Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1907 ggr
kattslottet
3

Det eviga kattmatsdilemmat

Hej och varning för lång text

nu planerar jag att en gång för alla hitta det perfekta torrfodret och hålla mig till det. Hittills har det liksom gått i sju månaders-cykler där nya torrfoder fasas in och fasas ut. Vad jag söker nu är råd för att reda ut det hela, råd om vad som egentligen är bäst.

Så, mina raskatter (balines, orientaliskt långhår - 4 resp. 1 år) började sina liv med uppfödarens rekommenderade Royal Canin Babycat, som övergick till Royal Canin Siamese, för att sedan överfasas av mig till Orijen som de åt en längre tid. Jag har även en bondkatt (9 år) som uppbringades på Whiskas-torrfoder, som även hon började äta Orijen då för några tre år sedan.

Jag slutade ge Orijen, trots att det ju är ett jättebra foder näringsmässigt, för att jag kände att det var dyrt och odrygt hos oss utan att ge något särskilt till mina katter vad gäller exempelvis pälskvalitet och fysik. Vidare till Taste of the Wild, det var inte heller så märkvärdigt och jag vet att jag efter jämförelser kom fram till att det var onödigt - över till Applaws, som till min stora glädje togs in i en närliggande djurbutik. Men även efter långsam infasning och två månaders prövotid stod fast att en av katterna inte alls klarade av det, det blev totalt stenhård mage och konstanta vattenkräkningar.

Så, där har vi min upplevelse av toppfodren. Näringsinnehåll som tar i topp men ett pris på det och med brister i smak, lukt, effekt och i viss mån dryghet för mina katter.

Naturligtvis försöker jag värna om miljön i de områden där jag kan göra det (det vill säga samtliga), och så började ett sökande efter ekologiskt kattfoder. Jag undvek de som var bekräftat urusla, och valet föll sedan på Porta 21 Holistic (anka och ris) med antagandet att Porta 21 (som har rekommenderats bland toppmärken här på forumet) nog skulle hålla kvalitet på alla sina foder. Proteinet ligger på 32% vilket är förhållandevis lågt men också förhållandevis standardiserat bland kattfoder. Spannmålet svider något i ögat. Fina pälsar och välmående katter.
Fördelar hos detta foder är att det saknar idiotiska tillsatser som även de bör tas in i beräkningen när man bedömer ett foders lämplighet. Det är miljövänligt (dock långväga fraktat) och har bara ”rena” ingredienser. Cancer lär mina katter inte få, liksom.

Spannmålsfrågan är en svår en, så länge de är rena/naturliga är det inte det första jag slänger förakt på, men jag undviker dem helst. Men om de finns i foder som i övrigt är att föredra? Är man ond om man ger katterna det?
Vad gäller katthälsa och -livslängd har jag funderat av och an. Jag känner en del katter, och jag har funderat över hur de äldsta av dem äter. Bör även tas i beaktning att jag ser förväntad kattlig medelålder som 15 år eller mer.
Bekanta katter i urval (ännu levande):
8-årig, 12-årig och 19-årig bondkatt som båda levt på Whiskas/Friskies hela sina liv.

Två 12-åriga siameser som lever på blandat Friskies och Bilanx ungefär.

12-årig siames som lever på barf och Royal Canin.
9-årig bondkatt som lever på Eukanuba.

Dessa är alltså förhållandevis gamla och ändå välmående katter som har levt på spannmålsfylld skit, egentligen, och ändå uppnått dessa åldrar. Hur farligt kan ett foder vara? Hur många år och hur mycket hälsa vunnen med ex. Applaws/Orijen?

Det är saker jag funderar på. Är jag en dålig människa om jag ger katterna mat som innehåller ris och havre? Förstör jag mina ludna älsklingar?

Vad jag önskar av ett foder är:

- nyttigheter och fullgott innehåll (nå, ett krav)

- miljövänlighet

- värde motsvarande sitt pris

Jag har övervägt respektive uteslutit Bozitas torrfoder för att det är närproducerat men spannmålsfyllt till brädden. Jag skulle vilja ge Applaws men som skrivet klaras det inte av hos en av katterna.

Finns det något annat som är närproducerat eller på annat sätt med hänsyn till miljö?

Scorpio97
3

Är det väldigt viktigt för dig att ge torrfoder? Blötmat är bättre för katterna, och exempelvis Mjau och Bozita innehåller inga spannmål. Dom är ju även svensktillverkade. Vet dock inte vad du tycker om priset..

//Jessie

Sploutt
2

Varför torrfoder? Det finns inget torrfoder som kan mäta sig med tex mjau eller bozita mjukmat (eller ÄNNU hellre, rå föda). Jag förstår verkligen att du vill ge dina katter det absolut bästa, men sanningen är att det inte finns något bra torrfoder för katter. Tråkigt, men sant! 

