Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 758 ggr
Buspejfli
0

Resa en längre sträcka

Ska om nån vecka åka 6 h uppåt i landet och katten måste följa med, har ni några tips på hur man smidigast klarar av resan? Bör man stanna ofta och låta katten få gå ut lite i koppel? Klarar de att hålla sig så länge? Vatten? Alla tips är välkomna :)

[Mustangcab]
3

Är katten van att åka bil och är det en vuxen katt. I så fall skull jag köra i ett sträck så mycket som jag själv orkar då katterna vanligtvis inte behöver göra något på 6 timmar. Tänk på att inte ge den mat precis innan ni ska åka ifall den är bilsjuk.

Jag känner uppfödare som åker 5 timmar med sina katter då de ska paras och när de kommer hem så går katten ut bilen precis som om den varit ute på en 10-minutersfärd.

Buspejfli
0

Tack så jätte mycket! ^^

sagan
6

Ta aldrig ut katten ur bilen i sele. Om den blir rädd och sliter sig är risken stor att du hittar den igen. Om du vill att den ska få sträcka på fossingarna eller se om den vill gå på låda så låt den komma ur buren med alla dörrar stängda.

Wony
1

Vi brukar ta ut katten/katterna i sele. Det har aldrig varit ett problem, och selarna är ju avpassade så att de är rymningssäkra. Och att en katt lyckas slita sig med koppel och allt har jag aldrig varit med om.

Vi transporterar våra i bur, med selen på. Det gör att det är enkeln att koppla dem och ta ut utan rymningar.

[SueHn]
0

Sex timmar är inga problem med en vuxen katt. Jag reste i nära 20 timmar med en vuxen katta en gång. Jag tog ut henne ur buren under resan över Atlanten så att hon fick sitta i knäet på mig.

[Mustangcab]
0

Ingen sele är rymningssäker fören katt.

Själv har jag rest två gånger med k 12 veckors kattungar på flyg fast först med bil och så bil 3 mil hem. Det har tagit mellan 8-10 timmar och det har gått bra.

Wony
0

#7 Och hur vet du att ingen sele är rymningssäker? 

Jag skulle bli extremt förvånad om någon av våra lyckades ta sig ut sina selar. Tro mig, de har försökt med det mesta, och aldrig lyckats.

sagan
0

#5 Jag skulle aldrig ta den risken.

SannnaH
0

Jag bor i Helsingborg men familjen finns i Stockholm så den sträckan åker jag med mina katter några gånger om året, helt utan problem. Vi har köpt en stor hundbur som precis går in i baksätet just till dessa resor för att de ska kunna röra på sig som de vill. Mat och vatten får de när de kommer fram. Är din katt lättstressad i bil så kan du spraya buren med Feliway.

Buspejfli
1

Vågar nog inte ta risken att släppa ut henne, det värsta kan ju hända. Tar nog hellre det säkra före det osäkra i så fall :)

[Mustangcab]
0

# 8 Jag har en tämligen säker sele men när katten tvärvände så drog han selen över kroppen och huvudet.