerligen medvetet starka "varumärken", skogkatt och coon, väldigt vackra raser kända långt utanför kattvärlden. Kombinera detta med ett låneord från hundkretsar, blandras, som blivit ett modeord och man har en väldigt simpel och effektiv marknadsföringsstrategi.
Att katterna kan bära osunda anlag, inte vara vaccinerade/besiktigade, ofta säljs helt utan information och/eller alldeles för unga är något den mindre nogräknade eller ovetande kattköparen får med på köpet.
Helt sjukt, varför inte välja ut en passande ras eller hitta en huskatt som passar från någon som bryr sig om att katten hamnar hos en bra ägare!?
Från blocket:
"Pappa är 100% Sibirisk katt och deras Mamma är 100% Sibirisk katt även hon dock har föräldrarna ej stamtavla och därför inte ungarna heller och därav priset."
Katterna säljes enligt följande:
"vid leverans: - Avmaskade regelbundet - Rumsrena - Vana att åka bil - Vana vid barn och andra katter - Uppväxta på kvalitetsfoder (Royal Canin) - Okastrerade - Fullt friska"
Så förbannat upprörande. Inte vaccinerade, inte besiktigade men alltså "fullt friska" ändå. Säljaren ska ha 4500 kronor styck för dessa huskatter.
Det står även
"Båda föräldrarna är testade för sjukdomar och båda två är friska."
Det är väl ett snäpp bättre än inte alls (beror på vilka sjukdomar de testat för och om de kan ge bevis). Ändå omotiverat pris i jämförelse.
Men får man hävda (på blocket) att de är rasrena när de ej har stamtavla?

#223 Nej det får man inte.
#223 Jag reagerade tvärtom negativt på påståendet om friska föräldrar. Å ena sidan har du rätt i att det är bättre med testade föräldrar än icke testade, samtidigt säger det väldigt lite om ungarnas hälsa.
Tycker också det är otroligt dumt att nämna att den sibiriska katten är skonsam för många allergiker. Förmodligen har inte denna "uppfödare" en aning om dessa faktiskt är "100% rasrena" och kan alltså inte på något sätt garantera att ungarna har samma egenskaper som sibiriska kattungar med stamtavla.
Hela annonsen är ännu ett exempel på desperat marknadsföring av en "felmärkt" produkt.
Som jag förstår det är det inte tillåtet enligt blockets regler att framställa katter utan stamtavla som raskatter.
Annonsen är anmäld, får se vad som händer.
Så här står det på blocket om kattköp.
"Tryggt kattköp, både för dig och katten!
Att köpa djur är ett stort ansvar och skall inte vara en ogenomtänkt impulshandling. Därför har Blocket regler för lägsta pris på katter (500 kr).
Katter lever länge och kräver din uppmärksamhet och omsorg. Därför är det viktigt att du tar reda på vad som krävs av dig som ägare och vårdare innan du gör slag i saken och skaffar dig en katt. Bra vägledning och råd hittar du hos vår samarbetspartner Djurskyddet Sverige. Där hittar du råd som är anpassade till alla djurkategorier du hittar på Blocket.
Tänk på:
· Kattungar skall vara minst 12 veckor då de lämnar mamman.
· Katter måste kosta minst 500 kr.
När du köper katt
Börja med att ta dig en ordentlig funderare - har du tid och råd att ta hand om en katt under många år framöver? Att en frisk katt blir femton år är inte ovanligt.
· Köp aldrig en kattunge som är yngre än tolv veckor, det är av största vikt att kattungen får tillbringa sina första månader i livet med sin mamma och eventuella syskon. Det är dessutom förbjudet enligt lag att skilja kattungen från mamman före tolv veckors ålder.
· Id-märk och registrera alltid din katt. Id-märker gör du hos veterinär och registrera kan du göra i och Kattförbundet Sveraks ID-register och Svenska Kennelklubbens ägarregister, DjurID. Är katten registrerad är chansen större att du får tillbaka den om den springer bort.
· Kastrera din katt om du inte ska använda den i avel. Då försvinner risken att få oplanerade kattungar och katten och katten håller sig generellt mer i omgivningen av hemmet.
Be att katten du köper ska vara veterinärbesiktigad och vaccinerad när du köper den. Då medföljer ett veterinärintyg som inte ska vara äldre än en vecka.
