Tycker synd om kompisens katt!
Heej alla! Det är såhär att en väldigt nära vän till mig har en kattunge, hon skaffade den samtidigt som jag köpte min kanin för 4 månader sen och varje gång jag pratar med kompisen i telefon så blir jag bara ledsen. Hon kunde ingenting om katter så jag hjälpte henne när hon skulle köpa katten och sa vad hon behövde till katten, vad den skulle ha för mat och allt sånt där. Katten får porta 21 feline sensitive varje dag då det var det bästa torrfoder jag kunde komma på som var inom kompisens budget. Sa även till henne att katten skulle ha blötmat och berättade att katter inte hade nån törstreflex och allt det där. Enda sen hon fick hem katten så har hon skrikit på den varje gång den gör något som den inte får enlig kompisen. Vilket är det mesta! Hon skäller tom ut katten för att den busar och hon tycker att det är jobbigt! Har sagt till henne att det är en kattunge och vad förväntade hon sig lixom? Kattungar är busiga. Nu har hon även slutat att ge katten blötmat eftersom den äter för mycket! Katten äter upp 1 tertra mjau på tre dagar och det är tydligen för mycket och det hade kompisen inte råd med! Hon blir även förbannad på katten för att den skvätter ut sand ur lådan för det kostar ju pengar och ifall katten går på lådan för många gånger enligt min kompis så ställer hon sig och skriker på katten och säger att katten måste sluta skita så mycket för annars har jag inte råd, och då köper hon ändå billigaste kattsanden för 25kr. Katten är även själv hemma mellan 8-12 timmar varje dag för kompisen jobbar och sen träffar kompisar efter jobbet. Katten är varken kastrerad, vaccinerad eller chipmärkt och jag sa till henne att hon var tvungen ordna det men det kunde hon inte för att hon inte hade råd med det!! Blir så arg när hon säger så för dagen innan jag sa det till henne så hade hon beställt hem en ny träningsmaskin från tv-shop? Hon har råd med det men inte att kastrera sin katt! Hon misstänkte även att hon var allergisk ett tag och då erbjöd vi oss och sa att om du är allergisk så kan vi ta hand om katten, men det rann ut i sanden och hon kollade aldrig upp om hon var allergisk eller inte. Förlåt för en väldigt rörig text men behövde skriva av mig lite, blir så ledsen varje gång man pratar med henne i telefon och 75% av samtalet består av att jag får lyssna på henne när hon står och skriker på sin stackars katt. Jag har försökt säga ifrån men hon lyssnar inte på mig!
En katt måste inte äta blötmat och den klarar sig även själv hemma mycket bättre än vad t ex en hund gör. Hennes beteende låter dock mycket konstigt och hon bör nog fundera på att göra sig av med katten.
xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se
hej! förstår verkligen hur du känner då jag varit i samma sits själv men i detta skedde handlade det om två vuxna katter och tre kattungar. Det hela slutade med att jag på ett bra sätt erbjöd mig att ha katterna hos mig ett tag så att hon kunde slappna av och satsa på hennes jobb istället så fick hon hälsa på dom när hon ville istället.
Kändes bättre i mitt hjärta och på din kompis verkar e inte som hon skall ha en katt alls.
Hon borde ej ha katt, har man inte råd att vaccinera, kastrera och chippa katten hur har man då råd om katten behöver uppsöka veterinären akut?
Har så himla svårt att känna sympati för människor som uppenbarligen saknar empatisk förmåga och känsla för djur över huvudtaget. Säg åt henne på skarpen och ta ifrån henne katten NU.
