Varför gör hon så?
Hej
!
Vi har tagit över en pensionerad avelshona som är ca 3 år.
Hon blev kastrerad för ca 3 veckor sedan och
vi har haft henne 2.
Har också en 16 veckor gammal tös från hennes kull hon hade innan hon blev kastrerad.
Iallafall, hon har börjat att ta allt från mjukisdjur, tolalettrulle och dotterns vantar i munnen. Sedan går hon omkring med detta i munnen och lägger ner dem och jamar. Ganska högt jamande.
Varför gör hon så?
Är hon understimulerad?
Hon busar ganska flitigt med dottern om dagarna.
Hon var visst jättekelig hos uppfödaren men här kommer hon inte
upp så mycket och vill kela osv. Tycker det blev lite mindre när dottern kom.
De sover tillsammans och hon tvättar dottern osv.
Vi fick hem kattungen 1 vecka efter mamman då det inte var planerat.
De hade småbarn i förra hemmet och även vi har 2 små flickor.
Kan det ta ett tag innan hon blir mer kelig?
Okej, lite förrvirrande text kanske. Om det är något som är oklart så säg till.
Tacksam för svar :-)
Skendräktig eller skenungar? Vet en del katter som haft kullar och sen kastrerats som har börjat bete sig så och bär runt på saker och behandlar dom som sina små bebisar. Har ni bara haft henne i två veckor så är det nog inte så konstigt att hon inte beter sig som hon gjorde hos uppfödaren. Låt henne bo in sig ordentligt och lära känna er som kommer nog det andra med tiden! :)
Jag håller med #1 när det gäller hur länge ni har haft katten (för visst är det 2 veckor ni har haft henne och inte 2 år?). Låt det ta sin tid, både ni och hemmet är alldeles nya för henne, hon måste nog boa in sig lite och lära känna alla nya dofter och så.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Precis 2 veckor :-)
Tack för svar! Vill så gärna brudarna ska trivas här hemma :-)
Massor av sjukdomar går här hemma nu, magsjuka osv, så försöker tänka på alla här hemma :-)
#3 Tror hon trivs jättebra hemma hos er och kelandet och allt gos kommer komma mer och mer ju mer hon känner sig hemma! Det är ju mycket nya dofter, nya människor och en helt ny miljö för katten. Har hon dessutom bott hela tiden hos uppfödaren så är ju detta första flytten så låt det ta lite tid och ta det på hennes villkor! :) Tråkigt med magsjuka och sånt! :/ Hoppas alla kryar på sig där hemma! :)
Att vissa katter (framförallt honkatter) har för vana att då och då gå omkring med saker i munnen och jama och ropa på ett väldigt speciellt sätt är ganska vanligt har jag förstått efter att ha hängt på en del kattforum.
Hos mig är det Doris (9-årig kastrerad honkatt som aldrig haft ungar) som i stort sett varje kväll vid 19-tiden har en liten sådan aktivitet för sig när de andra katterna ligger och sover och jag sitter vid datorn eller tittar på TV. Doris vandrar runt mellan kök, vardagsrum och hall (aldrig i sovrummet) med en leksak i munnen (helst en speciell leksaksmus som enbart används för det ändamålet, men ibland kan det även vara andra saker hon bär på). Hon jamar uppfordrande, med en starkare och mörkare röst än hon vanligtvis har, medan hon vandrar runt lite och det avslutas med att hon lägger sig ner med leksaksmusen i en vrå någonstans (under en pall i köket eller bakom soffan) och jamar lite till.
Om jag uppmärksammar henne när hon gör så slutar hon och ser ut som ett frågetecken, för det var ju inte på mig hon ropade. Varför hon ropar och vem hon ropar på vet hon inte själv, beteendet är bara en medfödd instinkt hon har som antagligen har sin grund i att komma med byten till ungar. Att ta hand om riktiga kattungar har hon dock aldrig haft något intresse för. Doris har aldrig tagit på sig någon omvårdnande roll när kattungar flyttat in här, snarare tvärtom. Som tur är har hankastraterna varit snällare och moderligare mot dem.
Sajtvärd Katter iFokus
Att hon inte är så kelig mot er ännu tycker jag är helt normalt. Att vara extremt kelig i ny miljö och med nya människor är inte naturligt för vuxna katter, det skulle faktiskt snarare kunna vara ett tecken på osäkerhet och otrygghet.
En vuxen trygg katt med gott självförtroende gömmer sig inte i den nya miljön, äter och går på lådan utan tveksamheter och kan slappna av och sova på olika ställen. Behovet av att kela med er kommer när just ni blivit betydelsefulla för katten. det är ingen slump att katter oftast blir keligare ju äldre de blir och ju längre tid man levt tillsammans med dem.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack #5-6 OberonsMatte för ett väldigt utförligt svar! :-)
Skönt att veta att beteendet är normalt, har aldrig haft en katthona förr, utan min familj hade endast kastrerade hanar.
Hon slutar ifall man ropar hennes namn.
Kan vara lite jobbigt ibland då hon går upp på övre våningen och låter när barnen sover.
Hon har tagit en mjukis tomat från Ikea och bär runt på som favorit :-)
Hon går på låda osv och vill gärna att man gosar med henne.
Men idag har hon kommit och puttat på oss lite för första gången.
Hon lägger sig ofta på sidan och vill bli klappad på sidan/magen.
Är nog helt enkelt lite nojjig, vill deras bästa.
I samma veva katterna kom har våra barn fått influensa osv. Så försöker göra det bästa för missarna. De har sällskap 24/7 ial.
Önskar er alla en god helg, tack för alla svar!
Haha, nu är klockan 19.32 och gissa vem som går runt här hemma och jamar med sin favoritmus i munnen?
Sajtvärd Katter iFokus
Och idag hann klockan bli 19.59 innan hon satte igång.
Sajtvärd Katter iFokus
Vår tös har inte gått runt på 2 dagar nu :-)
De är så mysiga dessa damer.
När man öppnar kylskåp, lådor, dörrar skåp så är de inne på ställena för att undersöka på 2 röda.
Ragdoll är en mysig ras.