stora tuttar efter lämnat bort kattunge
hejsålde våra kattungar!
min katt buxa har fått väldigt ömma tuttar efter vi sålde kattungarna,
tuttarna är som en ända stor klump och stenhårda!
jag vet inte vad vi ska göra!
jag kan försöka få bild på det imorgon om det går att se :o
Låter konstigt. Hur gamla var kattungarna när dom flyttade?
//Jessie
Det kan vara mjölkstockning och är ett allvarligt tillstånd! Har hon feber? Hur gamla var kattungarna? Har de snuttat fram tills nu?
Hur gamla var kattungarna när du tog dem från mamman? Hur lång tid är det sedan kattungarna togs från mamman? Hur många kattungar var det? Flyttade alla på en gång?
Kan du inte få tillbaka någon av ungarna en tid? Eller låna ut mamman.
Mjölkstockning är lika allvarligt för katter som för människor.
#1 den var 11 veckor och 6 dar, 😐
vet inte riktigt varför det är så , jag är jätteorolig för min lilla Buxis 😕
Vet-kontakt ikväll anser jag. 12-veckorsgränsen måste användas med förnuft.
Ring veterinär. Det är mjölkstockning.
okej tack alla! mamma ska ringa blå stjärnan! någon som vet ifall de är uppet nu(?)
hon ligger helt stilla på marken och knapt rör sig! :( stackar Buxa! 😭
men svara snabbt eller ge mig nått nummer till vetten som är ganska nära Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg, kungsbacka eller Älvsborg
taksam för snabba svar nu! 😭
Värm upp juvren med fuktade och heta frottéhanddukar, massera och försök mjölka ur, men kontakta även veterinär eftersom hon kanske har för ont för att tillåta det nu. Hon kan behöva behandling och medicin som får mjölkproduktionen att upphöra.
Sajtvärd Katter iFokus
Du kan ringa Agrias veterinär för en kostnad av 60 kr fram till midnatt telefonnummer 0900-100 51 61 och fråga dem var du kan vända dig.
#7 blå stjärna har dygnet runt öppet
"Telefon vardagar kl. 08.00-17.00, 031-65 35 00
Vid akuta fall hänvisar vi till vår jourtelefon 031-65 35 35"
Så dem borde kunna ta emot er snabbt.
#8 okej tack!
#9 #10 okej tack! mamma ringde nyss till blå stjärnan och sa att det var akut! su nu är vi påväg till blå stjärnan !
hoppas hon inte lider , lider hon lider jag.. 😭💔
Bra att de är på väg🙂
#12 Bra att hon (och ni) kommer få hjälp nu!
Sajtvärd Katter iFokus
ja! nu är det inte långa biten kvar , hon är väldigt stressad men sitter och klappar henne så hon är allt lite lugnare. pappa kör rally, haha så vi kommer fram snabbt! 😂
sitter där inne nu, dom tog in henne akut, nu får vi bara vänta på svaret 😐
#15 Hoppas att ni får komma in snabbt när ni väl är där också så ni inte blir sittande i väntrummet. Jag håller tummarna för er.
Edit; såg att de tog in henne direkt, bra!
Sajtvärd Katter iFokus
Hoppas allt går bra!!
vetrinären kom ut nyss och frågade vems katt det var, jag svarade min. han sa : tyvärr så förlorade du nyss en väldigt bra vän, jag bröt ut i tårar. att aldrig få se min lilla buxa igen, det är ju de hemskaste ja har vart med om 😭
tänker bara på varje gång jag var dum mot dig, alla våra minnen lever vidare tills jag kommer upp till himlen så vi gör allt detta igen 😕
R.I.P Världens bästa Buxa, du kommer alltid att finnas i mitt hjärta ❤️ 🌺
Hoppas du får det bra önskar alla hemma på gården
Det kommer bli så tomt här hemma utan dig, du gör livet roligt. med mina små töntar till katter kommer det inte vara roligt utan dig. Du är redan saknad 😭
- gud tar alltid dom finaste änglarna först -🌺
Buza, Chico , Pocca , Leia , Pocca , Molle , Sigge , Jeanette , Fredrik , Victor , Alexandra ❤️
hejdå min ängel, hoppas vi ses snart 😭❤️
Men va!? Var det så illa? Fy vad hemskt! Nu lider jag med dig… 🌺
Sajtvärd Katter iFokus
Åh nej vad hemskt! Beklagar sorgen!
Beklagar sorgen😢, men jag hoppas att din mamma lärt sig något om kattuppfödning.
#20 #21#22 tack eller nått :( #22 vad lärt sig nått om kattuppfödning?
# 23 Att inte lämna bort alla kattungar på en gång och ha koll på om de fortfarande ammar. 12-veckorsgränsen är lag men ammar mamman så måste man avvänja kattungarna först.
Hur länge sedan är det ungen (ungarna?) flyttade?
Sajtvärd Katter iFokus
beklagar sorgen :( Att föda upp katter är inte alltid en dans på rosor. En viktig läxa har ni förhoppningsvis lärt er (dock på ett tråkigt sätt) att man ska uppsöka/kontakta veterinären i tid. Nu vet jag inte hur länge hon har haft mjölkstockning men åker man in/kontaktar veterinären för råd då man märker att juvret börjar bli hårda, ömmar eller är varmt så är prognosen god. Risken för mjölkstockning ökar om honan producerar mycket mjölk men har bara en kattunge.
Usch läste precis igenom hela tråden, och fy vilket hemskt slut det blev.. 😢Beklagar sorgen TS och vila i frid lilla katt! 🌺
Fy :( Stackars kisse :( Vila i frid
Beklagar sorgen
men sa dom anledningen till att hon inte klarade de?
Beklagar sorgen, usch så hemskt, stackars Buxa och stackars er 🤗
men de var bara en dag ifrån den sista katten flytta :I det är så tomt utan henne men det är ju bättre att hon är i himlen än får stanna kvar på jorden och lida :(
Lider med dig 🌺R.I.P❤️
#33 tack :(

Oväntad utgång :(
Tråkigt för er :((
Men vad hände? Vad sa dem? Beklagar… :(
#36 dom sa att hon inte klarade sig, hon hade en njursten som haade blokerat någonstans sa dom också 😭
saknar henne så 🌺😭❤️