Sometimes we must choose between what is right and what is easy
#1 det vet jag att dom inte måste men menade mer att har man inte råd med att lägga 60kr på blötmat i månaden hur ska hon då ha råd med t.ex veterinärvård om katten skulle bli sjuk. #2 vi har erbjudit oss att ta katten ett tag så jag hoppas att hon nappar på det. Jag ska försöka prata med henne igen och se om vi kan ha katten ett tag, eftersom hon ändå tycker att katten bara är jobbig. Det enda är att jag vet inte hur långt jag vågar gå och hur mycket jag vågar pressa för dels är hon också den enda vännen jag har och dels har hon en diagnos som gör att hon kan bli väldigt väldigt arg för ingenting! Såpass arg att hon slåss! Och det vill jag helst undvika.
Tass, vill se hur det går med den stackaren!
#4 Om det ar sa att hon kan bli sa arg sa att hon borjar slass sa tycker jag verkligen att kattungen borde komma darifran i och med att hon redan nu skaller pa den sa pass mycket. Den dag kan sakert komma da hon ar forbannad over nagot, och sedan ser katten gora nagot som hon ogillar och att hon da rinner over och ger katten far antingen nagot kastat mot sig eller en slag…
Pratade med kompisen i telefon idag, frågade ofc hur det gick med katten! Hon sa att hon har lust att slå ihjäl henne varje dag för att hon är så irriterande och tydligen så har kissen kommit på att det är kul att jaga kompisen när hon går runt i lägenheten vilket gjort kompisen väldigt irriterad.. Sa till henne att vi kanske kan ta katten, det låter som att ni behöver lite semester från varandra. hon bara skrattade bort det och sa att nja, men i sommar får du ha henne får då ska jag till London.. Jaha? Sen säger hon att hon har bestämt sig för att flytta till london i ett år för att jobba som au pair? Frågade henne vad hon skulle göra med katten då men då sa hon att antingen ska hon lämna tillbaka den till uppfödaren (byb) eller så skulle hon ge katten till sina föräldrar så den kan bli en stallkatt.. Okastrerad dessutom… :(
Hon lyssnar inte på mig!! :/ … Hon säger hela tiden att hon inte vill ha kvar katten och när jag säger att vi kan ta den så skrattar hon bara och sen säger hon att hon ska lämna tillbaka den till ägaren (alltså uppfödaren som släpper ut sina okastrerade honkatter för att dom ska bli dräktiga så hon kan sälja kattungarna) eller om hon nu inte vill ha tillbaka katten så får hon väll ge den till sina föräldrar, som enbart har stallkatter.. Också okastrerade,,, vet inte vad jag ska säga för att hon ska förstå att inget av dom hemmen är bra för en katt!!
Blääääääh säger jag bara just nu!!!
Blir arg så jag kokar när jag läser sådant här! 😡
Har själv två innekatter och en hund, blev utförsäkrad efter lång sjukskrivning nyligen men mina djur har det ändå otroligt bra. De är min familj, mitt ansvar och jag skulle aldrig någonsin försumma dem! Att skylla på ekonomin finns inte i min värld, klarar man inte att ha djur får man se till att de kommer till någon som gör det.
"Hon sa att hon har lust att slå ihjäl henne varje dag för att hon är så irriterande och tydligen så har kissen kommit på att det är kul att jaga kompisen när hon går runt i lägenheten vilket gjort kompisen väldigt irriterad"
Katten måste bort därifrån! Människan verkar vara mer eller mindre empatistörd och ska inte ha djur. Hur rädd är du om vänskapen? Har du funderat på några konkreta åtgärder att hjälpa katten som du tror kan fungera?
Håller med föregående. Katten måste därifrån innan hon skadar den. Låt henne inte skratta bort det nästa gång du säger att du kan ta hand om katten. Hon måste förstå att det inte funkar längre. Varför har hon överhuvudtaget skaffat katt?
#8 Igår blev jag riktigt förbannad när jag pratade med henne och funderade på om det går att anmäla på något vis. Annars får jag bara fortsätta erbjuda för känner jag henne rätt så är det nog bara kul ett tag till. Säger man till på rätt dag att vi kan ta katten så kommer hon att säga ok.
