Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2418 ggr
srebecca
1

Från inne till utekatt, hjälp!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt Vincent är snart tre år gammal. Han har alltid fått gå in och ut som han vill. Han ligger och sover hela dagarna men sen på nätterna brukar han vilja gå ut och komma in på morgonen igen. 

Vi har bott i ett litet samhälle i en villa under alla hans år, men nu ska huset säljas och vi ska flytta in till stan. Som det ser ut nu kommer vi flytta till en lägenhet på 77kvm på andra våningen inne i stan relativt centralt. 

Huuur ska jag och mina föräldrar handskas med detta? Jag tänker INTE lämna bort honom, han är ljuset i mitt liv. Koppel försökte jag med när han var liten men han bara la sig ner på marken. 

Någon som har tips, som har gjort sin katt till innekatt? Behöver all hjälp jag kan få.

srebecca
1

Märkte att rubriken blev lite fel.. från UTEKATT TILL INNEKATT menar jag förstås.

moizzz
0

Aktivera han mkt inne så han inte blir uttråkad. Koppel är ju o testa o låta honom ligga tills han vill kolla runt. Annars är det väl o se till att han inte blir tjock så är han sån så får man dra in på maten eftersom han inte motionerar lika mycket.

CatchFatch
0

Fortsätt testa med sele MEN sätt inte på han inomhus för att se hur han reagerar utan sätt på precis när ni går ut eller när ni redan är ute för då brukar de tänka på annat.
Jag har även köpt ett jätte långt koppel på.. 5-10meter(?) som jag använder när jag vet att mina katter kommer vilja springa. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

srebecca
0

Sätter jag på selen utomhus kanske han blir rädd och smiter? Han måste bli innekatt på något vis.. Han gillar att ligga och sova och han är ingen leksam katt av sig men på nätterna kommer han och gnäller och vill ut.. Vad ska jag göra :(

Caifig
1

#4 Det är också ett invant beteende dvs han gnäller = får som han vill. Aktivera och ignorera! Och förhoppningsvis kommer koppelpromenader fungera så småningom. Vilken typ av sele är det du har?

srebecca
0

Han är oerhört bortskämd.. jag ignorerar han för det mesta på nätterna och sover vidare men då går han till mina föräldrar istället och dom följer efter honom direkt, vi får börja vara mer hårda helt enkelt. 

Har en sån här sele, han har haft den sen han var bebis. http://www.rodetsgard.se/shop/images/hu_19653.jpg

Caifig
0

http://www.zoo.se/easy-walk-bla-premier-sele-med-koppel-bla-l.html

Kanske kan vara ett alternativ. Den sitter inte runt halsen på samma sätt. Hur har ni koppeltränat honom? Började ni med utevistelse direkt?

srebecca
0

När jag var liten envisades jag med att ha koppel på honom, men man fick ju nästan släpa honom hehe. Var med honom ute i trädgården när han var liten och passade honom, men han gick ut ganska snabbt då jag fick honom i augusti och det var fint väder.

Caifig
0

Ni får kanske börja om från början och vänja honom vid selen inomhus. Först korta stunder och försök få honom att gå till dig antingen med godis eller med lek, och belöna när han gör som du vill! När han har börjat gå lite så sätt på den vid matning etc så han vänjer sig att äta med den på. När han är van vid enbart selen kan du börja introducera kopplet, för att tillslut ta steget ut. Men! Kom ihåg! Tåååålamod 😃

srebecca
0

Tålamod ska jag absolut ha, han är mitt allt! 

Men mer om innelivet.. han kommer ju gnälla hela nätterna osv, vad gör jag för att få tyst på honom? Hur gör jag för att att han ska känna att detta är hans nya hem? Har redan tänkt på en bra fönsterplats. Men om jag märker att han mår dåligt av att vi inte släpper ut honom? :(

Caifig
3

Ha sovrumsdörrarna stängda och försök ignorera. Kan kännas hemskt, men han gnäller för att han vill ha som han vill :) För att underlätta flytten så kan ni köpa feliway som minskar stress genom att sända ut samma sorts feromoner som katten skickar ut när den t.e.x stryker sig mot saker och feliway skapar på så vis ett lugn och trygghet för katten. Får han tillräcklig med aktivering inomhus så ska det inte vara några problem. Lek/aktivering och klätterträd!