Så vill man ge sin katt det bästa, men inte har kunskap eller möjlighet att barfa, så hade jag absolut gett ett spannmålsfritt blötfoder. Jag känner att jag har tjatat sönder iFokus om just detta, men vätska är A och O för katter då dom inte har någon naturlig törstreflex, eftersom dom är ökendjur och får all sin vätska från maten. Torrfoder är ju inte speciellt vätskefyllt, liksom.. Det vill säga, otroligt onaturligt för en kissekorv att äta.

LinaLj
1

Är man en dålig människa? Nej

Är det bra för katterna? Nej

Ger man katter mat med spannmål så innehåller fodret troligtvis en hög halt av kolhydrater. Kattens naturliga kost innehåller endast ca 2% kolhydrater. Det gör att deras kroppar inte är byggda för att hantera kolhydrater. En stor mängd kolhydrater i fodret gör därför att blodsockernivåerna hos katten går upp och eftersom de har svårt att reglera det på samma sätt som tex människor med insulin så riskerar katten att drabbas av diabetes. 

Detta gäller alla vegetariska beståndsdelar så som potatis, ris, vete osv.

Den andra saken att tänka på är att den mängden protein som finns deklarerat även inkluderar vegetabiliskt protein. Eftersom katter är köttätare så har de svårt att ta till sig vegetabiliskt protein. Detta protein saknar även en hel del av de aminosyror som är livsviktiga för katter och dessa måste därför tillsättas separat. 

Sedan tillkommer precis som #2 säger vätskeaspekten. Studier har visat att katter som äter torrfoder (som innehåller ca 7% vatten vanligtvis) får i sig mindre än hälften av den mängden vatten som katter som äter blötmat eller rå föda (innehåller ca 70% vatten) även efter det att man räknat in vatten som katten dricker.

JontaK
0

#2 Håller till stor del med om det du skriver men:

"eftersom dom är ökendjur"

Flera underarter av tamkattens vilda släkting Felis Silvestris lever i både skogs- samt bergstrakter och borde där ha en helt annan tillgång till vatten i flytande form än en ren ökenkatt. Så man ska kanske inte helt utan tvivel klassa tamkatten som ett ökendjur. Säger dock absolut inte emot dig i övrigt. 🙂

Jag är också väldigt intresserad av foderfrågan, mina katter har ätit torrfoder större delen av sitt liv. Min birma är ganska svårt foderallergisk och har fått tydliga reaktioner (kräkningar och diarré) då hon ätit blötmat. Problemet med en så känslig katt är att jag blir väldigt nervös över ett potentiellt foderbyte och därmed blir det inte av…

Sploutt
0

#4 Det kan du ha rätt i :) Men när jag har läst om det har jag iallafall kommit fram till att tamkattens släktingar i väldigt stor utsträckning har kommit från torrare områden. Men visst kan det stämma det du säger!

JontaK
1

#5 Det har en del med ämnet att göra faktiskt, jag har funderat mycket kring arv när jag tänkt på mina katters dieter.

Forskningen verkar inte helt och hållet ha utrett släktskapet mellan olika katter och deras förfäder. På grund av detta är det ju väldigt svårt att konstatera vad, och hur, en katt rent evolutionärt bör äta.

För mig skulle det kännas bra att kunna ge katterna en blandning av torr- och blötfoder men foderallergin tog nästan död på min birma för några år sedan och oron får mig att fortsätta med det som fungerar nu.

Sploutt
0

Ja det kan ju givetvis finnas saker man behöver ha i beaktning. Vad är hon allergisk mot, vet du det? Att både ge torr- och blötfoder kan vara knepigt för vissa kattmagar, det har med phvärde och sånt o göra i magen. Förstår att du blir nervös, det hade jag också varit isåfall!

JontaK
0

Vad allergin berodde på blev aldrig utrett.

Veterinären hade gett upp då hon tappat nästan 1.5 kilo ner till under 2 kilo på kort tid. Jag valde att ta hem och tvångsmata henne vilket gav effekt.

Hon klarade sig och har sedan dess ätit Hypoallergenic utan återfall. Hon är visserligen pigg och verkar klara sig bra men jag har en bengal som i omgångar blir lite tung och slö. Han skulle definitivt må bättre av en annan diet.

Sploutt
0

Så jäkla knepigt när man har två individer som behöver olika mat. Blir så mycket krångligare då :/ Mina två äter samma nu, och hoppas att våran tredje (som kommer om några veckor) också klarar av det.

LinaLj
3

#6 Vad en katt bör äta ur en evolutionärt perspektiv går i stora drag att utläsa genom att titta på kattens fysiologiska förutsättningar.

Kattens tänder är tex inte gjorda för att tugga utan för att klippa, slita och skära. Samma gäller käkarna då de inte kan röra sig i sidled utan bara upp och ner.

