Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1867 ggr
ebzi
1

Skillnad på kattraser?

Hej! Jag förstår ju att det inte är lika stor skillnad på olika kattraser som det är mellan olika hundraser. Men finns några mentala skillnader mellan olika kattraser eller är allt individuellt? Tänker mest på hur "människokära" katterna blir och om det finns någon spc. ras som är lättare att träna/uppfostra? :)

MissLindiz
1

Där finns mycket mentala skillnader mellan raserna och såklart är det även från individ till individ.

Men liksom hundar finns det vissa raser som är mer aktiva, livliga, kelgrisar osv..

Paddan88
0

Har hört att britter ska vara lätta att träna och lära trix för att vara katter men har själv inte någon erfarenhet av det.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

ebzi
1

Andra tips på lättränade kattraser? :D Är det stor skillnad på kön?

JontaK
1

Könsskillnaden inom vissa raser kan vara större än skillnaden mellan olika raser, om du förstår hur jag menar.

Bengalkatten, en ras jag har själv, är känd för att kunna lära sig trick. Hur lätt eller svårt det är att lära katten är nog hemskt individuellt, både gällande katt och människa som lär katten. Bengalen är förövrigt extremt social och människokär, nästan så det blir för mycket ibland. 😃

[Nightcat]
2

http://www.youtube.com/watch?v=G5dIB2oF6sQ

Här har vi en Bengal som har lärt sig ett och annat 😉

JontaK
1

#5 Tur inte min bengal såg det där klippet, då hade han fått svår prestationsångest!

ebzi
0

#4 Vilka är generellt tamast och lättränade mellan de två könen?

#5 Åh bengalkatter är ju superhäftiga!

JontaK
0

#7 Jag upplever att olika raser har olika stora skillnader mellan könen. Just bengalerna har jag upplevt som relativt lika medan andra raser skiljer sig väldigt mycket mellan könen.

"Tamast" är ett begrepp jag har svårt att definiera, alla kattraser är tama. 🙂

Skulle nog vilja påstå att hanar generellt lämpar sig bäst för trick då honorna kan vara lite mer bestämda och lynniga.

ebzi
0

#8 Oj jag menar keliga ;)

Men hur är norsk skogkatt när det gäller träning och trix av olika slag? Stor skillnad mellan könen där me?

JontaK
2

#9 Hankatter, särskilt kastrerade, är ofta mer keliga än honor. Det är generellt sett, det finns massvis av undantag.

Min bengalhane är ett mysmonster som alltid ligger i knä, sover på min sambos huvud och är ständigt kontaktsökande.

[Mustangcab]
1

Det är stor skillnad i aktivitet mellan en bengal och en britt. Tro mig jag äger 4 britter och skulle inte klara av att aktivera en bengal.

JontaK
1

#11 Bengalens aktivitetsbehov ska absolut inte underskattas men tänkvärt är att katter av denna ras är intelligenta och mycket duktiga på att aktivera sig själva så länge lekmöjligheter finns.

Minst en kattkompis är definitivt att rekommendera om man har tänkt sig en bengal.

Nerdysiamese
2

Om du inte har något emot att lägga tid på aktivering så är siamesen mitt tips till dig.

Dom är ofta väldigt lojala och sociala och kontaktsökande till den nivå att andra raser ofta kan ha svårt för dom för att dom är för närgågna, dom är också ofta väldigt tacksamma att klicker-träna, min hona som jag börjat klicker-träna lärde sig väldigt snabbt, hon kan även öppna dörrar och är mycket duktig på att gå i koppel, och båda mina katter kan också apportera.

Men som sagt, Siameser är väldigt aktiva katter och mycket klättermöjligheter är ett måste, dom är också ökända för att vara mycket pratglada, här är det bara hanen som pratar mycket, men inte så att det har stört mig.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

ebzi
1

#13 Jag går i skola och har inte jättemycket tid, men kommer lägga ner mer tid på helger och lov att träna. Men vi bor i hus på landet och katten kommer ha fri tillgång till att få komma ut. Dessutom bor vår farmor och farfar 20 m bort och det kommer antagligen bli som kattens andra hem. Tror ni att en siames eller bengal skulle bli understimulerad?

Nerdysiamese
5

#14 kan bli svårt att hitta en uppfödare som vill sälja till dig om du ska släppa ut katten på fri tass, få seriösa uppfödare vågar sälja till hem som gör det iom riskerna för skador samt dräktighet. rekommenderar att ni bygger ut en innätad rastgård från huset som katten fritt kan gå in och ut ifrån så får den friheten av utevistelse men utan riskerna med andra djur, människor eller bilar.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

ebzi
1

#15 Hm nej det kmr inte min pappa gå med på + att jag tkr det är fel att hålla katter instängda på det sättet. Som jag sa bor vi på landet och finns inga trafikerade vägar på flera km. Och om man kastrerar katten blir det inga oönskade ungar 👍 Tror d att en uppfödare fortfarande inte skulle gå med på det?

JontaK
3

Jag skulle personligen byggt en kattgård och inte släppt ut vare sig bengal eller siames.

Uppfödare kan ha svårt att sälja katten som utekatt, ja, men det är nog individuellt.

ebzi
1

#17 Okej, är det skillnad på t.ex norsk skogkatt? Känns som att de rent utav skulle må dåligt att bara få vara inne alt. kattgård?

[[pimey]]
3

Katter mår minst lika bra inne som ute sålänge de har tillgång till kontrollerad utevistelse så som kattgård eller promenad i sele. Om du läser på mer om innekatter så kommer du se mer fördelar än nackdelar och oavsett ras så kommer uppfödare inte sälja dom som utekatter då ska ni hellre kolla katthemmen om ni vill ha utekatt. Vi har alltid haft innekatter, huskatt som raskatt och de har mått så gott inne och till sommaren ska jag bygga en kattgård till dom vilket är en billig kostnad!

ebzi
1

Okej tack för alla svar! :)

JontaK
6

#18 Jag personligen skulle inte ha en katt ute fritt alls, trots att jag bor långt ut på landet. Även här ute hör man då och då att det händer tråkiga saker med utekatterna.

En bra utegård med tillräckliga klättermöjligheter räcker för att stimulera en katt oavsett ras. Skaffar man dessutom två katter, vilket jag alltid rekommenderar, underhåller de varandra.

Ska inte uttala mig för mycket om skogkatten men många har dessa som lägenhetskatter utan några problem. En bekant hade tre stycken i en fyra, dessa katter hade många roliga klösmöbler och aktiverades av sin ägare. De trivdes hur bra som helst i lägenheten.

ebzi
0

Borde kanske göra en ny tråd men hoppas ni kan svara ändå ^^ 

Hur mycket kan man flytta runt med en katt? (Förutsatt att den är trygg i sig själv och med mig som ägare)

JontaK
1

#22 Det är väldigt individuellt. Det finns trygga, lugna katter som påverkas väldigt negativt av stora förändringar som en flytt.

Vet man med sig att man kommer flytta runt mycket en period kanske man inte ska skaffa djur förrän man har en lite mer stabil situation.

Jag har flyttat mina katter några få gånger och de har reagerat olika varje gång.

Eftermiddag
4

Det är inte bara bilar som är farliga för katter ute. Det finns rovdjur och andra katter. Katter är mycket nyfikna och kan krypa in på ställen de inte kan komma ut ifrån (förråd, fordon osv).