Kycklingvingar
Hej! Ska ge en 3 årig katt och en på 15 veckor en kycklingvingar idag för första gången, vad bör jag tänka på?
Om dom inte har ätit det förut någon gång så bör du dunka till benet lite och skära lite skåror i köttet så det blir lättare för dom. När dom är vana vid det är det bara att ge som det är.
Tack :-) har haft katterna ett litet tag nu och vill gärna börja ge dem :-)
Jag brukar klippa sönder benen med en sekatör och också klippa sönder skinnet för det är väldig segt.
Jag brukar bara klippa sönder skinnet, inte göra någonting med benen. Sen är det ju såklart viktigt att det är omörade och osaltade kycklinvingar du köpt :)
Testade först att dela en kycklingvingen med en kniv. Hackade lite med den så att det kom lite blod. De ville inte ha det. Tog kniven och delade den i småbitar och hade i lite blötmat, med de åt bara upp blötmaten. Har haft vuxna katten i 8 dagar. Hon har nekat nötfärs och ägg gula tidigare som jag erbjudit också…. Hur får man dem att gilla rått? Kattungen fick jag hem igår och hon fick då Liiiiite blötmat gör första gången. Har iallafall fått den stora att äta blötmat då hon bara åt den ibland hos uppfödaren.
Ursäkta att texten lite ihopttyckt. Skriver från mobil :-)
tåååålamod säger jag bara. det kan ta en jäkla tid och man får ha is i magen. jag brukade (och gör fortfarande om dom vägrar äta) strö lite mortlat torrfoder över köttet och på så vis brukar dom låta sig luras :)
Av det som mina katter får att äta, tycker de minst om köttfärs. Någon som jag talade med trodde att det kunde bero på att köttfärs innehåller så lite fett. Blandfärs tycker de betydligt bättre om men den är förstås mycket fetare.
Det tar lite tid, fantasi och lirkande att få en del katter att äta rått kött för det luktar inte lika mycket som kattmaten.
Om du krossar benen i vingarna så att benmärgen kommer fram går det kanske bättre.
Har du testat att koka köttfärsen? Det fungerade på mina och nu äter de rått (hel barf), har däremot fortfarande problem att få dem att förstå hur man äter ben!
Ge inte för mycket rått på en gång, magarna kan göra uppror om de inte är vana!
Marinera med något dem tycker om. Tonfiskspad, smulor av torrfoder eller annat. Det är ofta lukt och konsistensen dem har svårt för i början. Men marinerar du och sen minskar marinaden vart eftersom så brukar det kunna gå 🙂
Kan man ha makrill på dem? de blev tokiga när vi öppnade en burk här om dagen. Har dock inte vågat ge dem makrill då jag helst inte vill ge fisk :-) Men kanske inte är så farligt just i detta syfte?
# 11 Ge inte något till katterna som innehåller salt, dvs inga helfabrikat avsedda för människor.
Okej! Tack för alla tips, ska testas :-)