Äter bara coops kattmat
Hej!
Jag behöver hjälp, vet inte vad jag ska göra längre…
Jag har två katter, den ena är fet och behöver bantas, den andra är lagom och är en fd katthemskatt. Pga fetknoppens matglädje kan de endast äta under övervakning, sen plockas maten bort. De får mat 4-5 ggr/dygnet.
Pga den förstas fetma försökte jag långsamt fasa ut torrfodret, RC, det gick bra för fetknoppen. Nr 2 tokvägrade äta torrisar efter sin första tugga mjaus blötfoder. Hon har en känslig mage och blir riktigt risig om det går för fort (mindre än 2-3 månader) så jag blötlade torrisar, mosade, mixade. Sen gav jag upp när hon bara fortsatte matvägra och insåg att jag får skura golv istället. Det funkade i ett helt dygn sen övergick hon till att bara äta sås och gele, ingen mat. Jag har testat hur många burkar, påsar och tetror som helst och hon äter…. såsen…
Hon äter verkligen inte och jag vågar inte låta henne svälta hur länge som helst. På 5e dagen blev jag "lätt" desperat och köpte en av var sort av pate jag hittat. Det hon gick riktigt i spinn på är Coops egn kattmat. Det är första gången jag tycker att hon sett riktigt, riktigt glad ut när hon får mat.
Kan katter minnas vad de ätit förr? Fetknoppen har bott hos mig sen kattunge och hon har bara fått RC och Mjau men katthemskatten har jag ingen koll på. Hon blev ju så glad över Coops mat att jag började fundera om hon kan minnas den sen tidigare, vad tror ni?
Har ni något råd hur jag ska fasa över katthemskatten på Mjau? Först nu måste hennes mage stabiliseras, det kommer att ta några månader, men sen? Hon vägrar äta även om det är några få torrisar i oavsett om de är hela, blöta eller söndermosade och jag befarar att det kommer bli samma sak igen, att jag står med en matvägrande katt…
Tacksam för alla råd jag kan få
Min ena katt älskar att springa runt och jaga torrisar som jag kastar iväg en bit. Hon skulle gärna få all sin mat serverad på det sättet, d v s "flygandes"… (det fungerar dock dåligt med blötmaten…). Det kanske är ett tips som du skulle kunna prova för att få i henne lite torrisar…? Det kan inte vara så att du satte in blötmat samtidigt som katten börjat uppleva besvär från mun/tänder/hals t ex och att det är därför som hon vägrar torrfoder nu då hon hittat ett bättre och mer lättätet alternativ?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Har jag förstått det hela rätt nu, att tjockisen äter rc torrfoder och mjau blötmat, och den kräsna bara vill ha coops blötmat? Kan inte den kräsna fortsätta äta coop då? Det är åtminstone blötmat med okej innehåll men ändå MYCKET bättre än torrfoder. Det lilla spannmål och socker som finns i kanske du får bortse ifrån? Då skulle jag se det som mycket viktigare att fasa bort rc från tjockisens kost för där har du en redig bov i fetmaproblemet!
#1. Jag har försökt. Hon jagar det som om det vore en råtta, sen fnyser hon och tvärvänder. Och flygande blötmat… näe, så roligt ska vi inte ha. 🙂
De ska till veterinären för vaccination i mars, ska ta upp det då så hon kollar extra, men det är inget jag har märkt av.
#2 Precis, du har fattat det rätt. RC bara måste bort för tjockisens skull. Den katten äter dessutom allting så att fasa in henne på blötmat går som en dans.
Problemet jag har är en genuin misstanke mot Coops kattmat, ser hellre att den kräsna katten äter något jag tycker är vettigt, Mjaus blötmat. Men självklart, i valet mellan Coop och inget är Coop bättre.
Torrfoder går jag inte tillbaka till. Det är bekvämt men sen finns det nog inga andra fördelar som jag hittat.
Fast lite torrfoder vore det nog bra att få i Coop-katten under själva övergången från torrfoder till blötfoder för att stabilisera hennes känsliga mage…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Jag vet och jag försöker.
Nu ska jag testa att stänga ute tjockisen och leka med den andra blandat med kastade torrisar. Problemet är att hon (tjockisen) brukar yla i högans sky och det upplever den andra som riktigt distraherande. Såklart. 😮
Det är nog inte så dumt att be veterinären kolla igenom henne om det är något med tänderna…
# 5 ch då rekommenderar veterinären att du ska köpa någon svindyr (torr)mat som veterinären säljer.
Kanske vore det en bra idé att under några dagar bjuda dina katter på rå köttfärs eller ännu hellre blandfärs. Inte någon fullvärdig barfmat men som försök några dagar är det helt ok. Om de inte äter på en gång kanske det går bättre om du tar lite i sänder i handen och matar dem.
