Min katt har börjat Hets äta
Hejsan! Våra katter äter Applaws och PORTA 21. Och nu sen en liten tid tillbaka har Misty börjat hets äta. Så hon spyr upp mat varje dag. Men om jag ger henne några stycken i taget så tuggar hon. Jag har inte skaffat nån ny katt el gjort några som helst förändringar i våran lägenhet,bytt Kattsand el nått. Någon som har nån id'e om vad det kan vara? All info och teorier är välkomna! :)
Kan hon tänkas ha mask? Bara en en tanke, att kanske mask kan ge ökad aptit eller nåt??
Hur gammal är Misty? Hur gamla är eventuella kattkompisar?
Har hon fri tillgång till mat eller får hon mat på bestämda tider (hur ofta i så fall)?
Sajtvärd Katter iFokus

Jag rekommenderar att du tar bort allt vad matskålar heter och istället serverar hennes mat i prylar hon måste kämpa med för att få tag i maten. T.ex. en PET-flaska med ett par precis lagom stora hål i så att hon måste rulla på flaskan för att få ut ett par bitar i taget. Även lägga i toarullar, glasburk och annat som blir svårt för henne att få fram maten ur.
Och så behöver du så klart försöka ta reda på varför hon plötsligt börjat hetsäta - sjukdom? Parasiter? Men under tiden så kan hon i alla fall inte hetsäta.
Misty och Mindy är 5 år. Mary 4. Dom får mat på morgon och precis innan jag lägger mig ( ca 23.00) Jag ringde veterinären igår och frågade. Dom tyckte också det lät konstigt. Så vi ska dit på fredag om hon inte har slutat. Tack för tipsen!
#4 Äter de upp all mat då på en gång så att de går utan mat hela dagen? Är matskålarna helt tomma när du fyller på mat?
Är tillgången på mat begränsad och det är flera katter som konkurrerar om den mat som serveras finns stor risk för att katter utvecklar beteenden som hetsätning och matfixering..
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tror på att alltid ha mat tillgänglig i aktiveringsleksaker (om den går åt för snabbt vid fri tillgång). Katterna kan ha gått runt med en inbördes konflikt om maten länge eller en stress, och så till slut blir det såhär. Minskad konkurrens är nog nyckeln, men inte alltid lät att fixa på ett kick. önskar dig lycka till, stackars misse!
Dom äter maten under dagen. Och har mat i stort sätt dygnet runt. Samt tre matskålarna. Jag har en aktiveringsmatskål men misty tittar bara på den. Däremot har jag ej testat bollar och petflaskor så jag ska se hur det funkar.

Är det torrfoder de äter så ta bort skålarna helt, då MÅSTE de använda prylarna. Min ena jourkatt vägrade greja med såna saker, jobba för maten var inte aktuellt. Nu är hon jätteduktig att pilla ut mat ur alla möjliga grejer (utom flaskor för dem snos av de andra direkt). Pga henne har jag fått fixa fram svårare och svårare grejer eftersom hon hittar sätt att bara ööösa ut maten när de andra på sin höjd får fram två bitar per gång.
Så låt henne vara tvungen att arbeta lite!
Jättebra att du tar henne till veterinär. Det är konstigt att hon plötsligt bara börjat hetsäta bara sådär.