Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1401 ggr
kanelbullen_92
0

Halt katt

Hej, jag behöver lite råd…

Ikväll när jag kom hem (hade bara varit bort några timmar), så ser jag att min lilla älskling haltar rätt så ordentligt. Hon vill inte stödja på vänster framtass, håller upp den när hon sitter och ligger ner. Kände och klämde lite försiktigt, och det verkar som att det är runt tårna hon har mest ont, då hon inte vill ta ut klorna alls på den tassen. Tycker att den tassen är lite varmare än den andra.

Har varit i kontakt med akuten på djursjukhuset, tjejen jag pratade med rekommenderade att jag avvaktar till imorgon bitti och ser hur det verkar då. Hon är pigg och äter och dricker som vanligt. 

Hon är endast inomhus, hon har dock en kattkompis som hon småbråkar med ibland, kan det vara ett bett? Ser inget sår eller så…

Vad tror ni? Vad kan det vara? Är det akut eller kan det vänta till imorgon, och till och med till på måndag om det inte blir sämre?

Tack på förhand!

silversol35
1

Det kan vara ett bett, inte alltid såret syns tydligt. Fast det är ovanligt att kattkompisar biter varann så hårt att det går hål. Blir det inte sämre, svullnar upp eller hon verkar allmänpåverkad och hängig så hade jag gjort som de rådde dig och avvaktat till imorgon. Är det bättre då eller oförändrat så ring igen och hör med dem om du kan vänta till måndag eller om du ska åka in. Har det blivit sämre så vill de ju säkert att du kommer in, såklart.

Rafflan
2

Min katt hade likadant, var sämre dan efter, då kunde han inte gå alls utan stod bara där han stod, åkte in akut, hade en fraktur. Men det är inte heller allvarligt, så gör som veterinären sagt och avvakta och undvik att klämma i onödan, max 2-3 ggr/dag så du ser om hon blir sämre/bättre :)

kanelbullen_92
2

Tack för era svar! Det har inte blivit sämre, men inte heller bättre. Det blir ett besök till veterinären imorgon förhoppningsvis (om det finns någon ledig tid). Jag har fått höra av de jag frågat, att veterinären inte kan göra något om det är en tå som är bruten, vilket jag misstänker efter att ha tittat och känt mer noggrant. Men jag hoppas att de kan göra något, det gör ont i hjärtat att se henne så här ledsen och ha ont :(

silversol35
1

Även om de ju inte kan gipsa tån så borde hon ju kunna få smärtstillande, tänker jag.

Rafflan
1

Dem kan ge smärtstillande så hon inte har ont och ev gipsa så hon inte belastar tån så hon slipper ha ont när det läker :)

kanelbullen_92
1

Nu har vi varit hos vet. Det var en tå ur led (aj!), så hon fick metacam och ett bandage om tassen som ska sitta där 10 dagar, sen ska det förhoppningsvis ha läkt ihop 🙂 .

[SueHn]
0

Det är svårt att göra något åt frakturer på små ben i en katts fot och veterinärer brukar råda att försöka hålla katten i stillhet.

Läkare gör inte något när en människa bryter en liten tå heller något som jag vet av egen erfarnhet efter en vurpa i trappan.

Smärtstillande medel har förstås sina risker. Visst har jag gett någon katt Metacam men läs på FASS om biverkningar. Väldigt viktigt att katten dricker ordentligt. Har katten lite ont håller den sig lättare i stillhet.

silversol35
0

Låter bra #6. Skönt att kisen fick hjälp.