Vad äter era katter? vilken mat är bäst?
Vilken mat äter era katter? Vilket torrfoder och vilket blötfoder är bäst och nyttigast? :)
Här äter katterna till 90% blötmat, mjau, och lite torrfoder, porta 21, och så en del rått kött.
Hade katterna varit mina och jag visste att de skulle stanna här så hade de bara fått blötmat och rå föda. Men eftersom de är jourkatter så vill jag inte helt utesluta torrfodret då deras nya hem ska kunna välja vad de vill ge.
Just nu så serveras de därför tre mål med blötmat om dagen, de har lite torrfoder stående framme men de äter knappast av det och så får de rått kött och kycklingvingar 2-3 gånger i veckan.
Torrfoder anser jag inte är nyttigt alls för katter, men vill man ge det så ska man försöka hitta ett med så lite spannmål och vegetabiliska tillsatser som möjligt.
All blötmat är i princip bättre än torrfoder. Man bör däremot välja en blötmat utan spannmål då det är helt onödigt. Mjau och bonzita brukar vara de märken som flest rekommenderar.
Allra bäst är det med rå föda. Men det kräver kunskap och tar lite extra tid. Men även om man inte vill ge det till 100% så är det enormt nyttigt för katterna att få lite rått kött och ben lite då och då.
Jag ger Applaws torrfoder och Mjaus eller Bozitas blötmat, eftersom de inte innehåller spannmål.
Här får dom blötmat, den ena äter veterinärsmat (njursjuk) och den andra Icas portionpåsar just nu.
Hon åt Mjau/Bozita först men var lös i magen hela tiden och blev bra när jag bytte. Vill väl försöka smyga in Mjau igen så småningom men läst att vissa missar helt enkelt inte kan äta Mjau (?).
Ger även rått kött o kycklingvingar (dock inte den njursjuka) nån gång i veckan :)
Mina äter Orijen torrfoder, blötmat (Mjau/Bozita) samt rått kött några gånger i veckan.
Mina två äter enbart blötmat när vi är hemma, Maju och Bozita, och rått kött några gånger i veckan men det är bara i princip hankatten som äter det råa, honkatten äter enbart blötmat.
När vi är hos mina föräldrar äter de torrfoder oxå tyvärr men det är enbart för att jag inte kan få mina föräldrar att sluta ge sina egna katter det. Så länge de äter det kommer mina med att gå där och äta utan att jag kan göra något.
Mina äter blötmat och rått kött. Mina katter är rätt känsliga i magen och klarar inte av att äta samma sorts mat för länge så jag varierar mellan olika sorter. Kravet är att det ska vara spannmålsfritt och sockerfritt. Blötmat med fisk får de någon/några gånger i veckan men inte för ofta. Mina katter tål blötmat i form av paté bättre än bitar i sås och gelé. Bitar i sås är värst, då blir dom jätte dåliga i magen. Så jag varierar mest mellan sheeba classic (den är spannmåls- och sockerfri, de andra sorterna innehåller båda) som är paté och även ica basic med smak av kyckling och kalkon som även den är paté.
Jag har testat många olika sorter med mjau och bozita innan jag kom fram till att det var de sorter med bitar i sås och gelé som gjorde katterna så dåliga i magen. De stora konserver med mjau funkar ganska bra, det är paté.
Man får testa sig fram och se vad som funkar för sina egna katter! Sen får man också bestämma själv vad man tycker katterna ska äta. Jag själv anser att katter är rovdjur och ska därför inte äta spannmål alls, socker tycker jag inte något djur ska äta. Därför är det viktigt för mig att katternas mat inte innehåller något av detta.
Det råa dom får är mestadels kycklingvingar (några stycken i veckan) samt hjärta (mest från kyckling). De får även en ägggula i veckan ungefär. Ibland har jag revben som dom får något i veckan.
Mvh Linn
Mjau blötmat, och så en eller annan köttbit när vi lagar mat.
//Jessie
Mina katter äter barf sedan några år tillbaka. Ibland blandar jag i ICA-påsar i mald kyckling som krydda, en påse på 500 g kyckling. Kan inte tänka mig att ge katterna kattmat av någon sort utom i yttersta nödfall. De får mald kyckling, mald kalkon, kycklinghjärta, nöthjärta, blandfärs. Det går åt nätt 100 g per dag och katt.
#8 får dom inga inälvor?
