Gillar inte blötmat
Mina 2 katter behöver gå ner lite i vikt. Det är innekatter och dem har fri tillgång till Orijen.
Tyvärr så tycker dem inte om blötfoder eller barf. Det enda dem vill ha är torrfoder.
Ska jag börja mäta maten? Jag är så rädd att den lite större hankatten börjar äta upp all mat då när jag är på jobbet. Så får honan ingenting. :-(
Hur gjorde du introduktionen till blötmat och BARF? En del katter kan det ta ett tag innan de fattar tycke för det. Ofta tillsätts det smak och doftämnen till torrfodret för att göra det mer lockande. Så blötmat och rå föda kan i början dofta lite tråkigare enligt katterna.
Om du vill ha större kontroll så kan det vara en bra ide att portionera ut torrfodret under dagen och separera katterna när de äter. Det är ofta det som är bökigt när man har två eller flera katter. Man vill ju att alla ska få den maten de behöver.
Mina katter äter Orijen och jag skulle inte ge dem fri tillgång till fodret då det är mycket kalorier i torrfoder. Vi mäter upp fodret efter de måttanvisningar som står på påsen. De får mat tre gånger om dagen och min tjockis har börjat gå ner i vikt efter bara ett par veckor.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet