Djurskyddsinspektörerna
"Svensk dokumentärserie från 2014. Säsong 1. Avsnitt 1 av 6. Peter och Anna inspekterar fjäderfän som saknar foder och vatten. Mattias och Malin besöker en hundimportör och möts av en fruktansvärd syn. För många hundar har gjort miljön oacceptabel och importören riskerar att få sitt tillstånd indraget." källa tv.nu
Imorgon i TV 4 kl 21.00
Hårt kritiserat program från flera håll. Finns en tråd om det på hittekatter i fokus och en inne på tv4:as egna forum. Väl värt att läsa innan man ser programmet.
Ja jag har länkat till detta på djurskydd i en annan tråd.
Någon som såg detta avsnitt. Jag förstår inte hur kvinnan kunde få tillstånd till att importera alla dessa valpar från utlandet. Och att de inte tog dem från henne?
Jag såg avsnittet. Jag förstår inte hästägarens attityd när de kom till hans gård. Har han en halt häst så har han en halt häst. Om hästen är konvalescent/ under behandling efter en skada så är det väl bara att säga det! Finns ingen anledning att skälla ut folk som bara gör sitt jobb.
Kvinnan med hundarna vet jag inte vad jag ska säga om. Förstod hon hur illa det såg ut med alla hundvalpar och miljön de befann sig i? Jag tvivlar på det. Och vad var det egentligen för märklig verksamhet hon sysslade med?? Jag blev lite mörkrädd faktiskt.
Skönt att hon skärpte till sig och åtgärdade de värsta bristerna på en gång så gott det gick iallafall.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Fast nu var det inte den hästen de hade syftat på ändå, anmälan kom in om en halt ponny, inte häst. Även om du såklart har rätt, han sa emot sigsjälv när han i ett andetag sa att han inte hade en och i nästa att han hade en som var under behandling, kan dock vara att han blev illa berörd av att ha blivit anmäld och första reaktionen var att neka vad de än sa utan att riktigt lyssna, det kanske sjönk in samtidigt som han sa nej och då förklarade han. Vem vet.
#5 Ponny eller häst är inte alltid så lätt att avgöra för någon som bara ser ett haltande hästdjur i en hage. Alla har inte så god koll på skillnaderna.
Sajtvärd Katter iFokus
Hon med hundarna var ju upprörande hur Sverige kan godkänna att folk importera små bebisar för långa resor o hamnar på detta vis innan de hamnar hos en ej så nogräknad köpare. Ingen ska inbilla mig att de hamnar i seriösa hem o att vi möjliggör för sk Puppymills o driva sin vidriga verksamhet är ju helt otroligt! Hundar har vi så det räcker här hemma o ska man importera så gör man ju det för o få in nytt blod o ej i denna skala.
Hennes verksamhet finns på FB o när man läser om detta så ser man att hon förstår ej att hela hennes upplägg är upprörande. Hon skriver att hon hade mer hundar än hon har tillstånd till o att då inspektörerna var där så var hon o besiktade flera anländande valpar! Hon verkar ej förstå vilket är skrämmande. Är som de människor som på animal planet är tagna o står i rätten för djuret har svultit ihjäl. De förstår ej heller då domaren säger åt dem. Det är något som saknas hos sådana människor o anser de ej ska gå lösa!
Hon med hundarna var ju upprörande. Hur Sverige kan godkänna att folk importera små bebisar för långa resor o hamnar på detta vis innan de hamnar hos en ej så nogräknad köpare. Ingen ska inbilla mig att de hamnar i seriösa hem o att vi möjliggör för sk Puppymills o driva sin vidriga verksamhet är ju helt otroligt! Hundar har vi så det räcker här hemma o ska man importera så gör man ju det för o få in nytt blod o ej i denna skala.
Hennes verksamhet finns på FB o när man läser om detta så ser man att hon förstår ej att hela hennes upplägg är upprörande. Hon skriver att hon hade mer hundar än hon har tillstånd till o att då inspektörerna var där så var hon o besiktade flera anländande valpar! Hon verkar ej förstå, vilket är skrämmande. Är som de människor som på animal planet är tagna o står i rätten för djuret har svultit ihjäl. De förstår ej heller då domaren säger åt dem. Det är något som saknas hos sådana människor o anser de ej ska gå lösa!
Det är ikväll igen kl 21.00 på TV 4.