· Om du köper en raskatt följer alltid att en stamtavla (registrerad i SVERAK eller annat kattförbund) med katten. Saknas stamtavla räknas katten som en huskatt, hur rasren uppfödaren än säger att den är. Att kattungen är registrerad med en stamtavla innebär att uppfödaren har förbundit sig att följa vissa regler och krav.
· Skriv alltid ett köpekontrakt när du köper katt.
· Saker du bör ha införskaffat innan du tar hem din katt: transportbur, kattlåda, Kattsand, matskål, vattenskål, kattmat, klösbräda, kattgräs, kattleksaker, klotång, kam, borste och ett kattapotek (till exempel fästingplockare, termometer, bandagematerial).
· Ta del av de lagar och råd som omfattar dig och din katt på Jordbruksverkets hemsida."
Om jag lärt mig det minsta av den här tråden så måste väll detta vara en BYB? Långhåriga kattungar 3000kr Nu är det dags för våra underbara kattungar att hitta ett kärleksfullt och varaktigt hem. 75% Norsk skogskatt 25% Chinchillaperser Dom är födda 2013-11-29 och är leveransklara 2014-02-21 Katterna flyttar tidigast när de är 12 veckor. När dom flyttar är dom: - Rumsrena - Avmaskade - Högt älskade och vana vid barn Tingningsavgift på 500:- som ej återfås vid ånger.
# 227 Javisst, vad skulle det annars vara?
#227 Japp, samtidigt trycker åtminstone inte denna "uppfödare" på att de skulle vara "raskatter". Lika illa ändå, säljes endast avmaskade…
För övrigt kan jag upplysa om att annonsen jag anmälde försvann ganska kvickt. Dock fick jag ingen information från blocket om den togs bort eller om BYB'n hade sålt ungarna.
Händer allt oftare att blocket inte höra sig när de gäller annonser om de tar bort dem eller inte. Jag har haft mina dispyter med dem.😡
#228 jag är ju rätt ny på det där begreppet BYB så jag kände att jag ville se om jag fattat det rätt. Visst har jag sett många skumma annonser på blocket gällande både överpriser på katter med speciell päls, färg, eller rasinslag och även billiga "bortskänkes fast det står 500 kr och ta gärna med mamman på köpet" annonser redan innan jag såg denna tråd. Tänkte då att BYB måste vara katter med eller utan äkta rasinslag som kostar flera tusen och inte ens har blivit vaccinerade och veterinärsbesiktigade innan försäljning. (som exempel) och det var ju dessa även om de åtminstonne bara hade rubriken "långhåriga kattungar"
Jo i princip så. På något vis "lyckas" en typisk BYB-annons få det till att den smarta köparen sparar pengar på att köpa en katt med lägre rasprocent genom att skala bort lite "onödiga tillägg" som registrerade kattuppfödare tar betalt för.

Hör kanske inte hit men måste få berätta då det gäller en annons på blocket ang 100% Norsk skogkatt
Höll på att bli grundlurad av en på blocket men tack vara er här inne på iFokus så kollade jag en extra gång.
Hittade "den" kattungen på blocket som jag bara ville ha! förälskade mig till tusen…
Något jag reagerade över var att mamman o pappan fanns i hemmet med stamtavlor och vinster från utställningar och etc. MEN kattungarna saknade stamtavla. Ifrågasatte detta men fick svaret att det var en oönskad kull och att det var lätt för mig som köpare att skaffa stamtavla på ungen. Skrev ett inlägg här på i fokus och fick svar att så funkade det inte alls…. Kollade upp säljaren närmre och det visade sig (från andra sidor) att denna var en bluffmakerska, att säljaren till och med hade avelsförbud på katterna…. Anmälde säljaren och vips så var annonsen borta från blocket.
#233 Detta hörde verkligen hit. Vilken tur att du kom dig för med att fråga!
#233 Det är ju precis den typen av eftertänksamhet och kunskap man hoppas dessa trådar ska leda till!
Mycket starkt av dig att kolla upp säljaren trots att du hittat Katten med stort K. Om fler reagerade så på den typen av annonser skulle det snart innebära spiken i kistan för BYB.