Jag barfar också mina katter. Kan inte tänka mig att göra något annat, även om det är lite bökigt ibland.
Hjärtan är inälvor och de äter också en del sorkar och möss.
Mina katter äter barf.
Skulle jag inte barfa dom skulle dom äta mjau och bozita blötmat. Skulle aldrig ge torrfoder mer än kortare perioder.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Nej! Hjärta är muskelkött, INTE inälvor. Du måste ge lever också. Ca 17% hjärta och 5% lever (beroende på vilket djurslag. lamm=5% kyckling=typ 10%). Det är väldigt viktigt att dom får i sig det.
Försökt ge mina möss men dom fattar inte alls :)
Mina katter fixar sina möss själva.
Mina äter också helbarf. De äter ungefär 120g om dagen men funderar på att öka upp lite. 9 g ungnötlever, 20 g kycklinghjärta, ca 30g blandfärs + nötfärs med äggula och 50g hela bitar kyckling/fläsk och resterande får de som kycklingmagar och nöttalg! Och så självklart lite benmjöl då de inte förstår hur man äter ben. 😕 Glömmer jag ta upp mat eller om den har börjat lukta funky så får de mjau-blötmat. Har kvar lite Applaws som de kan få som godis, men det är bara för att matte är snål och inte vill slänga. 😃 Väldigt sällan de får torrisar dock.
Ja, men äter dom tillräckligt mycket möss för att få i sig alla inälvor dom behöver? Man ska inte mixtra med det där, det kan bli väldigt fel om man barfar och inte har basic-kunskaperna.
Mjau blötmat & något annat torrfoder.
Mina katter som är lite känsliga ärter ett mycket bra och rent foder. Det heter James Wellbeloved (läs mer på wellbeloved.se). Jag varierar mellan torrfoder och blötmat. Mina katter har aldrig mått bättre.
Applaws torrfoder och Mjau blöt- tetra. Hanen får diarré från Mjau burk.
Mina äter ca 80% blötmat och 20% torrfoder.
Blötmat: lite allt möjligt då de tröttnar snabbt men dem äter Pussi's blötmat som bas.
Torrfoder: Orijen.
Hoppas på att en dag våga Barfa dem :)
Våra får mjau blötfoder och rått. Har något kilo orijen kvar från det att lilltjejen åt torrfoder så det får de då och då som godis i aktiveringsbollar/matskålar.
Mjau blötfoder och barf. Eller ja, han får rått muskelkött ibland, men han jagar även själv.
Jag anser att biologiskt anpassad föda, barf, är det optimala att ge sin katt. Tyvärr har jag inte möjlighet att barfa på heltid.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Min katt äter ett torrfoder som heter Taste och the wild. Det är det enda foder jag provat som jag upplever mättar det svarta hål som ska föreställa hans mage. Han fick blötfoder som liten men bytte efter kastreringen till torrfoder. Vattenintag är inget jAg oroas av gällande den pojken för han är den enda katt jag någonsin träffat som nöjesdricker :P
För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?
Jag ska precis skaffa katt och har gjort en "marknadsundersökning" om torr och blötfoder och gått igenom vad det ska innehålla osv, har tidigare haft katter som fått Mjau blötfoder och ska man ge burk/tetra blötmat så är det uppenbarligen fortfarande bäst, både innehållsmässigt och prisvärt. Torrfodret jag kom fram till var ett av de absolut bästa är Porta 21 Sensible, utan kornprodukter och med högt köttinnehåll och utan kostiga tillsatser. Dessutom prisvärt också. Katten jag ska få äter torrfoder så jag ska börja varva det med Mjau och försöka fasa ut torrfodret efter hand.
Den ena äter Mjaus blötmat. Den andre äter endast Coops pate på burk i nöt eller räksmak. Helst vill jag att hon också ska äta Mjau men det kommer att ta tid…
Barf för det mesta, ibland VoH färskfoder (ibland kryddat med en o annan mus 😉) och ZiwiPeak frystorkat är jag är bortrest och någon annan tittar till dem.
Mina katter äter bilanx torrfoder och får mjau blötmat i bland
Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump
Mina äter Whiskas blötmat och Profine/Applaws torrfoder. Dom kommer äta bara Applaws i slutändan när jag är färdig med torrfoder bytet :) Whiskas blötmat planerar jag inte att ändra ännu :)