Bara blötmat? Tänderna?
Jag gav mina katter skonkost för min ena katts dåliga mage. Den blev bra och övergick till blötmat. De har fått bara torrfoder i några veckor nu.
Tänkte övergå till torrfoder och blötmat vid sidan som förut, men det har inte blivit av. De får lite torrfoder varje dag oftast i samband med någon slags aktivering.
Tycker blötmaten funkar bra, båda är bra i magen såvida de inte äter för mycket blötmat. Då blir det lite lösare. Fina i pälsen och allt. Det enda jag är orolig över är väl om jag inte kommer hem runt de tider de brukar få mat eller om något skulle dyka upp eller strula eller så. Men det får la lösa sig. Lite rädd att de kommer börja hetsäta om de skulle få fri tillgång till torrfoder nu efter att ha fått bara äta blötmat.
De får blötmat 3 ggr per dag. Morgon, middag (15-17), och kväll innan jag går och lägger mig. De är 8 (zigge, kastrerad) respektive 5 månader (Selma, hittills okastrerad).
De får mellan 200-300 g/ dag ca. Oftast runt 250 g. Brukar väga upp på ett ungefär. Läste på burkarna och tyckte 400 g för en 4 kg katt (Zigge) verkade otroligt mycket.. Selma vet jag tyvärr inte vad hon väger då jag inte har någon våg utöver köksvågen. Men hon växer ju så ger henne samma som Zigge.
Men jag tänkte på tänderna. Räcker det verkligen för tänderna att arbeta med några kulor torrfoder per dag? Eller finns det något annat man kan ge just för tänderna?
Torrfoder ger inget för tänderna. Rå kycklingvinge är bra.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Torrfoder har ingen effekt på tänderna, ungefär som att vi skulle borsta tänderna med knäckebröd. Råa kycklingvingar är perfekt att ge så de får gnaga, men det absolut bästa är att borsta tänderna. Börjar du ge råa kycklingvingar så tänk på att börja med en liten bit rått, annars kan magen lätt göra uppror. Äter de även upp benet så kan du ge vingar 2-3 gånger i veckan, annars blir det lätt för mycket och de kan bli hårda i magen.
Okej råa kycklingvingar :) Borsta tänderna på en katt? Det lär bli knepigt. Vad ska man använda för tandborste och sånt där :P?
Kan de äta upp benet också? (Känner mig lite okunnig ;))
Min katt borstar tänderna "själv" och älskar det 😃. Hon har en bäbistandborste och så tandkrämen "bukacat" (finns på apotek och djuraffärer, särskild för katter)
Hon gapar stort och sätter tandborsten mellan tänderna längst bak och tuggar som en tok. Blir väldigt besviken om vi människor borstar tänderna och hon inte får sin…
#4 jasså va gulligt :) Kanske skulle testa med det för mina med. Zigge blir nog svårt med men Selma kanske kan funka :).
OT: Intressant att se dina viktangivelser på hur mycket mat som dina katter får per dag. Mina får enbart barf sedan flera år och på mindre än 100 g per dag håller de vikten, går nästan upp. Maten kostar cirka 45 kr/kg i genomsnitt, dvs de äter för mindre än 4,50 per katt och dag.
#6 Kan säga att jag har väldigt dålig kunskap i det där. Jag har väl gissat mig till vad som är lagom, vet inte hur mycket de bör få. Burkarnas angivelser verkar väldigt överdrivna. Och hittills har de fortfarande bra hull vad jag kan se.
Om någon kan sånt får de gärna räkna ut hur mycket de ska ha. De får mjau. :)
Burkmat innehåller mer vatten (oftast runt 82%) än BARF så det är ju inte så konstigt att man behöver ge mer av burkmat.
#3 Precis som #4 skriver om tandborstning. Kan vara väldigt knepigt på katt. 😃 Oja, katter kan äta kycklingbenet. Benet i kycklingvingar är lite mindre och smalare än övriga benbitar och är därför lättare för dem att äta upp. Utekatter äter ju knappast runt benen på de möss och fåglar de fångar. 😉 Tänk bara på att ge RÅA ben INTE tillagade. Tillagade ben kan splittras och leda till inre skador på katten och t.o.m döden.
Den malda kalkonen som jag ger mina katter innehåller 22 % protein, 71 % vatten, 4 % fett och 3 % aska=benen. Katten kan tillgodogöra sig all protein, allt fett och förstås vattnet. Skillnaden mellan 71 % och 82 % vatten förklarar inte dubbla vikten av mat per dygn.
Okej jo om man tänker så verkar det ju ganska självklart att de kan äta benet ;). Okej nej råa ska jag ge dem absolut :)
#10 Visst är det så att inte bara vätskehalten förklarar skillnaden. Rått kött har högre smältbarhet än tillagat kött så det är också en bidragande faktor. Även fetthalten kan skilja sig åt.
#4 tänkte köpa och testa, hur ofta ska mat borsta tänderna på en katt :P? Om jag lyckas ;)
#10 Märker skillnad på mina katter de dagar jag har glömt att ta upp mat från frysen och de får enbart blötmat… Vilka jäkla korvar! Är så van vid barf-korvarna..små och pluttiga som inte luktar något alls knappt. 😃 Och de får i princip fri tillgång till blötmat (nästan) då jag inte vet exakt hur mycket de ska äta, men de äter tills de blir mätta och lämnar resten. De delar på max en tetra på 370g på en dag. I vanliga fall så äter de ungefär 120-140g barf.