Norsk skog, birma, ragdoll mm
Köpes
"Vill köpa en fertil hona i ålder 12 veckoer upp till tre år. Största delen är det som en sällskapskatt så finns ingen stamtavla så är det inte hela världen men jag vill att den är renrasig. Finns stamtavla så skulle det vara kul att ställa ut någon gång och ev ta en kull. Jag bor i villa och det är tänkt att katten får vara både inne och ute. Gärna hundvan men inget tvång, dom lär väl sig. Max pris 2000:- men ett kärleksfullt hem."
Hmmm… Stamtavla är inget krav eftersom den ska vara främst till sällskap men fertil verkar vara ett måste…. Luktar lite skumt här…
#236 I mina ögon är det där en uppenbar BYB. Söker man EN katt av någon av dessa kända raser "och ev ta en kull" ska det säkerligen paras med huskatt och sen tjänas pengar.
"Max pris 2000:-", sen tar dessa människor 2 000-5 000 per unge utan besiktning, märkning eller vaccination…
Ni som anmäler annonser på Blocket, vilka annonser anmäler ni? Jag har anmält ett par annonser där det står att båda föräldrarna är renrasiga/har stamtavla men ungarna har inte stamtavla. Jag fick mailsvar från Blocket där de menar att det är intressant för köparen att veta vilka raser kattungen man köper har i sig, och att det är hederligt av säljaren att upplysa om att kattungarna inte har stamtavla. Känner mig förvirrad.
Står det i rubriken att katterna är raskatter men sen inte är det, inte har stamtavla, så anmäler jag det och hänvisar till blockets egna regler.
Se inlägg 226.
#239 Men hur står det? Räcker det med typ "maine coon-ungar" eller måste det stå "renrasiga maine coon-ungar"?
Maine coon är en raskatt. Det är vad jag skriver. Har de inte stamtavla är de huskatter.
#241 Precis vad jag tänkte också! Fattar inte varför de svarade så konstigt när jag anmälde.
För att de inte vill ta bort annonsen förmodligen. Angav du deras egen text när du anmälde det hela?
På sätt och vis förstår jag hur Blocket resonerar, men det handlar fortfarande om att det enbart handlar om papperslösa huskatter och det är så de ska saluföras.
Vill man ta ut ett högre pris än 500 kr så ser man till att även vaccinera, ID-märka och besikta kattungen hos veterinären. Då kan man helt enkelt ta betalt för utläggen. (en hemlös katt via en katthjälpsförening brukar kosta 750 kr och är alltså allt detta oavsett ålder eller msstänkt rasbakgrund)
Har man hälsotestat föräldradjuren och de är godkända för avel men tyvärr av olika ras, at detta är en olycklig tjuvparning så kan man ju skriva det såklart :-)
Det går t o m att kastrera ungarna innan leverans nu, eller så kan man ju skriva ett slags kontrakt at köparen förbinder sig att göra det inom en viss tid mot att man drar ner priset som motsvarar en kastrering. Att skicka med ett kattungekit och uppmuntra köparen att höra av sig om hur det går, eller fråga om detär nåt problem, och även uppmuntra till att försäkra, lvförsäkra går också upp till 1500kr om man betalat det, samt till att gå med i en stödförening för katter och en kattklubb är ju också superbra information. Ja, varför inte?
Som säljare kan man lägga ut bilder på kattungarna och föräldrarna om man vill, och har man blogg eller hemsida på nätet så kan man ju även hänvisa till den samma sätt som reggade uppfödare gör, eller hur.
Se det så här, även diplomerade reggade uppfödare annonserar på blocket. Det var så jag hittade _uppfödaren till min britt. Gulliga chokladbollar eller vad det var för rolig rubrik i annonsen, när jag sökte på brittisk korthår! Och man såg ju på bilderna att det handlade om kattungar)
_De flesta uppfödare kanske oftare skriver vilken ras det gäller redan i rubriken förstås ;-) De sätter pris, lägger upp några bedårande bilder och skriver kort om rasens temperament (livlig, lugn, bra familjekatt eller något liknande) samt lämnar adressen till katteriets hemsida eftersom de flesta kattuppfödare har en sådan. Oavsett om den sällan uppdateras finns alltid bilder på föräldradjuren, länkar till deras stamtavlor etc.
#243 Jag skrev typ "katterna marknadsförs som renrasiga men säljs utan stamtavla". Trodde att det skulle räcka. Borde kanske kopierat Blockets egen text.
