Skillnad mellan kyckling och kyckling
Jag har under ett par år köpt Nordic mald kyckling och kalkon till mina katter. Eftersom det är svårt att få tag på dessa produkter där jag bor måste jag en gång köpa en halv pall själv men katterna har en stor frysbox.
När lokala veterinären började sälja Vom och Hundemat och deras malda kyckling trodde jag att problemen med att få tag på mald kyckling var över men nej.
VoH innehåller som jag förstår det betydligt mindre kött än Nordic. Nordic mal hela kycklingar och kalkoner efter att de tagit bort fötter, hals och fjädrar medan VoH mal ner i princip skrovet.
VoH kommer att börja marknadsföra två produkter som riktar sig till katter men då kommer de troligen att blanda i lax resp vitfisk. Dessa produkter kommer att betinga ett pris på 55 kr-60 kr per kg. Nordic ligger under 50 kr per kg när jag köpt det.
Nordic finns bara i förpackningar på 500 g medan VoH:s ḱattmat kommer i förpackningar på 250 g. Den malda kyckling som de har nu finns i förpackningar på 500 g.
Jag provade VoH:s malda kyckling en gång och mina katter slök den.
Om de uppgifter som jag fått stämmer kommer jag nog att fortsätta med Nordic på grund av innehållet, möjlihet till variation mellan kyckling och kalkon samt priset.