Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 739 ggr
Em_
0

Hur välja ras?

Jag är en hundmänniska som försöker förstå mig på det här med kattraser🤦‍♂️  Behöver lite hjälp ^^

För det första, var hittar man bra information om raserna? Rassidornas "om rasen" säger typ ingenting tycker jag. 

Vilka kriterier är viktiga? Jag har tänk typ 
1 Lung/aktiv?
2 Friskt utseende?
3 Tycker jag rasen är fin?

När det gäller hälsa känns det som att alla raser har ungefär samma problem, att man inte direkt väljer bort vissa raser pga. hälsa (även om man så klart väljer mellan linjer/individer sen) Stämmer det?
Även temperament känns lite luddigt för mig. Det är ju typ 90% av hundrasvalet, men hos katt känns det mer som man köper en individ än en ras i det avseendet. Är det så?

Är jag helt ute och cyklar??? Hur har ni andra gjort när ni har valt ras?

kalindas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är du hundmänniska och söker en katt. Så hade jag nog kollat på de Orientaliska raserna (Siames, Oriental, Balines, Peterbald med flera..)

De är sociala, aktiva lättlärda och i många lägen väldigt hundlika. Min ena Oriental Ellie har jag "klickat in" och hon kan bl.a. lägga tassen på en boll. Många är även väldigt duktiga på att apportera.

Du kan titta få fler bilder och få mer info på Siameser i Fokus

/Elisa

Em_
1

Tack för tipset! Väldigt söt katt, mustaschen är helt underar. Är dock mest ute efter "tänket" inte specifika raser.

Eftermiddag
3

Det kan vara bra att tänka på pälsvård. Om man inte vill ägna sig åt det är det dumt att välja en långhårig ras.

Sploutt
4

Aktivitetsnivå tycker jag är väldigt viktigt att ha i åtanke. Kanske det viktigaste?

Myrrami
2

När jag valde ras tog det ett tag att reda ut vad jag ville ha. Jag har alltid älskat bengalernas utseende och lekfullhet men konstaterade att jag kanske inte orkar ha en katt som hänger i gardinerna och slänger.

Jag jobbar hemma så jag ville ha en social katt som gör mig sällskap när jag jobbar men inte kräver min uppmärksamhet hela tiden.

Det blev Ragdoll för att de är lugna men sociala. Och jag har inte ångrat mig alls. Jag gillar att de är med mig men inte vill ligga på mig hela tiden. Alla tre apporterar och gillar att vara ute på promenader. 

Kolla om det finns någon kattutställning nära dig så att du kan få åka och titta och träffa lite olika raser. På SVERAKs hemsida kan du hitta information om olika raser och även när det är utställningar.

kalindas
3

Tänket när jag skaffade dessa raser var första gången att jag föll för utseende och tyckte de var väldigt vackra.🙂

Det jag hade krävt av en katt jag skulle köpa idag hade varit att den skulle vara:

• Id-märkt, vaccinerad, testad mot fiv/felv, giardia och för de ev. rasproblem som kan finnas inom den rasen. 
  • Social, trygg och lätthanterlig. Hade inte köpt en katt som gömde sig under soffan eller fräste på mig under hela besöket.
  • Extriört hade jag velat att den var rastypisk, men hade inte behövt vara extrem.
  • Sist men inte minst att jag faller för katten! Både utseendemässigt och mentalt.

/Elisa

JontaK
0

0#

1 Lung/aktiv? 2 Friskt utseende? 3 Tycker jag rasen är fin?

Dessa kriterier är väldigt vanliga när man ska skaffa katt. Är det en raskatt du ska ha är det klart att rasbeskrivningen ger en viss inblick i hur katten i fråga kommer bete sig. Jag upplever dock att det kan skilja mycket mellan olika kön och individer inom samma ras.

Vill du ha en snäll, lugn kattras kanske du inte ska välja två bengalsyskon. Vill du ha full fart och akrobatik kanske du inte ska välja perser. (Generellt sett.)

Läs om hur diverse ägare upplever raserna, detta brukar säga mycket mer än rasbeskrivningen. Min bengal är exempelvis extremt lugn, min gamla birma helt galen. Inte helt typiskt om jag jämför med andra katter jag haft/träffat av samma raser.

Personligen tycker jag det är mycket viktigare att man trivs med rasen beteendemässigt än utseendemässigt. När jag lever med mina djur dag för dag struntar jag ju i hur de ser ut, beteendet påverkar ju dock ständigt.

Begränsa valet till ett fåtal raser, försök sedan hälsa på dessa. Försök se till att det finns vuxna katter av båda könen där du hälsar på. Det hjälper till att ge en bättre helhetsbild av rasen tycker jag.

Här på iFokus finns människor med alla möjliga kattraser, frågar du om de du upplever intressanta får du garanterat massvis med svar!

#5 Har folk fortfarande dessa fördomar om bengalerna? Så vilda behöver de ju inte vara. 🙂