Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2266 ggr
christine79
0

klöser på soffor

Jag har nyss fått hem en ny skinnsoffa och mina 3 katter har en klösställning som de inte klöser på. De går på skinnsoffan och vässar klorna istället. Vad kan man göra för att de inte ska vässa på soffan? Tacksam för svar! :)

Christine, Chris

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad"

Kika in på min fotoblogg och glöm inte att kommentera: http://photosbychristine.blogg.se

[trh]
2

Vår katt klöste en del på förra soffan, framförallt det stora breda armstödet. Han hade klösbräda + klösträd, som förmodligen inte stod lika inbjudande som soffan. När vi flyttade åkte klösbrädan upp i hallen på en rymligare plats än förra. Här kan han sträcka ordentligt på sig och han klöser helt annorlunda på den än förr. Soffan har han inte klöst alls på. Kanske är det så för er med att klösbräda/klösträd inte står lika bra och katterna väljer en annan plats att klösa på (soffan)?

[silkesnosen]
3

De lämnar doftmarkeringar när de klöser, så att de går dit igen. Se till att klöspelaren är tillräcklig stabil, hög och står inbjudande och dra mjukt kattens klor mot den och beröm massor, lek även där. Var noga med att alltid ge katten uppmärksamhet när den klöser. Häng en lös filt eller dylikt över kanten på soffan där katten klöser, så att de blir mindre attraktiv.

OberonsMatte
5

Vad har du för klösställning och var är den placerad? Om de inte klöser på den tyder det på att antingen det ena eller det andra (eller både och) är fel för dem.

Sajtvärd Katter iFokus

[SueHn]
1

Katter klöser på soffor och fåtöljer. Den som har en katt som inte gör det är det bara att gratulera.

Men kanske kan du få katten att låta bli skinnsoffan om du köper en loppisfåtölj åt katten. Om du ser till att själv använda kattfåtöljen så tycker nog katten om den riktit bra. Man kan få Carl Malmsten-fåtöljer i rätt bra skick för en överkomlig summa.

[sorbel]
2

Du kan klippa klorna också så att det gör inte lika mycket (damage) till soffan. Du kan försöka med kattmynta på klösträden också.

christine79
0

Klösställningen står i hallen och jag har haft flytande kattmynta på den, men det hjälper inte :( Kattmyntan är i sprayform. Ska se om jag och min sambo kan skruva fast klösställningen.

Christine, Chris

Kika in på min fotoblogg och glöm inte att kommentera: http://photosbychristine.blogg.se

OberonsMatte
6

#6 Men hur ser klösställningen ut? Är det möjligt för katterna att stå med baktassarna på golvet och sträcka ut sig i sin fulla längd medan vässar klorna?

Eftersom de inte använder klösställningen kan man även gissa att placeringen av den inte är rätt. Katter vill klösa där de har sina naturliga "stråk". Klösplatserna är som små "här bor jag"-skyltar och sådana känns malplacerade där ingen ser dem.

Sajtvärd Katter iFokus

christine79
0

Jag kan ta kort på den senare och lägga ut här.

Christine, Chris

Lol V Stein
5

I en kattbok jag köpte så lärde jag mig att katter gillar att klösa så att människor ser det, och de gillar att få positiv uppmärksamhet när de klöser. Vi har ställt ett litet klösträd bredvid soffan, och vår katt klöser till 95% på klösträdet istället för soffan. När hon klöser på rätt ställe så ger jag jättemycket beröm, verkligen hyllar henne till skyarna, vilket hon gillar. Nu märker jag att när hon tycker att hon behöver hyllas lite letar upp mig och klöser så jag ser på någon godkänd klösmöbel (har i alla rum). Men börja med att hitta rätt ställen för klösmöbeln som #7 säger! Annars finns det inget klösande att berömma!

