Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4187 ggr
Bine93
2013-12-30 22:05
1

Applaws?

Har läst mycket om att Applaws ska vara ett bra torrfoder, stämmer detta? Hög kötthalt och spannmålsfritt?

Mina får just nu mjau blötmat 1 ggn om dagen och mjau torrfoder chicken. De gillar maten men jag vet ju om att mjau inte är ett utav de lite sämre torrfodren men har bra blötmat. Så torrfodret skulle jag då vilja byta, fasa över. Och är sugen på Applaws, tycker det känns som ett bra val. 

Vad tycker ni?

Hur snart kan jag börja fasa över? Min yngsta katt Selma har bott och ätit mjau i tre veckor. Min nyaste kisse, Zigge, är en hittekatt jag adopterat från ett katthem för 8 dagar sedan. Tyvärr fick han ett hastigt foderbyte…
Blev lovad att han skulle få med sig en liten foderpåse vilket jag inte alls fick… Och fick inga klara svar på vad han åt för foder heller, så vart lite besviken. Så han har haft diarre, pga av foderbytet och stress med nytt hem och ny kompis och allt (antar jag). Vet inte hur lång tid det brukar ta innan magen ordnar upp sig?

Jag kanske bör vänta med att fasa över tills hans mage ordnat upp sig? Eller kan jag börja smått?

[[pimey]]
2013-12-30 22:18
3

Applaws kräver en låååååååångsam fasning då de innehåller så pass mycket protein ich andra saker än mjaus torrfoder som nästan bara är spannmål. För snabbt byte och det blir diarrefest. Avråder då såklart att du börjar ett foderbyte nu då när lillen är dålig i magen. När mina katter är dålig i magen brukar jag ge dom PRO-Kolin + som finns på Apoteket. Ges 2 ml 2 ggr om dagen tills du ser att det börjar bli bättre. Fråga igen vad det var för foder han åt!. Hsr haft min lilltjej nu snart i 3 v och kommer påbörja foderbyte till porta 21 om ytterligare 3 v tills hon bott in sig ordentligt.

Caifig
2013-12-30 22:40
1

Är han så pass dålig i magen så kanske du får överväga att ge honom skonkost i några dagar tills magen har lugnat ner sig. Kokt kyckling fick mina när de var dåliga i magen. Har för mig att kokt fisk ska vara okej också men är inte säker!

Bine93
2013-12-30 22:49
0

#2 problemet är ju bara att jag har två katter. de får fri tillgång till torrfoder och blötmat 1 ggn om dagen. Selma äter gärna allt hon kommer åt, även gärna blötmaten som Zigge lämnar kvar och inte vill ha för tillfället. När han vill ha den igen kan Selma ha ätit en stor del eller allt utav den även om hon får sin egen. Så även om jag ger honom skonkost, är det inte säkert att han äter den, risken är stor att hon gör det. Men jag kan ju alltid försöka… hur länge ska kycklingen kokas? Får handla det imorgon isåfall…

Caifig
2013-12-30 23:36
0

#3 Jo min gjorde det också därför fick båda skonkost. 😃 Den ska koka så den är helt genomkokt. Skär gärna i småbitar så går det superfort. Jag tog lite av spadet och blandade runt med kycklingen efter så det blev lite extra vatten också. De kan inte leva på skonkosten men i några dagar så är det ändå helt okej. Det är vad veterinärerna också rekommenderar om katten/hunden kräks och/eller har diarré som inte vill ge med sig. De brukar rekommendera att även ge bara lite åt åt gången men ofta (om det är möjligt förstås). Det löser kanske också matproblemet!

Bine93
2013-12-30 23:39
0

Haha jo det skulle ju lösa det ;) Ska de få torrfoder och blötmat under tiden de får kokt kyckling eller ska jag bara ge blötmat eller bara ha torrfodret framme under tiden? Om du förstår hur jag menar :)
Hoppas på att det kommer få fas på magen, måste vara jobbigt för honom att vara lös.

Caifig
2013-12-31 00:13
1

Du ska enbart ge kycklingen tills magen är bra, eller endast några dagar, sedan kan du börja fasa in det gamla fodret. Är magen fortfarande dålig så finns det veterinärfoder som stoppar upp diarré. Det hade konstigt nog ingen effekt på min herre och det är lagom dyrt för en liten påse, men är kanske värt att testa om magen inte vill lugna ner sig. Pro-kolin som #1 nämnde är också värt att testa. Det kan du ge samtidigt som du ger skonkosten och i princip hur länge som helst.

Bine93
2013-12-31 00:18
0

#6 Okej tack för tipsen :)! Ska inhandla kyckling imorgon och börja, hoppas verkligen det hjälper! Kan man förvara kycklingen man kokat i kylskåpet i en burk eller måste man koka nytt vid varje mattillfälle?