# 245 Gör det, det gör alltid jag.😃
Har inte anmält men vill ändå sätta ut dessa två annonser som i min skrivande stund ligger ute bägge två berör samma katt - pga att tillvägagångssättet..
Ett praktexempel på vad som kan hända när både köparen och säljaren inte har det minsta koll på vad de sysslar med. Ska man skratta eller gråta..?
Annons den 7 februari,
Brittisk korthår/Sibirisk katt (Danderyd, Stockholm)
Supersociala och underbara kattungar, 13 veckor, blandras (mor brittisk korthår, far sibirisk), hane och hona. Vana vid hund, kanin och barn. Lugna och väldigt keliga, verkligen helt underbara personligheter på dem! Helt rumsrena. Vi vill att de kommer till kärleksfulla och bra hem, så maila gärna, och om du vill att vi ska ringa upp, lämna nummer.
Vaccinerade, avmaskade.
3500:-/kattunge
Idag, söndagen den 9 februari (alltså endast två dagar senare)
Kattunge brittisk korthår/sibirisk (Skarpnäck/Stockholm)
Vi måste tyvärr sälja vår nyhemkomna hankattunge som inte kommer överens med vår tidigare katthona. 13 veckor gammal, blandras (mor brittisk korthår, far sibirisk) som kommer bli en stor och stilig herre med glansig och tjock päls. (Svart, ena bilden gör blixten att han ser mer brun ut.) Van vid hund, kanin och barn. Lugn och väldigt kelig, verkligen helt underbar personlighet som spinner så fort man klappar honom! Helt rumsren. Vi vill att han kommer till ett kärleksfullt och bra hem!
Vaccinerade mot kattpest och kattsnuva, avmaskad.
3500:-
Kan ine nån som har tid och ork och är lite pedagogisk ta och ringa eller maila människan och HJÄLPA henne med det här enkla problemet? Be henne ta reda på mer om hur man introducerar en ny kattunge i hemmet eftersom det bara gått ett par dagar… Eller kanske en länk till nåt YT-klipp. :-)
:| Det hela låter som ett dåligt skämt.
Undrar om det ens är pga att de "inte kommer överens" eller om det är att de har ångrat sig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja man undrar ju så jag bestämde mig faktiskt för att skriva til den nya ägaren och skickade med detta klipp och berättade att det kan ta nån vecka och att om hon ångrar sig och förstår att det handlar om tid så kunde hon höra av sig och få lite stöd.
Jag skrev lite till också, jag menar - va faaaaaaan - varför inte? Det kan faktiskt vara så att människan inte förstår att hon blivit lurad och kommer att fortsätta att lura nästa köpare i "god tro" eller hur?
Bra gjort!
Har blivit väldigt kritisk efter denna tråd. "Jahaja, här nämns en ras, rasren, men ingen stamtavla. Är det nåt fuffens på gång eller?" eller "En halv bengal.. Varför är den halv?"
9 feb.
" 4500 kr
…har fått varsin kull på 5 underbara, vackra kattungar…
…De levereras när de är rumsrena, emotionellt och praktiskt mogna, inte tidigare än 14 veckor. De äldsta är nu 9. De kommer då att vara avmaskade två gånger, vaccinerade en gång, id märkta och kattungeförsäkrade sedan 6 veckors ålder som kan övertas.
Detta är renrasiga Norska skogkatter, mamman och pappan har båda stamtavla, dock säljer vi dessa utan och därav det lägre priset. …"
Texten i övrigt lät väl rätt bra, iaf för en ovan person som jag, när det gäller raskatter, uppfödning, regler osv.
Men, läste lite snabbt på Sverak. Rent teoretisk, så kan "enda" skillnaden mellan dessa ungar och Norsk skogkattungar (med registrering), vara just att personerna ej är registrerade som uppfödare (och därför räknas de som huskatter). Tester kan vara gjorda t.ex. (står inget om det). Jag bara antar att dessa personer ej är registrerade som uppfödare i Sverak eller i nåt av de andra. För om de vore det, så vore det mystiskt om kattungarna ej registrerats. Avelförbud, för många kullar, eller nåt sånt? 1500 kr kostar det tydligen att registrera sig hos Sverak. I annonsen låter det som att de har fått 2 kullar = 10 ungar. Och att då inte registrera sig som uppfödare verkar fånigt. hm..