Öronskabb vill inte gå över
Hej på er!
Har en ca 6,5 månader gammal katt som har haft problem med öronskabb sen vi fick hem honom (strax över 3 månader nu). Vi var till veterinären med honom direkt och han har fått behandling med stronghold tre gånger utan att det har fungerat. Nu har han fått en behandling med advocate för 5 dagar sedan men jag tycker inte han blir bättre. Vi rengör öronen ca var tredje dag (droppar med öronrens och rensar ur allt som går) och varenda gång rensar vi ut massa klet. Vad ska vi göra?! Veterinären hävdar att detta är YTTERST ovanligt, det låter nästan som att de aldrig har varit med om att stronghold inte har fungerat… Börjar bli lite desperat, tycker så synd om min lilla katt och är orolig för komplikationer som t.ex. blodöra :( Nån som varit med om något liknade? Tips?
Mvh cachavacha
följer
Vill även tillägga att han är innekatt och kan inte ha blivit återsmittad av någon annan.
Vetten borde söva honom och göra rent örat. En katt jag hade ett tag hade skabb i öronen och under denna skabb fanns en infektion av e-colibakterier.
#3 Det är redan gjort en gång. Vet dock inte om de har kollat efter e-colibakterier. Då gjorde de dock rent ordentligt och gav honom stronghold, vilket inte hjälpte.
Lite nyfiken fråga visst sattes stronhold endast i nacken?
#5 Ja endast i nacken 3 ggr… börjar som sagt bli lite desperat nu, tycker så synd om honom varje gång vi rensar öronen för det gillar han INTE :( dessutom kliar det ju såklart hela tiden.
Tog de någon odling när de gjorde rent i örat? Det behövs nämligen ifall de ska se vad det är katten har.
De gjorde det andra gången, och då såg de att det var levande skabb. Tror inte de har gjort det nån mer gång… Skulle det kunna vara något annat?
Men gjorde de någon odling av eventuella bakterier? Skabb ser man i mikroskop. Är det en mindre mottagning du varit på så måste de skicka iväg för odling och det tar 3-4 dagar att få svar på detta. Även om de kan odla själva så behövs det minst 24 timmars odling för att få svar.
Det har de antagligen inte gjort då nej, för det har de inte sagt något om. Borde inte kliniken veta om att detta borde göras? Kan det vara så att han har en bakterieinfektion, och att det inte är skabb? Eller att det är bakterieinfektionen som gör att inte skabben går över?
Det kan var en bakteriell infektion under skabben.
Okej, jag kanske ska ringa till veterinären igen och be dem kolla det… Tack så mycket för hjälpen!
Luktar det något i örat?
Nej inte direkt…
Men om det inte går över så måste det var något. Söv katten oc rengör öronen ordentligt och ta ett bakterieprov. Det kan faktiskt också vara så att det är en tumör som sitter i vägen. Jag vill inte skrämma upp dig. Men något är det då skabben inte ger med sig.
Oj, hoppas inte att det är det! :( Borde de inte ha sett om det var en tumör när de sövde honom sist och rengjorde? Jag ska som sagt ringa och rådgöra med veterinären en gång till. Känns inte bra detta :(
En annan tanke: är det säkert att det ens är skabb han har nu? De konstaterade andra gången vi var där att han hade levande skabb i örat, men kan det ha gått över och det han har nu är t.ex. en svampinfektion? Försöker tänka på alla möjliga alternativ inför veterinärsamtalet då de inte verkar ha någon aning alls…
# 17 Ja det kan vara en svampinfektion eller en bakteriell infektion det är därför som de ska ta en odling.
Uppdatering (om någon undrar eller söker om samma problem i framtiden): var hos veterinären idag och de kunde konstatera att han inte hade öronskabb, utan bara en överproduktion av öronvax. Veterinären höll med om att det såg ut precis som skabb, men alltså var det varken det eller någon bakterie-/svampinfektion av något slag. Så nu ska vi rensa öronen ordentligt morgon och kväll i 4 dagar. Jag frågade också angående tumör och hon sa att det är ytterst osannolikt att han har något sådant, dels för att han är så ung och dels för att hon borde ha sett det när hon var nere och kikade i örongången i december. Så nu pustar jag ut lite och hoppas att detta hjälper! Tack för hjälpen!