Katter iFokus

Katter

Etiketterbildtrådarvideoklipp
Läst 913 ggr
Nosen
10

Gamla foton

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade det här vackra fotot bland min mormors gömmor. Någon mer som funnit gamla foton med katter? 🙂

JontaK
6

Vilket härligt ämne!

Jag lånade nyligen hem ett fotoalbum från mina föräldrar, detta album är från släkten på min pappas sida. De flesta av albumets bilder är från 30-talet.

Jag är en kattmänniska ut i fingerspetsarna, att jag ärvt denna egenskap är jag säker på efter att ha bläddrat bland fotona i detta album.

Här en bild på pappas mormor samt hennes katt, foto från 1938:

JontaK
4

En vacker korthårig katt, tror människan på bilden är min pappas farmor:

JontaK
5

Sista bilden jag har lagt in på datorn. Bara katten på det här fotot, Tusse tror jag bestämt han hette:

Nosen
1

Härligt med fler bilder! Dina bilder var jättefina ju!!

JontaK
1

#4 Tack!

Det är otroligt kul att inse att "kattgenen" går i släkten. Något jag lade märke till då jag tittade igenom albumet är att katterna ofta är med vid lite mer högtidliga tillfällen. Den andra bilden jag lade upp finns i en version utan katten, med tanke på de färska blommorna och liknande tror jag det var ett speciellt tillfälle och då skulle minsann katten vara med på bild!

Kvalitén på bilderna är ju så hyfsad att man tydligt ser hur katterna såg ut. Väldigt roligt tycker jag!

I samma album finns det ytterligare minst tio bilder med katter, tror det är två eller tre olika.

Nosen
0

Men det är ju det som är så kul. Att se att katten hade en status i alla fall. När jag tänker på "förr i tiden" så tänker jag mest på lagårdskatter som kom och gick som de ville och som ingen tog hand om och som fick sköta sig själva. Men se, det fanns älskade familjekatter (självklart fanns det, men jag har bara inte tänkt på det riktigt förens jag hittade min bild)

Hoppas vi får se fler bilder. Jag hade tyvärr bara en.

SolidShinta
0

Vilket intressant ämne!

Har tyvärr inget att tillföra tråden men föjer den gärna. 😃
Tass