Bine93
2013-12-31 00:23
0

Om jag lyckas får reda på vilket foder han brukade äta innan flytten till mig, kan jag ge honom det när jag börjar fasa över från skonkosten eller blir han konstig i magen då eftersom han gått mer än en vecka på ett annat foder? Eller ska jag fortsätta med det torrfodret han får nu? Förutsatt att jag nu kan få reda på exakt vilket foder han fick..

Caifig
2013-12-31 00:25
0

Jag kokade för en dag i taget men det är nog som vanlig människomat och går säkert och förvara i några dagar utan att det blir dåligt. Lycka till! Hoppas magen blir bättre :)

Bine93
2013-12-31 00:56
0

#9 Tack så mycket! Ja det får vi hoppas!

Har hört av mig till kontakten på katthemmet och ska se om hon kan ta reda på exakt vad han fick för foder i jourhemmet. Förmodligen någon Royal Canin sort… Hoppas på svar snart :)

Caifig
2013-12-31 01:10
1

Blir han bra nu så kan du nog fasa över honom på det nya fodret men bara du tar det försiktigt. Om han är känslig så ta ett foder i taget, antingen torrfodret eller blötmaten. Det bästa vore om de bara fick blötmat då det innehåller mer vatten och inget spannmål alls! :)

Bine93
2013-12-31 01:33
0

#11 Okej :)

Med nya fodret, menar du det fodret han och Selma äter nu (mjau torrfoder)? eller det jag vill fasa över dem till, det jag vill de ska äta tillslut (Applaws)?

[sorbel]
2013-12-31 10:18
0

Nej då, köp Pro-Koline om dina katter har dåliga magen just nu. Det hjälper enormt. Det kommer bara göra sakerna värre om du bara mata med kyckling-- de får inte allt som de behöver. De måste försätta med kattmat.

Bine93
2013-12-31 11:02
0

#13 det är bara en av dem som är det, han som jag haft i en vecka. Min andra katt är inte lös :)
om jag ger honom lite kyckling vid sidan om kattmaten, kan det fungera då? 

Inget apotek nära mig är öppet idag nämligen och inte imorgon heller.

[sorbel]
2013-12-31 11:52
0

Jag skulle inte ge kycklingen eftersom det är bara ännu mer nya mat. Din katt är lite lös eftersom de bytte, eller hur? Det är bara att försätta med det du har och sedan en vecka efter han mår bra kan du långsamt byta honom över till Applaws.

Så ja, om du inte kan skaffa Pro-koline är det bättre att inte göra nåt och bara ge lite mindre mängd över några dagar och sedan upp. Om han är fortfarande dålig om två dagar, skaffa prokoline. Jag använde det på min hund och det funkade utmärkt. Rekommenderade av veterinären också.

Caifig
2013-12-31 11:59
2

#13 Meningen med skonkost är att katten bara ska äta en typ av mat och därmed stabilisera magen. Skulle du ringa en veterinär så skulle de rekommendera samma sak men som du också skrev så får de inte i sig allt som de behöver så max några dagar med denna kost.

#14 Ska du ge kokt kyckling så ge endast det. För mycket av olika saker kan göra så han fortsätter att ha diarré. Nu har jag bara haft en katt med diarré som jag testat Pro-kolin på och för mig var det ingen mirakelmedicin. Men om han har mycket diarré så är det viktigt att börja om från början med just skonkost och sedan introducera tillbaka fodret. Efter att magen verkar okej hade jag börjat med att bara ge blötmat för att se hur hans mage klarar av det och sedan introducerat Applaws. Jag hade också gett pro-kolin under tiden han får både kycklingen och när du fasar över till de andra fodrena. Det skadar inte att ge din andra katt det också under fasningsperioden då Pro-kolin innnehåller bra mag-/tambakterier som ska motverka och skydda mot diarré och återställa tarmfloran.

Caifig
2013-12-31 12:01
1

Här kan du läsa mer om du är lite osäker! Vissa tycker man ska svälta katten i 24 timmar innan man ger skonkost men jag tycker det låter extremt länge. Men här rekommenderar dem 12 timmar så under en natt hade ju varit helt okej.

http://www.agria.se/katt/artikel/krakningar-och-diarre-hos-katt

[sorbel]
2013-12-31 12:09
0

#16 Kyckling har inte alla vitaminer, mineraler, och sånt som en katt behöver. De rekommenderade till mig prokoline för att se om det först hjälpte och om det försätter eller blir värre skulle de antagligen rekommendera RC Intestional som är också jättebra med diarré. Min hund, som hade diarré så dåligt att hon bajsade blod och kräks flera gånger per dag, blev som ny bara en dag efter prokoline och RC. Hundmaten har allt en hund behöver i, så det är inte samma sak som att byta till kyckling bara. Nu har min hund varit på maten och prokoline i en vecka (men var bättre några dagar sedan) och jag håller på att byta henne långsamt tillbaka till Applaws. Skälen till varför hennes mage blev så dålig var eftersom jag gav henne råkött som så många rekommenderade på det här forumet.