OberonsMatte
5

#9 Ja, om ägaren ger katten positiv uppmärksamhet och uppmuntran när den klöser (försöker sätta upp sin "här bor jag- skylt") ökar man kattens känsla av trygghet och välbefinnande i reviret eftersom ägaren bekräftar att katten hör hemma där. Jagar man bort katten och skäller på den har det motsatt effekt, vilket även kan leda till att katten klöser ännu mer frenetiskt på fel ställe.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
0

Våran honkatt klöser gärna på soffan, får inte bort det. Har testat två olika klösträd, och inte placerade på samma ställe (bara samma rum dock), men hon skiter i den. (har inte så många placeringsmöjligheter).
Tagit kattmynta på den med men nädå :S Dock var hon van i 12 år att inte ha klösmöbler (hon fick klösa vart hon ville), så nog svårt att lära om :S Vi har försökt allt:S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SannnaH
6

Vi köpte en liten klöspinne och ställde precis vid armstödet på soffan där de klöste. De började använda den direkt istället för att ta soffan. Inte jättesnygg placering kanske, men det har räddat möbeln :P

OberonsMatte
3

Det finns också katter som helst klöser på liggande underlag. Min förra honkatt föredrog t.ex. att klösa på mattor och klösmöblernas hyllplan istället för på pelarna.😮 För sådana katter finns det liggande klösbrädsvarianter som man köpa. Vanliga dörrmattor som är som heltäckningsmattor i materialet brukar också vara populära.

Sajtvärd Katter iFokus

[SueHn]
1

Jag har satt upp en bit heltäckningsmatta på en vägg i trappuppgången plus en smal hylla halvvägs uppför trappan. Några av katterna klöser på den här mattan. På överliggaren i trappan har jag spännt fast tjockt jeanstyg vilket ett par av de andra katterna använder.

JontaK
2

Är du säker på att katterna klöser på soffan i uppsåt att vässa klorna?

Min birmahona har en tendens att klösa och/eller "sträcka sig" mot möbler, dörrkarmar och liknande när hon inte får uppmärksamhet. Exempelvis när hon är ensam på övervåningen och de andra djuren och vi människor är nere, detta är enbart en uppmärksamhetsbeteende som i stort sett försvinner när hon aktiveras.

[SueHn]
1

Vilken bra tråd. Medan jag läst den har jag kommit på att jag ska klä in ett rätt grovt papprör med tyg från gamla jeans och sedan sätta fast det horisontellt under ett långt fönster, ett par decimeter ovanför golvet . Då kanske kanten nedtill på mina soffor får vara i fred.

Sjuttan
0

Det enda jag vet som man kan skydda möbler från klös med är aluminiumfolie. Fick även rädda en tapet med detta en gång. Problemet är att fästa folien på något sätt. Ibland har det funkat med maskeringstejp, som man har vid målning annars.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lys
1

Min första katt älskade klösa på äkta matta. Vi täckte på klösträd med heltäckningsmattor då slutade henne genast klösa mattan och aldrig klös igen på mattan!
Hon tyckte inte om vanliga klösmöbel som man kan köpa på djuraffär.
Dessutom tyckte hon om klösa på dörrmatta också.
Kanske du kan testa materiel som soffa? (kanske syntetiskt skin eller liknande?) Katten gillar kanske soffans mjuka "konsistens". 

Och erbjud gärna vertikal/horisontall!
Jag märkte att mina nyvarande katter klösa gärna på liggande när de jagar leksak eller upphetsad. Vanligtvis de sträcker sig på tornet.

christine79
3

Tack för alla tips! Jag ska se vad jag kan klura ut för att få dem att sluta :)

Christine, Chris

sagan
1

Dubbelhäftande tejp är en lösning som fungerar toppenbra. Katternas dynor tycker inte om att fastna och dem lär sig snart att det inte alls är mysigt att vässa klorna där. Dessutom är det inte skadligt på något sätt. Men du måste hitta något som dem  hellre att klösa på istället. När du gjort det och haft tejpen på under en längre period kommer dem att glömma bort att dem nånsin klöst där innan. Du bör även tvätta av då dem lämnar dofter från doftkörtlarna dem har under tassarna.