Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2174 ggr
Ricjon
0

Är det så att.....

Hört att många bara ger sina katter RC torrfoder hela kattens liv och ger dem våt mat någon enstaka gång då och då!

Deras katter verkar leva länge och må bra. veterinären tycker att de oftast mår mycket bra!

Fråga: Är det så?

Heidi
2

Jag vet katter som äter RC och fått tex kristaller.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
6

Bara för att katten ser ut att må bra på utsidan så behöver den inte göra det på insidan. Min mormor hade en katt som levde på RC, han dog när han var 12 av nån sjukdom och när dom obducerade honom så hade han en massa fett som låg runt organen.. Han såg jättefin ut i kropp och hull och var pigg och glad men insidan berättade ju inte alls samma historia som utsidan hade gjort!

[Emma--]
4

Problemet med att ge torrfoder är att många katter då får i sig för lite vatten vilket ökar risken för urinstenar osv. 

Sen kan jag bara tala utifrån mina personliga erfarenheter av RC och det var att mina katter var dåliga i magen ofta och direkt jag bytte bort RC så blev det bättre. (då hade dom ändå växt upp på RC, och lustigt nog åt dom fodret för känsliga magar sist)

Och sen tycker jag inte heller RC är värt pengarna och det finns bättre foder med mer kött i. 

Så skulle inte säga att det betyder att bara ge RC och blötmat nån enstaka gång innebär att katten kommer leva länge. Det är ju så olika från katt till katt vilket foder som passar bäst.

JontaK
4

Problemet, om det nu är ett reellt problem, är att både uppfödare och veterinärer/djursjukhus verkar ha mycket lukrativa avtal med RC och andra "stora märken". Eller så är dessa bara otroligt duktiga på att rikta sin marknadsföring.

Som nybliven och/eller oerfaren djurägare är det väldigt lätt att falla för det uppfödare och veterinärer säger. Dessa är verkligen auktoriteter då man skaffar sin första katt och man förutsätter ju att de vill djurets bästa, så var det för mig iallafall.

Tittar man lite på näringsinnehåll och pris är det ganska uppenbart att det finns bättre foder. Sen vet jag inte om det finns några aktuella vetenskapliga studier på vilken typ av foder och vilken sammansättning som är bättre eller sämre.

Foderutbudet är en djungel och många förespråkare för olika foder är väldigt duktiga på att tala positivt, men luddigt, om det deras katter äter.

Ricjon
0

Tack för bra svar! Vilket torrfoder anser ni vara det bästa och varför tycker ni att det är bra?

Riighto
8

RC är ju ett väldigt smakrikt foder och därför är det ofta inga problem att ge katten fodret. Det beror på att det är väldigt mycket majs och dylikt i fodret som ska smaka gott. Min honkatt fick RC då jag trodde att det var det bästa torrfodret jag kunde ge henne. Hon hetsåt så vi bytte till applaws och efter det hetsåt hon inte mer.

Jag brukar säga såhär, friskies är ungefär som ett gatukök. Inte speciellt bra någonstans.. billigt och onyttigt. RC är ett foder som är stor på marknaden och man kan jämföra dom med t ex Mac Donalds. Applaws, Orijen och foder med mycket köttinnehåll är som hemlagat eller en fin restaurang. Man får betala lite mer för ett foder som håller hög standard.

[SueHn]
2

Igår hade jag ärende till veterinären och medan jag väntade på min tur kom en person ut från operation med två nykastrerade katter.🙂

Så kom en från personalen med två förpackningar torrmat som present till vardera katt. Det var en förpackning RC och en Hills. Det skulle vara mycket bra foder bla, bla etc. Förpackningarna var relativt stora. På utsidan stod det ingenting om ingredienser.

Undrar om man från RC och Hills börjar känna av att allt fler insett bluffen och börjat ge sina katter blötmat och barf.

Sploutt
0

#6 Jag skulle absolut inte säga att applaws eller orijen (eller ett torrfoder överhuvudtaget) är som "en fin restaurang". Snarare som skolmat som dom dragit ur all vätska ur..

JontaK
0

#8 Har du tillgång till vetenskapliga undersökningar som visar på att katter som utfodras med enbart torrfoder har större hälsoproblem än de som äter blötfoder?

Är också mycket intresserad av vetenskapliga jämförelser av BARF, blötfoder och torrfoder!

Säger absolut inte emot det du skriver, är bara enormt nyfiken på att veta om det finns vetenskaplig litteratur som avhandlar för- och nackdelar med olika foder då jag i nuläget planerar foderbyte för båda mina katter.

Sploutt
3

#9 Inget jag har tillgång till eller specificera just nu, men visst har det gjorts undersökningar om att torrfoderkatter har sämre hälsa. 

