Klippa klor för/emot
Vi har två innekatter och undrar om man behöver/ska klippa klorna på dem? Vad finns det för för- och nackdelar med det?
Katter har ju ett naturligt klösbehov, kan de uppnå det även med klippta klor? Vad tycker du och varför? :)
Jag hade en katt för ett tag sedan, en innekatt. Henne klippte jag klorna på ibland. Inte ofta men ibland när jag tyckte de var alldeles för långa. ;)
Jag klipper alltid klorna på mina katter när de är innekatter, de klöser lika ofta men gör inte någon skada. Kan inte komma på nån nackdel.
Jag skulle klippa dem om den klöser mycket på möbler och dylikt. För jag har för mig att innekatter inte tar så mycket negativt av att ha klippta klor, det är väll värre med utekatter som springer, klättrar och jagar osv. =)
Katten lider inte av det så OM katten behöver klippa klorna ska man göra det, men vi har aldrig gjort det på vår hankatt som är 14 år gammal, och han mår finfint. ;)
Däremot måste vi klippa klorna på Jonna, för hon fastnar överallt med klorna så fort hon ska trampa på något mjukt annars.
Så det är individuellt hurvida det behövs.
Jag klipper klorna på min ena katt då han väldigt ofta börjar bitas och rivas när man gosar med han. Han trampar också mycket med tassarna på ens hud när man gosar med han så hans klor klipper jag när dom är vassa. Min andra katt kan jag inte klippa klorna på själv eftersom hon inte vill bli fasthållen men hon klättrar på klösmöblerna jag har väldigt mycket och sliter på så sätt klorna väldigt bra själv.
En annan katt jag hade ett tag hade vi behövt klippa klorna på men hon var föredetta vildkatt så det gick inte. Hon började "klicka" i golvet när hon gick tillslut för att bakklorna var så långa. Går det så långt tycker jag man måste klippa klorna på katten. Kan man inte göra det själv får man ta katten till en veterinär som gör det åt en.
Samtliga katter är/var innekatter :)
Mvh Linn
Jag har innekatter som får komma ut och röra sig fritt i naturen ganska ofta. Jag klipper klorna om jag hör att det låter när de går på parketten eller om de fastnar med klorna hela tiden. Ibland klipper jag också om de är så sylvassa att det börjar blöda så fort man kommer i närheten av en klo.
Jag klipper bara en liten bit eftersom jag vill att de ska kunna klättra upp i träd obehindrat utomhus (ifall de t.ex. blir jagade av en hund).
Unga, aktiva katters klor behöver inte klippas särskilt ofta eftersom de nöts ner naturligt när katten rör sig och använder dem. Äldre katters klor bör man hålla särskild koll på eftersom de varken nöter eller vässar (skalar) klorna lika mycket som en ung katt.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har även marsvin så kloklipp-vanan har jag som tur redan ;) Killarna är väldigt busiga nu och klättrar både lodrät och vertikalt på både köksstolar och soffan så känns som man hade besparat möblerna mycket lidande ^^
Verkar inte som det finns någon vidare nackdel med det, får hoppas jag/vi får lite mer reflektioner :)
Kul när man får så många svar så fort! :)
#6 Vi skrev samtidigt ;) Ja jag klippte aldrig min katts klor när vi bodde hemma. Han är utekatt och som du säger, de behöver klorna om de skulle bli trängda. Både att försvara sig med och vid flykt :)
Jag klipper klorna på mina innekatter, annars fastnar de i allt och alla samt att det gör väldigt ont när de trampar på en. ;) Klättra och klösa kan de även med klippta klor.
Klipper också klorna på mina innekatter. Hur ofta beror helt enkelt på hur mycket de sliter ner dem på klösträdet! Ibland behövs de inte alls klippas men ibland så är de sylvassa och måste trimmas ner, främst för att de inte ska skada mig eller varandra när de busar. De bryr sig inte alls utan sitter snällt i knät men de tycker det blir lite tråkigt efter en stund så man måste vara snabb! Jag klipper hellre lite och ofta så katterna vänjer sig. 🙂 Vi gjorde det rätt ofta i början när de fortfarande var bebbar och då var det lite kinkigt, men ingenting sånt längre!
Om man inte klipper klorna finns det en risk att klorna blir väldigt långa och vassa. vilket kan leda till att de växer in i trampdynan. Detta är ju självklart väldigt smärtsamt för katten. Jag klipper klorna på mina katter så fort jag känner att klorna är vassa.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Jag klipper min ena hanes bakklor ofta då dem växer som ogräs och blir så långa (och tjocka!) att dem stör honom. Finner inga nackdelar med det men däremot när jag klippte min honas klor. Hon blev jätteosäker när jag klippte hennes klor. Hon vågade inte hoppa upp någonstans, utan om hon ville upp i sängen eller klätterställningen t.ex så drog hon sig upp (har bild på andra datan) men blev mest på golvet. Så fort vi lät hennes klor växa ut igen så var hon sitt gamla halvgalna vanliga jag igen.
Mina tre är innekatter och sköter sina naglar kanon själv förutom katten med bakklorna…
Jag klipper klorna på mina innekatter så att dem inte ska göra varandra illa när dem busar o leker.
Skulle inte förlåta mig själv om en vass klo tex. råkade fastna i ögat på någon av katterna. :-(
Jag klipper klorna på båda mina innekatter.
Birmans klor blir otroligt tunna och vassa samtidigt som de är kraftigt böjda, fastnar precis överallt.
Bengalens klor är grova, ganska trubbiga men växer otroligt fort, klipper dem oftast en gång i veckan ungefär. Han tycker inte om att röra sig när klorna blivit långa.