Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 3156 ggr
Madelone
1

kattsand över allt..

Jag har en inne katt å vi har hans låda inne på toa hemma. En normal stor låda som man kan köpa på ica kvantum.. å han skvätter Kattsand över allt när han har varet på lådan. Så man får sopa efter han flera gånger om dagen. Och hos mina föräldrsr har han en stor låda när dom är katt vakt åt oss. Men är lika dant där. Så igår tänkte jag när jag gick och la mej att jag ska skaffa en katt låda med tak. Men nu när jag satt och kolla på nätet såg jag att det finns lådor med väldigt höga kanter. Så min fundering är vad som kan vara bäst.. En kattlåda med tak eller en med höga kanter.. va tror ni?

Sweelin
1

Peewee-kattlåda hade fungerat utmärkt 🙂 Vi har en med tak också (klumpbildande kattsand) men dom drar ändå ut mycket sand över golvet.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Torreador
1

Jag har tre kattlådor (tre katter..) och jag har tak på allihop. Skulle aldrig skaffa en låda utan tak igen!

Jag tycker att det funkar skitbra ;-)

En av katterna, som är en riktigt krafsoholic, krafsar ut en del sand i alla fall, men då bara genom öppningen i alla fall och jag har lagt en liten bit matta just där så att det inte dras runt över hela golvet. Bara att skaka av mattan när man ser att han varit där.

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Madelone
0

Anvönder ever clean less track kattssnd den hjälper lite.. innan var det ännu mer Kattsand över allt . Har även en Kattsand matta ligger innan för toa dören. Har hört folk som har haft kattlåda med tack och att katten inte vill använda den då. Någon som varet med om det?

[SueHn]
0

Börja med att köpa en plastback på t ex ÖB med höga kanter. I en tråd här finnns dessutom ett tips på hur man har lock på backen meń gjort ett lagom stort hål i locket där katten kan gå ut och in till sin låda.

Backen kan du ställa i ett skåp där du gör en ingång i gaveln. Skåpm brukar finnas på loppis till en ringa penning. Mycket av ströet stannar iaf i skåpet.

IceJossan
0

Jag kör vanliga förvaringsbackar till mina katter, och har ordnat så att de bara kommer ut på ena kortsidan så att de inte ska hoppa ut åt alla håll med sand mellan tårna. Ena har jag en huv på (sån till kattlåda, fast jag sätter den ovanpå backen) och de andra två har jag byggt in i en byrå för att slippa se dem. Framför lådorna har jag varsin dörrmatta med gummipiggar som samlar upp i stort sett all sand när de kliver ut på den eftersom kornen trillar ner mellan piggarna. Visst får jag sopa några korn ibland, men det är mest om mattan hamnat på sned.

IceJossan
0

Jag kan dessutom tillägga att sen jag bytte sand från finkorning SmilyCat, Pussi och Everclean till Sjöbogårdens Kitty Champion som har runda korn, så har spridningen av grus blivit ännu mindre :)

NeoCleo
0

Vi har flera lådor, alla med tak, dock har vi tagit bort luckan framför för annars vill en av katterna inte gå in. Så har jag mattor under men visst blir det lite sand utanför ändå men inte så farligt tycker jag. Du får prova dig fram! Lycka till.

mimåne
0

Använder du inte någon matta utanför kattlådan så skulle jag vilja rekommendera dig en sådan. Där fastnar den största delen av sanden hemma hos oss

Medarbetare på akvariefisk ifokus

JontaK
0

Hade hög låda till min bengal när han var liten, det hjälpte tyvärr inte då han är mästerkrafsare av rang.

Har numera lådor med huv, det fungerar utmärkt. Katterna uppskattar också den mer skyddade miljön.

Paddan88
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låda med tak hjälper mycket men lite sand kommer lätt ut ändå. Särskillt om det är en katt som gräver mycket och noga som vår katt gör. Sambon damsög igår och så här ser lådan ut just nu.

tänkte visa som exempel.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Em_
0

Ni som har inbyggt, har det varit svårt att få katten att acceptera det?