#6 Nej! Den niten gick jag på när tjockisen bara var "lite mullig", nu är hon fet… Hon går ner nu, ca 30g/vecka, så det går åt rätt håll äntligen!
Har testat köttfärs men inte blandfärs. Det fnyser damen åt. Och strömming och tonfisk. Entrecote dög men vad fasiken??? Barf har jag försökt läsa på om men fattar verkligen inte hur jag ska göra eller räkna. Och med de här problem undrar jag om det ens är värt att försöka?
Har du provat bozita? Det kanske hon tycker mer om? Och det är ju i samma klass som mjau.
Den enda Bozita jag hittade var med gele och sås så därför tänkte jag bort den. Det var nog dumt nu när du säger det.
Det här är så stressande att jag inte riktigt tänker klart märker jag…
Jag har en kräsen tjej här hemma. Hon ville bara äta torrfoder och slicka såsen av blötfoder. Jagbörjade minska hennes torrfoder och erbjuda en klick blötfoder vid varje måltid. Höll på ganska länge men nu äter hon enbart blötfoder.
Men om doin kisse äter coop blötföder så låt det vara så, så länge det är ett helfoder gårdet ju bra. Bnär hon äter ordentligt av den och är infasad, så börja blanda ner en tesked mjau i varje giva, öka mjau efterhand och minska mngden coop, så kanske du kan lura henne att äta mjau?
#10. Jo, du har säkert rätt. Och jag hoppas att det är enklare att byta blött mot blött istället för torrt mot vått.

Hur äter hon om du finmosar bitarna i såsen så att det mer blir en gegga, men att hon inte bara kan slicka sås? Såsslickare är mycket vanligt och när jag hade en så funckade det att mosa och blanda.
#12 Jag har t.om kört med stavmixer😛
/Maria
Har du testat att värma upp blötmaten lite lite bara? Så den är lite ljummen när den serveras? Men äter hon coop så kör på det! All blötmat är bättre än torrfoder och som #10 skrev så kan du sakta smyga i mjau i coopmaten, så lite så hon inte märker och tillslut äter hon förhoppningsvis även mjau!
Lycka till!
#12 Jag har mosat med gaffel men inte mixat, ska skriva upp det på listan. :-)
#14. Japp, testat det med. :-)
Det hjälpte inte…
Jag tror att jag nu först ska låta henne äta den förpicklade Coop-maten tills magen lugnat ner sig. Sen börjar jag med mixern i pyttesteg vänja henne med Mjau…. Det här kommer att ta ett halvår eller så. Men skam den som ger sig.
Ett litet tips: Om man mosar kattmat med bitar i med en sked istället för med en gaffel blir det slätare. Fyll gärna på med lite extra vatten också och blanda i. Då blir det ännu lättare att äta, och innan katten har hunnit fatta hur så har den börjat gillat Mjau. Sedan går man över till större och större bitar och hoppas att katten inte genomskådar det hela…
Jag har också haft en såsslickande katt ; )
Mvh Cattisa
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
#16 Tack så hemskt mycket cattisa! Det är såna där ovärderliga tips jag fått här i tråden som gör att jag ser lite hopp i alla fall.
Tack alla andra också! 🌺
Har du testat Mjaus blötmat i burk? Den har en annan konsistens. När mina tröttnar på tetrorna och bara slickar såsen, då byter jag och et fungerar bra.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#18. Mjau funkade en hel dag. Sen tokvägrade hon det också.
Det finns gele i burkarna också fast inte lika mycket och hon tyckte att det gick jättebra att bara slicka i sig det…
Efter det har jag testat påsar tetror och burkar, micrat och mosat. Och nu är jag gråhårig. 😂
#19 Kanske din katt inte vill ha samma blötfoder var dag, variera med kanske två dagars mellanrum ellernåt??
#20. Det var en tidig strategi. Det funkade inte.
Jag var säker på att det skulle funka eftersom hon slickat sås första gången och tokvägrat andra gången hon fått samma. Men ju fler gånger något återkommit desto mindre sås har hon slickat.
Nu på morgonen har hon fått coop(såklart), samma som hon åt igår och hon äter så det kan inte vara variation det beror på.
Det är en envis liten rackare jag har.
#21 Kanske är det helt enkelt så att du har en "coop-katt"
SKicka ett brev till coop och förklara läget, säg att mot fri kattmat så kan de använda din kisse i marknadsföringssyfte ;)
#22 Haha.=)
Hon är envis men jag ska visa att jag är envisare moahaha.
Det här är ju värre än att få små barn att testa nya smaker, de kan man i alla fall muta…