Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2446 ggr
badbrain
0

Köpa katt

Hejsan!

Jag är inne på att köpa en katt. En innekatt, bor i ett stort hus.

Jag har kikat runt lite på exotic cat, ragadoll och siameskatt.

Jag är ute efter en katt som har ett lugnt temprament och älskar att mysa! Det är väldigt viktigt för mig. Att kunna ha den i knät och sova med den!

Jag har hört att exotic helst inte vill komma upp i knät och mysa. Så jag undrar om någon vet något om det?

Sen har jag hört att siameskatter är ganska livliga men är väldigt mysglada.

Vad tycker ni är en bra sällskap, mys katt?

Vad är era erfarenheter?

Andra raskatter att rekomendera?

Vill veta allting :)

Fridolf87
1

Siamesen pratar väldigt mycket men är en av dom socialaste raserna. Men om man vill ha en lugn katt så är den inte att föredra. Ragdoll är lugn vad jag har märkt. En snäll och trevlig ras. Kan nog passa!

Men kolla på brittisk korthår som är en lugn och mysig ras. (hade själv gärna haft en britt)

En burma eller burmilla kanske skulle passa också?

Annars vurmar jag personligen för devon rex men lugna är dom ju inte. 😃 Helt galna klätterapor med massor av påhitt för sig. Men som gärna sover nära i soffan och sängen.

Sometimes we must choose between what is right and what is easy

mallabralla
1

Jag har både perser och exotic och dem är klistrade vid mig hela tiden, sover på mig, ligger i knät, vill bli burna och sova tätt i sängen, så jag får nog säga att det är något som är vanligt inom rasen, men sedan finns det ju olika linjer och alla katter är ju olika.

här kan du läsa mer om raserna!

www.spexus.se

Sajtvärd på Perser iFokus

badbrain
0

Tack tack! Ska kolla upp

När det gäller den exotic katten. Har läst att dom kan ha problem med andningen? Hur vanligt är det? Kan man undvika det?

Vill helst skaffa en katt som inte har några hälso problem.

mallabralla
1

Välj ett registrerad uppfödare som testar sina katter för ärftliga sjukdomar, se till så du får veterinärintyg etc vid köpet. Uppfödare brukar ha dolda fel försäkran på sina kattungar i tre år. Att utesluta alla hälsoproblem någonsin är svårt, katten kan ju drabbas av sjukdom precis som vi. men man utesluter dem vanligaste problemen genom att välja en seriös uppfödare.

En seriös uppfödare avlar inte på katter med andningsbesvär. Om du får kontakt med en uppfödare angående en kattunge så åk hem till denne och titta på katten och föräldradjuren, om katterna tycks vara osunt avlade, välj en annan uppfödare. Katten skall INTE ha problem med andningen.

Jag skulle inte påstå att det är jätte vanligt men det förekommer, då rör det sig om smala nospartier och täppta näsborrar (vilket anses som ett stort fel på rasen) titta efter bred och öppen nos!

lycka till!

mallabralla
1

du är varmt välkommen in på Perser iFokus med dina funderingar!

Sploutt
1

Vill du ha en lugn katt så är inte siamesen något för dig. Det är heller ingen ras som passar som ensamkatt, så isåfall får du nog satsa på att ha två :) Ragdollen är väldigt lugn (har två själv). Den rasen är väl egentligen ingen "knäkatt" heller, även om det självklart är skillnad från katt till katt.

Caifig
3

Jag rekommenderar en birma! ;) Har själv två. De är i princip samma som en ragdoll fast aningen mindre i storlek. Enligt rasbeskrivningar så är birman även mer "smidig" jämfört med en ragdoll som är mer klumpig. Aldrig träffat en raggis så kan inte jämföra, tyvärr! Men mina två birmor är helt underbara. Lugna men får ändå busryck, vill gärna vara med, gosiga, inte speciellt högljuda men pratar lite tyst för sig själv ibland och kuttrar en hel del, de är även en aning självständiga så de är inte som några blodiglar på en hela tiden men de vill ändå gärna vara där matte är.

Niiinah92
0

Jag skulle ha rekommenderat en Stella om det inte varit för att hon bara finns i ett exemplar 😉Älska att mysa är nämligen väldigt viktig för henne oxå 😂

Nej men skämt åt sido, Brittisk korthår tycker jag verkar kunna passa in på det du är ute efter.

KvirrZ
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en ragdoll och håller med #6, det är inte direkt en "knäkatt". Min kille älskar att vara där jag är, men han ligger inte i knät. Han ligger dock klistrad vid en, antingen vid fötterna, mot benet eller i armhålan 🙂

- Mvh Emma

mimåne
5

Precis som caifig så skulle jag vilja rekommendera dig en helig birma. Kan ju omöjligt finnas en mysigare kattras :) Så lugn och tillgiven, alltid på goshumör från morgon till kväll. Min verkar kunna sitta i famnen hur mycket som helst och följer mig överallt. Ligger jag på soffan, så ligger han där. Sitter jag på toa så sitter han i mitt knä. Lagar jag middag, då ligger han på köksmattan och tittar på. Går jag över till grannen eller till andra bekanta så följer han med även dit.

Klok är han också. Ropar jag "godis" så springer han till köket och väntar. "Nu ska vi åka" vet han att betyder att nu ska vi utanför ytterdörren på äventyr så han sätter sig på dörrmattan. Han har också lärt sig att han får gå ut på balkongen när jag säger "Ska du gå ut". Apportering kan han också :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Mustangcab]
1

Kika in på

http://britter.ifokus.se/

där finns både lång- och korthår oc de är lugna. Själv har jag 3 stycken.😃

mallabralla
2

jag får hålla med #11 britter är en mycket trevlig ras

JontaK
0

Passar också på att slå ett slag för "min" ras, birman!

Har haft två, hanen var ett mysmonster som alltid låg i knät, gick efter mig och var enormt social. Min hona är också väldigt mysig men absolut ingen knäkatt. Birmorna är oftast relativt lugna och tysta, dock är beteendet mycket individuellt. Min hona kan vara vädigt lekfull, busig och retlig mot de andra djuren.

Har en bengal också, där kan vi prata knäkatt! Det går aldrig sitta någonstans mer än fem minuter innan man har en katt i knät, han sover dessutom på min sambos huvud. Dock är bengalkatter inte särskilt lugna i vanliga fall och de är definitivt inte tysta! 😃

Att vara helt säker på att man får en knäkatt som gärna sover i ens säng är nog svårt oavsett vilken ras man väljer, sådana beteenden är ofta individuella.

MissLindiz
1

Jag har både en perser och en ragdoll..

Persern är sin egen, kommer när han vill kela och ligger aldrig i soffan eller sängen.

Medans ragdoll-killen inte är längre än två meter ifrån min sida, han ligger aldrig i knät men en halvmeter ifrån mig i soffan och bredvid min huvudkudde i sängen.

Man vet aldrig hur en katt blir när man köper dem tyvärr..