Bruten svanstipp
Jag upptäckte ikväll då jag kelade med min katt att det kändes konstigt i slutet av hans svans. Ca 4-5 cm in från svanstippen känns det som att den är bruten, och går att vicka på som en extra led. Svanstippen pekar åt sidan, och jag kan vicka på den utan att han reagerar. Jag vet inte om det varit så länge, men han är snart 16 år och jag borde ha märkt av detta innan. Därför antar jag att detta har hänt nu, men jag vet inte. Är det något man gör något åt?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Hej. då min hund bröt svansen sa veterinären att man inte gör något åt det men om tippen blir jätte kall å katten saknar känsel tar man bort den.
Vet dock inte om samma gäller katter.
Hoppas det går bra!!!
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
#1 Jag har hört samma angående katter.
Sajtvärd Katter iFokus

#1 Ja samma gäller för katter. Blir den kall så saknas blodcirkulation och det blir kallbrand - svanstippen dör - och det orsakar en hemsk smärta.
Katthemmet fick amputera svansen på en katt som svanstippen dog på och orsakade en hemskt smärta, som gjorde att katten attackerade svansen fruktansvärt hårt och det skrämde slag på både katter och oss i personalen. Katten i fråga mår utmärkt nu. :)
Men det är bara för att svanstippen dog & hon verkade ha ont i hela svansen.
Hur e det med kissen nu?
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"