Vad med katter och pärlhyacinter?
Är pärlhyacint giftig för katter? Jag hade några på drivning i fönsterkarmen, det var bara bladen som kom upp. Vår ena katt satt och gnaskade dem i sig och jag blev aningen bekymrad - kan han bli dålig av det? Han är utekatt och jag har massor med växter i vår 3500 kmv stora trädgård så jag har ingen som helst koll på vad han kan gå och äta.
Han ser ut att må fint, men lite orolig blir man. Googling visar att han är inte den första katten som gnager på de bladen, det verkar vara ganska vanligt. Har ni också varit med om det?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Pärlhyacinter verkar ofarliga enligt de sidor jag tittat på. Vanliga hyacinter är värre. Här är en bra sida där man kan se vilka växter man bör undvika: http://www.junglespots.se/Engelsk%20sida/giftigav.htm
Sajtvärd Katter iFokus
jag hade för mig att en generell tumregel är alla lökblommor bör man hålla borta från katter.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
I boken Farliga och ofarliga växter står det så här: Pärlhyacint: Samtliga arter är giftiga och innehåller bl a colchicin. Rapporter om ohälsa i samband med hobbyodling av pärlhyacinter har ej påträffats. Se även liljeartade växter. Under Liljeartade växter kan man bl a läsa att löken ofta är det som är mest giftigt, men att giftigheten kan variera dels över året men även inom arter. Allt det här gäller människor, men jag är precis som #2 av uppfattningen att man bör hålla katter (och barn!) borta från lökväxter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.