Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1957 ggr
Zot
2

Dräktig hona.

Kan börja med att informera om att Vi väntar på nedkomst från en Huskatts hona som jag och min sambo har köpt från katthemmet.

Hon var dräktig redan då dom var dok osäkra på hur långt gången hon var/är.

Vi har haft henne i en månad nu. Hon är extremt tillgiven och sällskaplig. Samt lekfull och glad och glansig i pälsen.

Nu till saken:

Spenarna blev rosa för ca tre veckor sen.

Har känt sparkar m.m i en och en halv veckas tid.

Magen sjunker och blir rund igen om vart annat. Har vart så i en veckas tid.

Hon är smal. Var nästan undernärd när vi fick se henne.

Så troligast är att det är en till tre ungar då hon är som sagt smal.

Hur kan jag räkna ut när det är dags??

För inget av detta stämmer överens med det som finns att läsa.

Nu är jag hemma hela tiden då jag är mamma ledig och sambon är förtidspensionär. Så hon har alltid tillgång till någon av oss =)

annzoo
4

Lite tråkigt att katthemmet släpper iväg en hona, speciellt om honan först visade röda tuttar för 3v sedan (då brukar de vara 21 dagar inne i dräktigheten). Tråkigt att de inte kastrerade henne innan då det är farligare för en undernärd att bära och föda en kull än en kastrering..

Om det var 3 veckor sedan ni såg röda tuttar tror jag inte att ni känt fosterrörelser i 1,5 veckor då det är aldeless för tidigt. Mest troligt är honan skendräktig. Har själv haft en hona nyss som visade vissa tecken på dräktighet som röda tuttar, åt som en häst, lite Viktuppgång och flera tyckte man såg och kände sparkar.

Zot
0

Hur länge är dom skendräktiga då?

[sorbel]
0

Har du varit med veterinären? Har du ringt dem?

Zot
0

Ska ta och göra det till helgen tänkte jag.

Zot
0

Men jag söker hjälp här först.

Djurälskaren87
0

men katthemmet har väll kollat upp innan hon kom till er om hon var dräktig? och enligt dom var hon det? då borde hon ju vara det:)

IceJossan
6

#6 Det kan bli bedömning även av kunniga personer. Jag jobbar på ett katthem och var med hos en kollega som fått in en högdräktig hona. Hon hade fosterrörelser och man kunde tydligt känna minst tre ungar i magen, så det skulle komma smått vilken dag som helst. Men det kom inga. Vi fick rådet av veterinär att avvakta så länge hon var pigg och glad, men efter en månad insåg vi att katten blåst oss, för hon var bara smällfet. De "ungar" vi kännt var bara fettvalkar :P Vi var flera som kännt och bedömt och sagt att hon ÄR dräktig, men icke! Hehe.

annzoo
1

#3 vissa är skendräktiga hela dräktigheten andra börjar löpa efter 7v efter parning.

#6 Om Ts katt fick rödatuttar för ca 3v sedan och hon haft katten 1 månad så kan inte katthemmet ha kunnat veta om hon är dräktig om de inte sett henne blivit parad då rödatuttan kommer vid ca dag 21, totalt är katten dräktig ca 65 dagar.. Så mest troligt är katten inte ens kollad hos veterinären innan försäljningen för hade de misstänkt att katten var dräktig kan man ultraljuda. Hade de då inte sett foster hade man kunnat kastrara katten.

Zot
0

hm okej. Ja då avvaktar vi tills helgen och har det inte hänt något tills dess så blir det veterinären för koll. Tyvärr så var det den som hittade henne som såg henne bli parad men hörde inte av sig till katthemmet då för hon trodde katten tillhörde någon. Sen två veckor efter att hon sett katten springa runt i området och bli smalare o smalare så hörde hon av sig till hemmet.

Zot
9

Hon löper nu. Så falskt alarm. Men men blir att ta henne till vet för att göra hälsokontroll och kastrering. Den 27 har hon tid för det. Tack annars för svaren.