Mycket ska man få höra
Jag har en kompis som har en katt som mer liknar badboll än katt. Zue som katten heter är en liten nätt katt, fd hemlös, som får äta så mycket torrfoder hon vill. Hon har ganska maniskt ätbeteende enligt mig, inte ovanligt hos fd hemlösa katter. Så det tillsammans med att Zue helst ligger i sängen eller soffan och sover och gosar har gjort henne till en väldigt rund liten dam.
I nästan ett år har jag tjatat om att katten behöver gå ner i vikt och att de borde byta till blötfoder. Så för ungefär två månader sedan så gav min kompis med sig och började ge mjau blötmat. Nu så äter katten tre mål blötfoder om dagen och inget torrfoder. Katten är överlycklig och har faktiskt tappat lite vikt. Toppen tyckte jag.
Så i går så var de till veterinären för vaccinering. Min kompis berättade då stolt att katten började gå ner i vikt. Då säger veterinären till henne att det är inte alls nödvändigt för katter är inte som andra djur och lider inte av att vara överviktiga. Så han tyckte det var helt onödigt att fortsätta banta henne utan sa åt min kompis att hon gott kunde få fortsätta med fri tillgång på torrfoder om min kompis tyckte det var bekvämare.
Ja vad ska man säga? Det spelar ingen större roll vad jag säger eftersom han är ju veterinär så det är klart hon lyssnar på honom framför mig. Så nu kommer Zue fortsätta vara en badbollskatt.
Man häpnar! 😮 Sorgligt är vad det är.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Men vad f*n! Vadå "katter är inte som andra djur"????
Kompetent veterinär? Knappast… Överallt på djursjukhuset där jag bor sitter planscher med hur man ser om katten/hunden är överviktig och vad som kan hända med djuret. Varför skulle de annars försöka sälja en massa light-foder efter kastrering???
Enligt veterinären så skulle katt vara helt immun mot både hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes som orsakas av övervikt. Dessutom påverkas inte katters leder på samma sätt som hundars och andra djur av extra vikt.
Så nu vet vi att vill man ha hjälp att bära ved och matkassar så ska man inte vända sig till hunden. Bättre att surra fast det på katten eftersom den inte alls får förslitningsskador.
Ja ibland blir man mörkrädd och jag kände att det var väldigt skönt att jag aldrig använt den kliniken.
Vansinne! Jag har ju själv en katt som var en badboll! Jag fattade ju inte hur överviktig han var men är idag så oerhört tacksam för att jag faktiskt lyssnade på folket härpå iFokus som sa till mig att banta honom, bättre än vad han mår idag har han aldrig mått!
Det är en jävla skillnad på en fet katt och en ickefet katt. Det vet jag för jag har upplevt det själv!
Säg till din vän att kontakta en annan veterinär för en annan åsikt. Om personen bryr sig om sin katt så kan de gott lyssna på en annan veterinärs utlåtande.
Jag har också fått höra av veterinär att övervikt inte är skadligt för katt. Det hände för drygt 15 år sedan, och det är inte utan att jag undrar om det kan vara samma veterinär som fortfarande sprider det här vansinniga budskapet…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Skrämmande vad en del veterinärer påstår pga av okunnighet.
#8 Hade du frågat honom så hade han förmodligen - på ett mycket övertygande sätt - hävdat att han var en av de främsta veterinärerna i landet…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja, for katter har ju faktiskt nio liv, och dessa nio liv ar alla immuna mot fetma relaterade halsoproblem.. =/ Josses vilken veterinar…
I vilken stad finns den veterinären? Verkar ju ej riktigt frisk, de vet väl vem som helst att övervikt ej är bra för någon.
En veterinär av alla människor borde ju veta vilka problem en katt med övervikt får.. det är ju veterinären som får handskas med biverkningarna av fetman. Det spelar ingen roll vilket djur det än är - inget djur mår bra av att vara för tjock.
Den veterinär som jag har mött och som hade denna syn på övervikt hos katt har bl a jobbat i Uppsala och i trakterna kring Norrköping. Jag vet inte var han jobbar i dag eller vilken hans syn på övervikt hos katt är numera.