#9 Anledningen till att hon skaffade katt är för att jag har djur och hon tyckte det verkade så kul så då ville hon också skaffa ett husdjur.
Sen så är det hennes kompis mamma som är uppfödaren så hon fick katten nästan gratis. :/
Hon behöver höra hur otroligt dumt hennes beteende är. Inga krussiduller, utan rakt på sak. Även om hon verkar slå bort det så kommer hon förhoppningsvis tänka till. Köper man en j*a träningsmaskin och tror sig ej ha råd med Kattsand, då bryr man sig ej om katten.
Nä, jag kan inte hålla mig. Gör man så, så är man ta mig f*n sjuk i huvudet. Vet inte hur mkt katten tar skada av utskällandet, och om hon gör mer ont än skäller. Psykisk misshandel skulle jag kalla det om man betedde sig sådär mot t.ex. sitt barn, som förstår orden man säger. "Du får inte gå på toa mer idag, det blir för dyrt", osv.
Jag har ingen som helst inkomst för tillfället, men på nåt vis finner jag ändå pengar till att köpa bra mat och bra sand. Prioriteringar, prioriteringar. O denna människa, som dessutom har arbete…hon prioriterar verkligen inte katten. :O
#11 Grejen är att det är så svårt att få henne att förstå.. Det känns som att det går lixom inte in på nått sätt. Hade en disskusion med henne för ett tag sen för hon ringde och var sur för att kunderna hade klagat för att hon inte hade något kaffe (hon jobbar på kafe) och hon ville inte ställa sig och koka 1 1/2L kaffe när hon skulle stänga om en timme och ringde mig för att jag skulle hålla med och säga att kunderna minnsan var knäppa vilket jag inte gjorde utan sa till henne att ha kaffe tills du stänger även om du måste ställa dig och koka det en kvart innan du stänger.. Man vill ju lixom att kunderna ska vara nöjda och komma tillbaka. Det slutade med att hon slängde på luren i örat på mig bara för att jag sa något som hon inte ville höra. :/
Försökte ha ett samtal med kompisen nu på kvällen. Frågade om hon verkligen tyckte att hon och kissen passade ihop och om hon verkligen vill ha katten och då sa hon nej.. Frågade om hon verkligen tyckte att uppfödaren och hennes föräldrar var bra hem där hon ville att hennes katt skulle bo men det tyckte hon inte att det var och det kändes verkligen som att jag nådde fram! Men sen försvann det och nu pratar hon istället om att hon ska ta med sig katten till London!
#13 jag skulle inte oroa mig så mycket om den biten om jag var du, att ta med sig katt på flyg är inget man gör hur som helst, och om hon känner att hon inte ens har råd med sand, hur ska hon då ha råd med kattpass?
England är dessutom en ö, och öar har nästan alltid lite krångligare regler när det gäller importer av djur, kommer hon verkligen engagera sig i att ta reda på dom reglerna?
av det du skrivit att dömma så är det nog inte något som faktiskt kommer att hända.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#12 Empatistörning som sagt…
Hoppas verkligen hon kommit till insikt angående katten, förstår inte varför vissa ska vara så förbannat envisa trots att de tidigt upptäcker att de inte inte passar ihop med djur.
Det är ett liv det handlar om, katten har naturligtvis rätt till ett tryggt, säkert och kärleksfullt hem!
Så som det lät nu innan vi la på så kommer katten att flytta hem till oss ett tag för jag sa till henne att varken hon eller katten mår bra så som det är nu och att hon måste tänka på katten och inte tänka på sig själv. Får hoppas att hon håller fast vid detta nu och inte ändrar sig.
Jag berättade för henne hur krångligt det är att ta med en katt utomlands och att det kostar massa pengar så tror inte det var så intressant efter det.
#16 Bra gjort!
Hoppas verkligen katten kommer därifrån. Du är en sann hjälte som ställer upp och erbjuder dig att ta katten ett tag!