Paddan88
0

var alldrig några problem för mig. hade den framme tom i början och med tanke på att katten var ungkatt då och skulle undersöka allt nytt grundligt så var det inga problem att låta honom upptäcka hur luckan funkade i sin egen takt sen var det bara att fylla den med sand och vips fattade han vinken. får se om det blir lika lätt för midna när hon kommer i mars eftersom hon är 9 månader gammal då och alltid använt öppen låda.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Sarah-S
0

Tack gode gud för träpellets 😎

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

natha-mjau
0

har samma problem, har en stor och rymlig toa. Har den inne på badrummet och det blir Kattsand ända ut till hallen

darkness
2

Kör kattlåda med tak + har den ståendes på en matta som är gjord för Kattsand som slinker ut ;) funkar kanon

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Mr Raja
0

Passar på att fråga här eftersom ni verkar ha lådan på olka platser. Tänkte på klumpbildande Kattsand i våtutrymmen…. Har ni problem med det? Den blir ju som cement eller klister, beror lite på märket som sagt.

Börjar faktiskt fundera på om jag skulle ställa lådan i hallen i stället för Neville verkar också bli en grävare.

Jag har alltid haft kattlådorna i badrummet och håller stenkoll, plockar upp efter kissen i princip omedelbart om det går. Anvnder hundbajspåsar, det r ju så himla praktiskt!

Brukar växla sorter efter pris men håller mig till "bästa märkena" i stora förpackningar. Numera är kanske sanden lite fööör bra, många sorter verkar kunna förstöra avloppen om det hamnar utkrafsad sand där tex. Dessutom gillar min kisse att leka i duschen och jag får torrtorka utav bara den där så han inte ska behöva få cement under trampdynorna direkt när han går in i sin låda (med tak)

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Mr Raja
0

#13. Uppfödaren använde träpellets men jag har inte plats för stora av sånt känns det som.

Var köper ni som använder det träpellets?

Thaeri
4

Jag har en förvaringsback i plast som jag byggt in i en möbel, och det funkar jättebra, knappt någon sand på govet alls och så kan jag ha lådan ståendes i hallen utan att skämmas.

Hade han skvätt mer än vad han gör hade jag nog klätt in väggarna på möbelns insida med plast eller vaxduk i den änden som lådan står iofs, men jag hade inte bytt den mot en tätare för tack vare att den är så luftig blir lukten garanterat inte instängd.

Thaeri
5

Så här ser den ut utifrån:

Mr Raja
0

vilken snygg! Och så enkelt. Sparar genast ned till inspirationsmappen!

Thaeri
0

Möbeln är en stor HOL från IKEA som du undrar🙂

[SueHn]
0

Öko Plus är inte farligt för avloppet!

Mr Raja
0

#21 Tack för tipset

#22 Vad är Öko för sort

Torreador
0

Riktigt snyggt ju!! :-D

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

JontaK
0

#23 Från produktbeskrivningen:

"Cat's Best Öko Plus Kattsand är till 100% biologiskt nedbrytbart, kan komposteras, spolas ned i toaletten eller läggas i bioavfallet."

Det är en klumpbildande Kattsand gjord på växtfibrer.

gmyra
1

Angående Cat's Best Öko Plus; om utskvätt strö blir lite blött blir det lite slemmigt. Torkar det så torkar det gärna fast på golvet, fast det är lätt att få bort, antingen genom att skrapa lite eller att blöta upp det igen.

Fast man bör ej spola ner en stor pissklump i dasset innan den hunnit lösas upp lite, tydligen. (Jag slänger alltid pissklumparna i komposten, och korvarna i dasset.)

Madelone
0

Tack för alla tips och förslag. :-) skulle köpt en kattlåda med tak igår men fick jobba över på jobbet så det hans aldrig med.. så ska göra det idag i stället. Gillar värkligen när man kan gömma lådan i ett skåp eller något. Har aldrig haft det men värkar så smidigt.. hade gärna testst det. Men bor i en liten trång tvåa och har ingen plats över för att kunna göra så. :-(

JontaK
3

#27 Tänk på att vissa katter kan ha lite svårt att förstå luckan till en början, om du köper en variant med lucka vill säga.

Jag tog bort luckan precis i början, när mina hade accepterat den nya lådan satte jag dit locket och det har aldrig varit några problem sen dess.

Madelone
0

Okej ska tänka på det. :)