Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3337 ggr
Gerro
0

Biter på allt..

Hej, som några utav er kanske vet så skaffade jag en liten kattunge i somras. Hon är lite under året och jag har tidigare skrivit ett inlägg om att hon biter på mina hörlurar.

Dock slutade hon efter kanske en vecka att göra det. Men nu har hon börjat igen..

Hon har bitit söndet två laddare, mina nya hörlurar, två gitarrsträngar och en telefonkabel.

Blir helt GALEN på henne.. Jag vet inte vad jag ska göra fö hon ger sig liksom på ALLT som ser ut som en sladd…

Snälla ge mig tips på hur jag ska få henne att sluta! Har aldrig haft problem förr med katter som biter på varken sladdar eller strängar och jag börjar bli väldigt matt på att få köpa nya sladdar och strängar..

Väldigt tacksam för svar!

OberonsMatte
3

Välkommen till livet som kattägare!😉

Tunna sladdar är en oemotståndlig frestelse för många katter. Det enda som hjälper är att du gömmer och plockar undan sådana sladdar (om du vill att de ska förbli otuggade).

Sajtvärd Katter iFokus

Mymlan
0

Min Fröken biter sönder:

Tunna sladdar
Biter hål i tyg, handdukar etc
Tuggat sönder hundkoppel och halsband
Skärp
Dragkedjor
Tuggat hål i hörnen på kuddar, täcken
Plastpåsar
Isolering på fönster de som gör att det ej ska dra från dem.

Testat smeta på senap gott anser hon
Ättika den bryr hon sig ej om lika som citron.

Jag måste alltid vara 5 steg före henne.. plocka undan det hon kan tugga sönder..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Gerro
0

#1 & #2
Konstigt.. Då jag har haft katter hela mitt liv, och det har aldrig hänt förut :(

Razzora
0

Att gömma sladdar är verkligen a&o, men det jag har gjort för att få mitt lilla monster är att jag sätter en toalettrulle där sladden är då är det inte lika roligt längre. Eller möjligtvis att man gnuggar citron på det. Men annars är det bara att gömma sladdarna. 

Jag har nog haft ganska tur ändå. Mitt lilla monster katt har "bara" tuggat sönder en förstärkar sladd och försökte att ta sönder ena sladden till lyserna på julgranen..

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Mymlan
0

Jag har fått gömma en telefonsladd *till fast telefon som fanns i bostaden då jag flyttade hit* bakom silvertejp kan lova ser inte klokt ut men ett det ska tapetseras om, ny golvlist skall dit då skall sladden gömmas på annat sätt.. Fast denna sladd är fastnitad från början så drar hon i dem med klor, tänder tills hon kan tugga av dem.

Trots att jag haft katter i över 30 år så är detta beteende nytt för mig så som Fröken gör. Bita på sladdar har jag haft ngra få katter som gjort..

Razzora
0

Det jag inte förstår är varför vissa sladdar är så roliga att bita på. Men annars är det bra om man aktivera sin lille katt så mycket man kan så att man slipper sådant beteende. Varför inte klickträna kissen?

OberonsMatte
0

#6 Tunna sladdar (typ mobilsladdar) är roliga att bita av antar jag eftersom de är precis lagom tjocka. Vissa tjockare sladdar kan också vara roliga, men dessa siktar min sladdbitare Moltas bara in sig på när jag ser vad han gör. Jag har "råkat" lära honom att det är ett effektivt sätt att få uppmärksamhet när man är uttråkad och rastlös…☺️

Sajtvärd Katter iFokus

JontaK
0

Gerro, har du fler än en katt?

Paddan88
1

Sladdar biter inte min buse på men kjolar är förknippade med livsfara här :P De fladdrar ju sååå frestande och inte kan väll en liten katt ta hänsyn till att det fins ben under kjolen? Tror olika katter hittar på olika hyss helt enkelt. Simba har aldrig varit den typiska "anfalla snöre" katten utan det är främst tyger och bollar som är spännande för honom. Sen hade han också en bit period när han var lite under året men den utnyttjade han till att bita sönder mitt mobilfodral (silikon) och att tugga på vedträn :P

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Razzora
0

#3 Har det hänt något speciellt den senaste tiden? Att du har möblerat om, något nytt har kommit in i hushållet? Detta kan då trigga igång beteende på katter som är oönskade.

#7 Tja, jag har en större katt så dom små sladdarna bryr han sig inte så mycket om. Jag har en ren sladdhärva vid mina fötter som jag inte kan göra något åt då vi har våra bärbara datorer lampor och annat smått och gott där. Men dom sladdarna bryr han sig inte om.

gmyra
0

"Jag måste alltid vara 5 steg före henne.. plocka undan det hon kan tugga sönder.. "

Det är väl bra? Katten hjälper till att man håller mer ordning. Här läggs hörlurar/laddare/liknade undan i en låda när de ej används. Viktiga papper och annat man ej vill ha söndertrasat läggs också på plats istället för att lämnas framme. Har börjat använda Filuran som papperstrimlare när det gäller privata papper som man ej vill slänga hela i soptunnan. Bara hålla fram det till henne så har man snart en fin hög bitar. Bli icke galen, bli glad!

Kan du inte hänga upp gitarren eller ha den i ett fodral så hon ej kommer åt?

Nån tipsar om tabasco på sladden, men har ej testat det.

Gerro
0

Oj, nu blev det många frågor haha

#8 Ja, vi har en till katt.

#11 Jag har inga frodral till gitarrerna. Och jag har inte heller någonstans att lägga gitarrerna utan att Cherié får tag på dom..

OberonsMatte
0

#12 Häng upp gitarrerna på väggen eller ställ in dem i ett skåp/klädkammare/ förråd/ vind/källarutrymme… eller skaffa fodral till dem. Vill man hittar man lösningar.

Sajtvärd Katter iFokus

Gerro
0

Jag hittade ett ställe att gömma dom på igår ;)

Zepp
0

Finns ett bra knep.. flytta till landet och skaffa kattlucka!

Grejen är att de följer sina naturliga behov/drifter.. de är halvvilda djur!

Ge dom annat att bita och tugga på är näst bästa tipset.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mymlan
0

Mina får kycklingvingar, lammrevben, döda möss, rått kött av alla de slag..

Av 5 katter så är det bara 2 st som fattar detta med rått kött..

Bara en som fattar man skall äta döda möss efter man lekt fotboll och basket med dem.

Så mina erbjuds annat att bita/tugga på men då mina 2 st snart 2 åriga katter inte anser man skall tugga på kött utan man skall slicka på det vad göra.. Har försökt i snart 1 år.. En av dem är Fröken som blir 2 i höst.