Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2008 ggr
Paddan88
8

Vilda Sverige möter tama katter.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det fins mycket en frigående katt kan stöta på under sina promenader på landsbyggden. Det mesta som händer sker när vi inte är där och därför är vi helt ovetandes om dessa möten.

Jag brukar följa efter min katt ut i skogen och detta år har han (när jag varit med) haft närkontakt med räv,hare,grävling,snok,korp och rådjur. Han har i de flesta fallen skött dessa möten riktigt bra. Undantaget var väll att han skulle fram och hälsa på räven så jag tvingades springa efter och chasa bort den. Det som verkar skrämma min katt mest är när han stäter på rådjur under deras brunst då smiter han ofta upp i träden när de kommer springande.

Brukar ni fundera på vad era frigående katter är med om när de går ute hela dagarna?

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

SuperLimm
2

Vad roligt att följa efter sådär o häftigt kort! :D

Hade jag haft utekatter hade jag nog också följt efter dom sådär, lät ju roligt! :)

Mvh Linn

Paddan88
2

Jo det är roligt att följa med och uppleva allt även om det mesta sker i skogen där kameran inte mimmer till användning. Men när katten ska fram och hälsa på rovdjur blir man ju lite nojig :P Grävlingsungen på bilden var åtminstonne jämnstor med simba och blev ganska paff av att möta en liten katt som blåser upp sig mitt på ängen så då gick det ju bra och jag kunde låta djuren sköta mötet själva.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De träffades flera gånger under sommaren och jag fick en kännsla av att katten av en eller annan anledning sökte upp grävlingarna. 🤔

Myrrami
7

Gu va läckert.

Jätte fina bilder och va roligt att din katt låter dig hänga med ut på tur.

Min hund hade en liten räv hon blev kompis med. Varje kväll när vi släppte ut henne sprang hon ut på åkern bakom huset och där satt räven och väntade. Sen lekte de en lång stund. Nackdelen var att det gick åt mycket loppschampo.

Paddan88
2

Aj då. Jo vi har ett grävlingsgryt 50 meter från huset så han är uppvuxen med de där grävlingarna runt sig. lustigt hur han rusar fram och hälsar (visserligen med rest ragg) på grävlingar men far upp i träd av rådjur :P Harar försöker han smyga på och snok har jag bara sett honom ta hem som jaktbyte men jag fyade honom och tog ifrån honom snoken eftersom snoken bara spelade död och jag inte vill uppmuntra ormjakt pga huggormar. Korparna är han inte kompis med. han gillar att klättra vid en klipphäll har jag märkt men det fins ett korpbo i granen ovanför klippan så korpföräldrarna trakasserr honom när han klättrar där. Var också med om en rolig sak när han gick genom en tät granskog och vi såg en liten gnagare fara ner i ett hål. han for efter och körde ner tassen i hålet, jag hörde ett skrämt pip från gnagaren och ett väs från katten sen drog han upp tassen och gick lätt haltande därifrån. Han hade blivit biten i trampdynan men som tur var inte så djupt. efter det så jagar han inte lika vårdslöst :P

Paddan88
2

Hade också en hund som gillade att leka med rävar fast rävarna gillade inte hennes närmanden. blev också loppshampo en gång när hon faktiskt lyckades komma ikapp räven och försökte lekbrottas med den. räven vände sig fräsandes mot hunden innan den for vidare. min hund stod överumplad kvar och fattade inte vad det var för konstig hundsom kunde väsa som en katt :P

SuperLimm
2

hahaha vad roligt! Tänk om man kunde sätta en liten filmkamera på sina djur som går ute ofta och se vad dom har för sig! :)

Mvh Linn

Lol V Stein
2

#7 Det finns att köpa men kostar en slant.

Jättefina bilder Paddan88!