Det finns nog dock ingen vetenskaplig jämförelse av barf, torrfoder och blötfoder. Med tanke på torrfoderbolagens makt och dom enorma summorna som dom tjänar, så finns det ingen som kan/vill lägga pengar på att undersöka hur BARF påverkar. Det finns inga pengar att tjäna där, på samma sätt. Förstår du hur jag menar? Jag är verkligen värdelös på att uttrycka mig :)

Men om man sätter sig ner och verkligen tänker logiskt på det hela, då tror jag att dom flesta kommer fram till att barf ändå är det bästa med tanke på att hur kattens magar ser ut och vad dom äter i det fria.

Jag kan jämföra mina katters magar när dom äter barf vs torrfoder/mjukmat tex. När dom äter det tillagade så skiter dom fleeera gånger om dagen, stora mjuka äckliga korvar. När jag barfar dom, bajsar dom kanske varannan dag, små hårda luktfria korvar. Varför? För att dom tar upp mer näring av maten, så därför kommer det också ut mindre. En av alla fördelar med det, enligt mig :)

LinaLj
6

#9 Det finns flera studier som visar att katter som äter kost med hög halt av kolhydrater har betydligt större risk för att drabbas av tex diabetes. Eftersom torrfoder (nästan) alltid har större andel kolhydrater än blötfoder så är det därför en stor riskfaktor. 

A Huang, "Feline Diabetes Mellitus," Clinician’s Brief 10, no. 10, 2012, 21-24.

JS. Rand, LM Fleeman, HA Farrow, DJ Appleton and R Lederer, "Canine and Feline Diabetes Mellitus: Nature or Nurture?The Journal of Nutrition 134, 2004, 2072S-2080S.

E Kienzle, "Blood Sugar Levels and Renal Sugar Excretion After the Intake of High Carbohydrate Diets in Cats," The Journal of Nutrition124, 1994, 2563S-2567S.

Lutz, J Rand and E Ryan, "Fructosamine Concentrations in Hyperglycemic Cats," Canadian Veterinary Journal 36, 1995, 155-159.

---

Studier visar även att torrfoder ökar risken för feline IBD (kronisk inflamerade tarmar).

F Guarner, F Casellas, N Borruel, M Antolín, S Videla, J Vilaseca and JR Malagelada, "Role of Microecology in Chronic Inflammatory Bowel Diseases," European Journal of Clinical Nutrition no. 56, Supplement 4, Dec 2002, S34-8.

AE Jergens, JM Crandell, R Evans, M Ackermann, KG Miles and C Wang, "A Clinical Index for Disease Activity in Cats With Chronic Enteropathy," Journal of Veterinary Internal Medicine no. 24, vol. 5, Sep-Oct 2010, 1027-33. 

---

Studier visar att katter som äter torrfoder får i sig mindre än hälften av den vätskemängd som katter som äter blötmat eller BARF får (även efter man har inräknat det de dricker). Detta leder till problem med urin vägar, njurar och ibland även lever.

K.L. Hughes, M.R. Slater, S. Geller, W. J. Burkholder and C. Fitzgerald, "Diet and Lifestyle Variables as Risk Factors for Chronic Renal Failure in Pet Cats," Preventive Veterinary Medicine,no. 55, 2002, 1-15.

Peter J. Markwell, BSc, BVetMed, MRCVS, "Recent Advances in the Dietary Management of Chronic Renal Failure in Cats," Proceedings of the 23rd Waltham/OSU Symposium, 1999, 50-54.

Peter J. Markwell, C. Tony Buffington and Brigitte H. E Smith, "The Effect of Diet on Lower Urinary Tract Diseases in Cats," The Journal of Nutrition, no. 128, 1998, 2753S-2757S.

Så ja, det är väldokumenterat att torrfoder är sämre kost. Vill du ha fler källor så skicka ett PM.

JontaK
2

#10 Tack för ett välskrivet och utförligt svar. Jag är med på vad du menar.

#11 Tack! Det är precis den typen av information jag är ute efter. Jag har mycket intressant läsning framöver!

Jag förtydligar återigen att jag inte är emot varken BARF eller blötfoder, tvivlar inte heller på er som påstår att det är bättre men vetenskapliga fakta talar sitt tydliga språk på en annan nivå.

Tack för svaren återigen!

Caifig
0

http://www.catinfo.org/docs/DrZoran.pdf

Här står det om kattens näringslära i princip och fördelar/nackdelar med både torrfoder och blötmat.

http://www.catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf

Svensk översättning av en amerikansk veterinärs åsikter. Obs! Åsikter, vad jag vet har hon inget publicerat, men har inte kollat tillräckligt noga!

Riighto
1

#8 nu handlade ju detta om torrfoder och om man jämför torrfodren med varandra så är detta min åsikt. Jag tror alla som bryr sig om sina katter vill ge det man tror är bäst. Alla har olika åsikter om vad som är det bästa.