srebecca
1

Ska prova feliway när det väl är dags i höst, men självklart oroar man sig redan nu.. Köpte ett klätterträd till honom vilket han inte alls var intresserad av, men sen köpte jag en STOR klätterpåle som han är på några gånger om dagen. Kattleksaker är han inte alls intresserad av, men då och då sätter han sig bakom dörren och vill att man ska sticka en finger emellan springan o busa lite. Aktivering är inte så lätt på min kisse, han vill helst bara ligga under sin stol och sova.

jollycox
4

Det är inte helt säkert att han kommer gnälla när ni har flyttat eftersom ni flyttar från hans revir. Hans nya revir kommer ju vara lägenheten inte utanför lägenheten, så som det var i huset så var ju hans revir huset och utanför huset.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

srebecca
2

Okej.. Tack för era tips! Hoppas han ska känna sig hemma och trygg efter ett tag.

[SueHn]
0

Placera om katten! Inte roligt för TS men det bästa för katten.

Caifig
7

#15 Va? Det är väl inte det första man gör? Man måste ju faktiskt prova och se om det går att åtgärda 🤔

[[pimey]]
7

Hur kan det vara bättre för katten stt flytta? TS måste ju prova först! Vet många utekatter som lever ett glatt liv som innekatter!

Caifig
0

Förresten TS: Kommer det finns en balkong eller något fönster ni skulle kunna näta in och ha öppet?

srebecca
3

Lämna bort honom gör jag INTE i första taget, kommer göra ALLT och ge han all min kärlek för att det ska fungera. Vi kommer ha en balkong som är ganska stor, så den har jag tänkt sätta nät på så han kan lufta sig där ute. 

Föresten är det inte många som vill ta emot katter när man lägger ut på blocket osv.

[SueHn]
0

Jag tvivlar inte ett ögonblick att du verkligen tycker om din katt. Du har helt rätt i att det är mycket svårt att hitta hem till vuxna katter.

Caifig
1

#19 Då kanske det löser problemet med att han vill vara ute :)

[Mustangcab]
5

# 20 har du inget bättre att komma med än be en person att omplacera sin katt?

pv60
3

Min dotter flyttade från hus på landet med häst och stall till en lgh 3 tr upp UTAN balkong. Hennes Selma har funnit sig väl tillrätta utan några som helst problem.  Kan ju gå utmärkt även för din kisse.

sagan
3

Om du vill gå ut med katten i sele är mitt råd till dig att alltid ta ut den med hjälp utav transportburen. Använder du dörren kan det lätt bli att kissen sitter och skriker där i tid och otid. Bättre att han då förknippar buren med utgång och dörren. 

Sen till selevanan. Det är viktigt att träna katten att använda selen. Du kan inte bara sätta på kissen. Utan man vänjer den sakta inne, när han är van vid den och rör sig normalt med den på så provar man och sätter på kopplet tills han är van. Tar ut i bur och låter honom gå ut i sin egen takt. Detta kan ta ett tag men är det bästa sättet.

Annars är mitt råd att skaffa fler klättermöjligheter, högt och lågt, använd gärna väggarna. Se till att näta in balkongen och ge kissen mycket ställen att hänga på därute. Samt aktivera på så sätt han tycker om. Jag tror säkert att han kommer att vänja sig vid att inte gå ut som andra även skriver. Det är som sagt annat revir och de flesta katterna brukar klara av att ställa om från utekatt till innekatt. 🙂

srebecca
1

Tack så jättemycket för tipsen!! :)

[[pimey]]
2

Med selen har vi gjort såhär på alla katter att vi sätter på den inomhus sen får de gå runt i den en stund för att vänja sig. Vi ökar tiden varje gång och tillslut när vi ser att katten leker, äter och sover i den utan problem DÅ går vi ut :)

Thaeri
2

Jag har en katt som varit utekatt tidigare och nu är innekatt, och han trivs alldeles utmärkt🙂

Nyckeln var just att han fick flytta. När han bodde hos mina föräldrar var han van vid att få gå ut, men så skadade han sig och var tvungen att vara inne i ett par veckor i flera omgångar och hatade det verkligen. Sen flyttade han till mig – på grund av dessa skador, han fick dem genom att slåss med grannkatten – och har inte visat något tecken på att vilja gå ut alls eller att det är tråkigt att bara få vara inne.

Faktum är att han verkar föredra innelivet, han slappnar av på ett helt annat sätt.