Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2762 ggr
jollycox
0

Vilken mat efter tandoperation?

Min äldsta katt har forl och ska in på fredag för undersökning. Vi är nästan säkra på att minst en tand måste dras. Förra gången han opererades(ett år sen) så åt han blötmat(har jag för mig iallafall men om jag kommer ihåg fel så åt han isåfall barf) och fick komplikationer(böld i halsen) och jag är nu rädd för att samma sak ska hända igen. Efter operationen av bölden fick han äta torrfoder.

Ni som har katter med forl, vad har ni gett dom efter operation?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Caifig
0

Fick han en böld i halsen av maten? 🤔 Förstår inte hur det skulle hänga ihop?

Jag har ingen egen erfarenhet av forl men vet att i andra trådar har folk skrivit (framförallt i barf-trådar tror jag) att de kan äta som vanligt, t.o.m tugga på råa ben.

jollycox
0

#1 Ja altså han fick typ en inflammation som blev en böld. Är inte säker på att det hängde ihop med maten men veterinären trodde det då blötmat gojsar som runt i munnen, därav fick han torrfoder sen.

Jo han äter ju kycklingvinge och sånt men jag tänkte mer på direkt efter operationen(var kanske lite otydlig med det) när han har sår i munnen.

jollycox
0

putt

Minka040
0

Jag har en katt med FORL, första gången drogs 13 tänder och jag gav blötmat efter op helt utan problem. Vid nästa op blir det också blötmat efteråt, man vet ju själv hur ogärna man äter hård mat efter ingrepp i munnen. Känns dessutom ologiskt att blötmat skulle varit orsaken till bölden i halsen, men men, det är mest en personlig åsikt. :)

jollycox
0

Ju mer jag tänker efter så fick han nog malt rått kött. Kan det vara det som orsakat bölden? Jag tänker att katters magar tål ju rått kött med eventuella bakterier men ett sår kanske inte gör det..?

Minka040
0

Hm, ja, eventuellt kan det ju påverka. En katt klarar generellt att äta rått kött även med småsår i munnen, saliven rensar mycket. Men om immunförsvaret är lite försvagat efter operationen och såret kanske dessutom innehåller en liten ficka så är det ju ingen omöjlighet att det sker bakterietillväxt där. (Verkligen rena spekulationer nu från min sida, vill jag poängtera.) Jag kände mig rätt trygg med blötmaten efter op, den kan ju i princip anses steril - har för mig att den tryckkokas - samt att den är mjuk.