irriterade ögon??
När jag öppnar min katts ögon för att titta på dem åker det inre ögonlocket fram, ska det göra det? (blinkhinnan heter det kanske)
Anledningen till att jag tittar är att jag i några dagar tyckt att han ser lite annorlunda ut vid ögonen. Det är så lite, att jag inte vet om jag inbillar mig, men tex så får han lite ögongrus var dag,normalt vet jag att han aldrig har det, till skillnad mot vår Nina som alltid får grus i ögonvrån. Dessutom tycker jag att kanske, kanske, är han lite röd eller svullen.
Sambon märker ingenting, och jag vet att jag är sån som kan inbilla mig saker, att jag ser att han får lite grus och genast tror att han är sjuk.
I övrigt är allt som vanligt, han blinkar inte, kisar inte osv
Vad tror ni??
Puttar upp detta och hoppas på svar, vet nämligen inte omjag ska oroa mig ellerinte..
putt
Att tredje ögonlocket kommer fram när du öppnar ögonen på honom är helt normalt, han försöker antagligen bara att knipa ihop ögonen för att han tycker det är obehagligt.
Jag tycker inte det ser ut att vara något konstigt med katten på bilden, ingen direkt rodnad eller så. Ögonskräp kan de få ibland utan att det är något konstigt men om det börjar rinna kan det vara tecken på infektion.
Jag är absolut ingen expert men tycker du kan slappna av och kanske hålla lite koll ifall det blir värre. 🙂
Du kan även badda med lite saltlösning vid ögonvrån för att tvätta bort skräpet om du vill.
Tack för ditt svar!
Det känns mycket bättre nu, jag visste inte hur det var med tredje ögonlocket, jag hittade ingen info och hade bara ett vagt minne av att någon sagt att "om trdje ögonlocket syns när man öppnar ögat och tittar så är något fel.."