Tittar man vidare på mag- och tarmkanalen så är den liten och kort vilket innebär att maten måste vara lättsmält och ätas i relativt små givor.

Ser man sedan på ration av hur mycket protein en växande individ behöver i förhållande till en fullväxt individ så ser man att tex katter har en ratio av 1,5 medan hundar till exempel har 3 (dvs en valp behöver ca 3 gånger så mycket protein som en vuxen hund). Detta berättar att katter inte bara använder protein som byggstenar utan som energi.

Man vet också att katter har lättare att få diabets vid konstanta höga doser av kolhydrater och inte får mättnadskänsla av dessa. 

Katter har dessutom en begränsad törstreflex.

Allt detta visar att katter evolutionärt är präglade köttätare som är vana att endast äta begränsad mängd kolhydrater och där vätskan till största delen bör komma via maten.

kattslottet
2

Under min uppväxt talade man om blötfoder som dålig kattföda, att det förkortade kattens liv och att det skulle vara som att äta hamburgare dagligen - kanske präglar det mig något?

Min balineshona fick under några månader (3 eller så) uteslutande blötmat, men under den perioden var hon betydligt mer kräkande än vid andra foder. De två 12-åriga siameserna jag känner har också haft svårt att klara/behålla blötfoder och den ena kräktes flera gånger i veckan, så det bidrar också med en aning skepticism. Sedan jag bara givit torrfoder har balinesan inte kräkts över huvud taget, tror jag, de senaste tre åren. Inte heller de andra såvida de inte varit knaprande på ampelliljan.

Sen kan man ju inte ignorera fördelarna som finns med barf, men för mig som har rätt många katter vore det väldigt dyrt att hålla på med, och orientalraserna är verkligen omättliga, de kan äta tre förpackningar åt gången, så det är svårt att avgöra när de blir mätta. Praktiska fördelar med torrfoder finns ju också.

Och så, som sagt, finns det ju allsköns foder på marknaden med spridd konsumtion, och katter lever även av de sämsta, så nog är det väl inte helvete att välja näst bäst?

JontaK
2

#10 Tack för ett mycket informativt inlägg.

Att kattdjur i allmänhet är hyperkarnivorer känner jag till sedan tidigare, även att de får i sig en stor del av vätskan genom maten som många andra vilda djur. Däremot var informationen om törstreflexen ny för mig.

Även om man vill att ens katt ska äta det allra bästa både rent individ- men även artanpassat blir det genast svårt då man som jag har en katt med speciella behov som har en tendens att reagera mycket negativt på foderbyte.

Det är inte så lockande att göra en 9-årig katt som nästan strukit med på grund av födan tidigare till ett försöksdjur just när det gäller födoval.

JontaK
2

#11 Jag har mer eller mindre exakt samma bekymmer och funderingar som du har, tack för en intressant tråd!

Är också uppfostrad med att blötfoder bara är massa vatten och inte bra för katten i långa loppet, har även hört detta från anställda på djursjukhus.

[SueHn]
1

Jag brukar tänka på vad en helt vanlig tamkatt äter om den fixar maten själv. Jo, den äter till största delen sork inkl blodet. Som kattägare tycker jag att jag ska välja mat så nära sorkar som jag kan men jag tänker inte gå ut och jaga sork och ge katten.

Sorkar innehåller inga kolhydrater, inget vegetabiliskt protein, inga vegetabiliska oljor, inga konstiga frukter, inget spannmål.

När katten äter sork får den i sig vätska genom att äta i princip allt inkl blodet som inte är annat än vätska förutom att köttet innehåller mycket vatten. Med den dieten behöver katten inte dricka och behöver därmed inte känna törst såvida det inte är riktigt illa.

LinaLj
1

#11 Ja det kan vara problem även med blötmat och framför allt om katterna har känsliga magar. 

Det är precis som med torrfodret att inte alla smaker eller märken passar alla magar. Om man läser innehållet på tex mjaus blötmat så skiljer det ganska kraftigt mellan de olika smakerna. 

Min gamla katt Teddy fixade inte de tetror med sås eller de med fisksmak. Men höll jag mig till de med nötkött och något mer vad det nu var så klarade han dem galant. 

Men det är absolut jobbigt att experimentera med en sådan katt. I vissa fall så anser jag att det är bäst att låta dem äta det magen fixar. Oavsett om det är torrfoder eller inte. I alla fall under kanske ett halvår så att magen får en chans att läka.

Barf behöver inte vara dyr mat. Det handlar snarare om att man behöver lägga ner lite tid och energi på att hitta en bra leverantör av kött. Jag har turen som kan köpa kött av en bonde. Både till mig och katterna. För en halv gris betalar jag mindre än 50 kr kilot och kan då använda alla delar.