Sårskador på katt av allergi?
Jag jobbar på ett katthem och vi har fått in en kattunge med avnött päls i nacken som av för trångt halsband och även stora sår på framsidan av halsen! Enligt veterinären så har katten matallergi eller varit stressad och jag känner på nåt vis att det inte stämmer! Familjen som lämnat in den säger att katten aldrig haft nåt halsband på sig och dom vill ha tillbaka katten när den har läkt!
Snälla, jag behöver era åsikter om detta! Min intuition säger mig det trots allt är halsband som gett katten skador!
Titta på fotot jag bifogar och lämna gärna en kommentar! Jag lider med denna lilla katt!
Tack för er hjälp!
Lite suddig bild så svårt att se. Min mammas katt som är en Devon rex tappar all päls runt halsen om hon har halsband på sig för att halsbandet skaver av den redan tunna pälsen. Men det har nog mer rasen att göra. Tycker att det på minner lite om det. Fast mammas katt har inga sår eller så.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
ser helt klart ut som att ett halsband lämnat avtryck där! Lite dålig bild kan jag hålla med om men inte så lätt alla gånger när man bara har mobil med sig. Men kan ju vara många saker att den varit stressad och haft allergin men då haft halsbandet som skavt OCKSÅ!?
Är familjen kattens ägare eller är det en hittekatt?
Sajtvärd Katter iFokus
Har de lämnat in katten men vill ha tillbaka den när såret läkt? Ska de lämna bort den nästa gång den blir sjuk också då eller? Låter jättekonstigt.
håller med #4 verkligen nått lurt!
Tack, snälla, för era kommentarer!
Ja, familjen vill ha tillbaka sin katt när såren har läkt! Det sägs att familjen har fått en liten och kunde inte fixa katten samtidigt! Fast det fattar jag inte heller! För min del hade jag såklart tagit hand om min katt även om jag var sjuk en tid t ex!
Min känsla är att dom kanske inte vill ha tillbaka katten trots allt! Annars hade dom väl inte lämnat in den!
Jag har så svårt att förstå att allergin sitter exakt där ett halsband kunde ha suttit!
Jag fattar ingenting just nu, min intuition säger mig nåt helt annat! Nu kan jag inte göra mer! Jag kan ju inte ta katten därifrån!
Min lilla kattfröken, som kommer därifrån, kommer aldrig att råka ut får nåt liknande!
Ha en skön kväll, allihop!
Så katthemmet tar emot katter som egentligen har ett hem? Jag hoppas verkligen inte att familjen får tillbaks katten!
Det låter oerhört märkligt alltihop.
Men om katten faktiskt är allergisk kanske det börjar klia i dess hals när den äter. Och då kliar den med baktassarna. Kanske?
Känns ju lite konstigt att det är hela vägen runt och sådär jämnt. Men min katt som mest troligt har foderallergi kan bli rätt naken en bit på halsen.
Ja, Lilyz, katthemmet har tagit emot den katten för att den ska läka och sedan tillbaka till familjen igen! Måtte katthemmet fakturera för tiden och vården!
Ha det så gott!
Den lilla katten har ingen klåda alls!
Det här var det konstigaste jag har hört talas om på länge! Katthem är väl inte ett avlastningshem som vårdar sjuka katter temporärt för att ägaren ska slippa det besväret? (vad det nu kan vara för "besvär"?)
Är du säker på att det är så det ligger till och att det inte handlar om en hittekatt som familjen faktiskt inte äger (ännu)?
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Helt sjukt enligt mig. I min värld finns katthemmen till för att ta hand om de stackars hemlösa katterna som ingen annan bryr sig om. Inte, som #12 skriver, ett "avlastningshem" till katter som faktiskt har ägare som dessutom är skyldiga att ta hand om sina djur.
Men aja för kattens skull hoppas jag att allt löser sig till det bästa. 🙂
Och ja allergi kan leda till klåda som gör att de kliar upp sår och tappar pälsen. Jag tycker dock det ser ut som att det kan vara skav efter ett halsband om man tittar på bilden.
Kruxet är att jag inte är ense med katthemmet om kattens sår! Jag tror fortfarande att hon haft för trångt halsband och att katthemmet blivit duperade av familjen som ljugit dom upp i ansiktet! Jag tror dom ljugit ihop en historia för att slippa bli åtalade, lämnar in katten, som dom kanske inte ens vill ha igen!
Vi får väl se hur det går! Jag står på kattens sida!
#14 Jaa jag håller med om att det ser mycket suspekt ut när man tittar på bilden och hela historien är så märklig! Hur som tycker jag INTE familjen ska få tillbaka katten så hoppas katthemmet väljer att behålla den.. Jag tror alla här står på kattens sida. 🙂
Håller tummarna för missen!

Jag är nog benägen att hålla med veterinären.. om inget annat kommer fram!
Bäst vore om katten fick ett nytt hem.. kanske detta som ägarna är ute efter egentligen?
Men men.. ibland är det inte vad det synes vara!
Mina katter hade alltid halsband.. och då var de lite kala runt halsen.. dock alldrig några sår eller exsem.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men om de lämnat in katten till katthem borde de väl samtidigt avsagt sig som ägare till katten? Annars kan ju vem som helst lämna in sina skadade katter till katthem och få dem friska sedan hämta dem igen :S
Hur gammal uppskattas katten vara? är den kastrerad?
Detta verkar lurt. Vad är de för katthem?? Är du säker på kattens historia??
Det är inte första eller sista gången det händer att katthem får in katter som är "hemlösa", men där det sen visar sig att det inte alls stämt… det händer MYCKET konstiga saker när man är verksam inom katthem kan jag säga. Katten kommer ju ofta direkt från "upphittaren" till kontaktperson/jourhem efter samtal, och så upptäcker t ex veterinär konstigheter dagen efter. Och vad gör man då? Jo då försöker man lösa det på bästa sätt. Inte åker man tillbaka till den som lämnat in och dumpar av katten, man måste ju reda i saken och finns inga bevis för något så försöker man ge katten en lika god chans till ett bra hem som alla hemlösa som man får in.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter