Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1518 ggr
skrollan
0

Tips att hjälpa katt gå ned i vikt?!

Hej! Skulle behöva råd och tips att få en utav mina katter Nisse att gå ned o vikt. Han hittades som hemlös utan mamma ca 5-6 veckor. I vuxen ålder visade det sig att han har lite hängbuk. Men enligt veterinär inget märkvärdigt. Enligt veterinär mår han bra förutom sin övervikt, då låg han på ca 5,2 kg. Problemet är nu under vinter har Nisse gått upp till 6 kg på ganska kort tid. Jag tucker mig ana att han är lite tröttare och när han ska hoppa över barngrinden hemma går det inte lika smidigt som innan längre. Katterna äter orijen torrfoder som bas då jag kämpat länge med att övergå till blötmat utan större resultat :-/ Så det är orijen och sedan whiskas blötmat på kvällen men sällan dem äter upp blötmaten dem får! Godis ibland är bl.a äggula och laktosfri grädde. Vi har massor med aktivering leksaker, både leksaker att jaga bollen/musen, laser pekare för katter och även börja lägga maten i aktiveringleksak så dem får kämpa mera att komma åt maten. Slut på tips hur jag ska hjälpa honom bäst möjligt nu.

JontaK
0

Är han inne- eller utekatt?

Lorita
1

min katt får sin torrmat (äter bara torrmat) i en aktiveringsboll så hon får rulla fram maten, det gör att hon får jobba för maten som den jägare hon inte vill vara 🤐

Hon har smalnat av mycket och är gladare då aktiveras fler timmar 😃

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[SueHn]
0

Ge katten mindre mat, ingen fri tillgång utan en lagom liten mängd två eller tre gånger per dag. Läs på kattstatus.se, här. MInska till 70 % och se vad som händer med vikten på 2 veckor, dvs väg katten varje vecka och skriv upp. Går den ner i lagom takt fortsätt med den mängden, går den ner för fort öka mängden, går den inte ner alls minska mer.

Inget godis utan all mat ska innehålla enbart sådana ingredienser som katten kan tillgodogöra sig och inga kolhydrater.

skrollan
0

Jontak: dem har tillgång till att gå ut via kattlucka på dagarna. Så visst, alla tre är mycket mera inne än utomhus mot när det inte är snö. Och enligt veterinären går dem upp mer under vintern och äter även mer då. Men vi tycker det gått så långt att han har problem som sagt med att tex hoppa över barngrinden. Suehn: tack för tipset och länken! Ska ge mig på att räkna ut det och se hur mycket jag ska ge dem. För nu får ju ingen utav dem tillgång till mat ständigt om jag ska göra så för nisses skull. Tyckte det verkade jätte svårt, för Nisse väger 6 kg numera, Nelson 5,9 kg men han är längre, högre och mera muskler. Och så lilla sid på 4 kg. Någon som möjligtvis kan hjälpa mig räkna på det? Helst skulle jag se att dem endast åt blötmat, men det är inte så populärt :-/

[Hallon!]
1

Ge inte upp med blötmaten! Så länge katterna fortfarande har torrfoder som en valmöjlighet så finns det ingen anledning till att välja blötmat framför dem älskade torrisarna, hälsar mina kottar.

Minska på Orijen mer och mer och öka på blötmaten mer och mer. De flesta katter äter när dem är hungriga.

Det tog lång tid innan jag fick över min på blötmat men det gick så länge inte torrfoder serverades.

Kämpa på, testa olika märken och smaker. 

Lycka till!

JontaK
0

Min bengal som är innekatt blir otroligt slö framåt sen höst, han är sex år och det har varit samma sak hela hans liv. När den naturliga aktivitetsnivån sjunker finns två primära motmedel; aktivera katten med lek/träning samt dra ner på födointaget!

skrollan
0

I somras när vi försökte som mest med blötmaten ställde vi undan all torrfoder under dagen när katterna va ute. Dels för att få dem att äta blötmaten som serverades när luckan stängdes för natten och så underlättade det även att vissla in dem och samtidigt klappa med matskålarna för då förstod dem att det va mat. Idag testade vi ta bort torrfoder under dagen dem va ute igen, vintern är dem ute ca kl 8 öppnar vi luckan och ca kl 16 ropar vi in dem och stänger den igen. Och det gjorde framförallt Nisse mer aktiv och va ute och leka mot när maten stått framme tidigare under vintern och han mestadels ligger vid altanfönstret och tittar ut och går och små äter hela tiden. Är det okej att göra så likaväl som att ta bort och ge portionsvis? För ingen av dem hets åt i somras när vi väl ställde fram all mat torrisar/blötmat under natten igen. Och så håller jag självklart koll på vikten under tiden nu?!:-)

sagan
1

Tänk på att en katt måste bantas ner långsamt. Behöver den gå ner mer än ett kilo måste du banta ner 500 gram i taget. Detta för att kattens lever ska hinna med och inte förfettas. Så du kan inte bara räkna ut vad katterna ska äta för deras idealvikt. Då kan det bli för lite mat på en gång. Du bör väga katten en gång i veckan för att se att den inte går ner mer än 1% av sin kroppsvikt i kilo. För varje vecka räknar du om.