Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2011 ggr
elvirawz
1

Är han överviktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag undrar om min bondkatt är överviktig eller om han bara har en kraftig benstomme (om de kan ha det)

Han är 8mån och väger 5.5kg (!!), jag tycker att det verkar mycket då vår andra katt som är två år väger det…

Då är min fråga, kan en katt ha en såpass tung benstomme? Han är inte tjock, har en liten "kastreringsmage" bara, och vet tycket inte heller han var tjock.

Ska jag banta honom även om han inte ser tjock ut? 

Hittade Ingen Bild på hela honom och magen, men visar iaf denna bild :)

elvira.horseworld.se

Disturbed-Angel
1

Med den där bilden kan man ju inte avgöra någonting. Bondkatter kan ju variera oerhört mycket i storlek. Är du orolig gå till en veterinär och be dem kolla på honom. 

Här är en länk där du kan läsa om katter och hur man upptäcker övervikt: http://www.hillspet.se/sv-se/cat-adult/is-your-cat-putting-on-weight.html

decembercelsius
1

I mina öron låter det helt normalt. Min mamma har en katt som väger 8(!) kg och vi trodde katten var överviktig. Men veterinären konstaterade att hon knappt hade något fett utan att hon bara var en stor katt med kraftig benstomme 😃

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Caifig
2

Går inte att säga på enbart vikten då vissa katter blir grymt stora helt enkelt. 😃 Känner du hans ryggrad och revben lätt så är han inte överviktig och ska absolut inte banta! Extremt söt misse du har 🐱

[sorbel]
1

Ta gärna en bild från sidan och ovan katten! Jag är väldigt nyfiken!

Rafflan
0

Låter som han är tjock men han kan vara en onormalt kraftig katt :)

mimåne
2

Om varken du eller veterinären tycker det, så är han antagligen inte det heller

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[sorbel]
0

Han ser ut som en kraftig katt! Vilken blick han har. Sötnos.

Niiinah92
0

kilona säger inte mycket om katten är överviktig eller ej utan det får man se på katten. Har en som väger 6.5 kg just nu, han är definitivt inte överviktig, sen har jag en honkatt på 4.6 kg och hon är minst ett halvt kilo överviktig om inte lite mer. 

Jag lyckas inte få ner henne ens på blötmat 😕

Sploutt
0

Har han gått upp mycket sen han kastrerades?

sagan
0

#8 Hur har du gjort när du försökt banta ner henne i vikt med blötmat? Och vilken sort har du då givit?

Niiinah92
0

#10 Hållt mig inom den dagsrason jag räknat ut att hon skulle ha om hon vägde 4 kg. Mjau och bozita. Beräknade utifrån kattstatus.se

sagan
1

Du kanske måste minska ytterligare för att hon ska börja minska. Det finns en minimigräns man kan använda sig av vid bantning om du inte har gjort det. När hon väl nått sin idealvikt kan du ge för den vikten hon ska ha. Alla katter har olika ämnesomsättning och aktivitetsnivå. Så det kan skilja lite i mängd beroende på dessa faktorer också. 

Mina katter väger 4 kg men jag kan inte ge dem den mängden då dem ökar i vikt då. En katt som ska väga 4 kg ska ha runt 204 kcal om dagen. Mina får runt 150 kcal och då håller dem vikten trots att det är mycket mindre än vad som är tänkt utifrån deras vikt. Det är ganska stor skillnad som du ser. Mina katter är inte väldans aktiva så dem gör då inte av med så mycket som är tänkt heller. 🙂

Du kan alltid dra ner 10 gram i veckan av maten tills du ser en förändring. Det är viktigt att väga katten varje vecka som du säkert redan vet. Så du ser hur mycket den minskar eller om den inte minskar alls.

Lycka till!

Niiinah92
0

#12 tack för tipset, skall göra så!

sagan
0

#13  Så lite så  🙂

Paddan88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ju väldigt svårt att avgöra  bara på utseendet också. har själv en som är 50% brittisk korthår och eftersom han pga sitt arv är en väldigt grov katt får jag titt som tätt för mig att han är tjock. Då är det bra att påminna sig om att veterinären senast jag frågade sa att han snarare är åt det mgra hållet. han väger 4,5 kg ^.^

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

sagan
0

Rättelse i #12 204 kcal per dag ska en katt på 4.5 kg ha.

Belimas
0

Som de andra har sagt så kan man inte stirra sig blind på kilona, det är hullet man ska kolla på inte vikten =)

kicki-mjau
0

här finns en chart som du kan jämföra med :)

http://www.starloungescattery.se/diary_4_134.html

Lycklig ägare av devon & sphynx

Paddan88
1

#18 detta är inte kritik riktad till dig utan jag vill bara skriva en varning eftersom det var en sån här karta som fick mig att nojja över min katt när den var runt året. Är lite skeptosk till bildexempel pga att de kan vara missvisande.

Fast problemet är att den inte stämmer helt heller pga katters propotioner. Jämför en siames med en Britt och du förstår vad jag menar. jag rekomenderar att inte följa dessa bilder MEN att råden som man kan läsa bredvid bilderna är användbara. tex att det är svårare att känna revbenen på en överviktig katt. samtidigt får man heller inte glömma att pälstypen gör det olika svårt att känna kattens hull också.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?