TS Om du är osäker, ring din veterinär för lite råd. De vet bättre än alla av oss här på forumet. 

Det är så att jag svälte min hund också i 24 timmar innan jag började med den nya kosten från veterinären men hundar tål det bättre. Skulle inte rekommendera 24 timmar till katter heller.

Caifig
2013-12-31 12:18
2

#18 Jo det är det rådet jag har fått av flera veterinärer samt djursjukhusets hemsida. Det gäller både hundar och katter som har diarré eller kräks. Just för att lugna ner magen. De rekommenderar skonkost eller deras foder. Fungerar inte detta så ska katten undersökas. Men som du säger så är Pro-kolin jättebra att ge samtidigt!

http://www.vaxjodjursjukhus.se/CM.php?PageID=95932

http://hvp.se/krakning_diarre/

http://www.agria.se/katt/artikel/krakningar-och-diarre-hos-katt

http://www.valladjurklinik.se/braattveta/avmaskning.php

[sorbel]
2013-12-31 14:11
0

Okej då, kanske har jag fel då. :)

Det är bra ändå att ringa veterinär för råd. 

#19 Ursäkta mig. Jag kan vara ganska envis. ;)

Caifig
2013-12-31 14:46
0

#20 Haha, jag med ;) Både på gott och ont! Absolut, rådfråga veterinär är det bästa om man är osäker.

Bine93
2013-12-31 16:32
0

Är detta den Pro kolin som ni menar?

http://www.apotea.se/pro-kolin-plus

Bine93
2014-01-05 21:24
0

Har iallafall börjat ge honom prokolin, han fick det för andra dagen idag. Hoppas det blir bättre.. Han har ju liksom inte löst rinnande diarré. Det är bara mjukare och lite grann lösare än vad bajset ska vara. Det bildar inte riktigt korvar. Lite svårt att beskriva kanske men det är inte rinnande löst iallafall. :P Kan det va så att det är spannmålet i Mjau torrisarna som irriterar tarmen? Har läst att det kan hända. Förut åt han royal canin för kastrerade katter tror jag, vet inte hur mycket spannmål det är i det eller så men, det vart bara en tanke :). Han är hur pigg som helst i övrigt, leker och busar och allt. Han är ganska kräsen med blötmaten, när jag gett ur konserv äter han lite grann. När jag ger tetra verkar det inte som om han äter så mycket alls. Ska testa att bara ge burk och se om han vill äta blötmaten då.. annars får jag väl testa någon annan. Tips på blötmat man kan testa isåfall? De äter mjau blötmat nu. Han verkar vara lite kräsen när det gäller det. Torrisarna verkar han gilla mycket. Selma äter det mesta med god aptit iallafall :P men när zigge inte äter sin blötmat äter hon hans och blir lite halvlös så som zigge är, men det är bara när hon äter för mycket blötmat. Annars verkar hon normal i magen.

Caifig
2014-01-05 23:18
1

#23 Det var exakt så det var för Figaro. Han hade inte direkt diarré men var väldigt lös och ibland halva korvar med resten löst. Han var dålig i magen redan när jag fick hem honom och han gick då på RC kitten och mjau blötmat. De fick smaka var sin rå kycklingvinge en dag och då satte magen igång på båda två och det var då de fick veterinärfoder som ska stoppa diarré, vilket inte hjälpte det minsta. Bytte därefter till Applaws och magen på Caius blev bra men Figaro hade fortfarande lätt för att bli lös speciellt om han fick för mycket blötmat.

Bestämde mig för att testa barf och han har faktiskt inte varit lös i magen en enda gång. Så för min del tror jag att spannmålet bidrog till att hans stackars mage gjorde totalt uppror och tyvärr finns det ju inget torrfoder som är helt utan. Möjligtvis om det går att välja bort torrfoder och enbart gå på blötmat så kanske magen på din misse också lugnar ner sig. Jag tycker egentligen torrfodret är till för att göra det bekvämt för oss ägare! För det var ju himla bekvämt att bara fylla på när skålen började bli tom .😃

Mitt största "problem" med att helt gå över till bara blötmat och även barf var just att det inte var mat framme hela tiden. Men nu när jag har kört med barf i ungefär 3-4 månader så var planen först att de skulle få mat tre gånger om dagen, men de sover för djupt och bryr sig inte om att äta på dagen utan nu får de morgon och kväll och det fungerar utmärkt! 

Bra blötmat är Mjau, Bozita och ICAs portionspåsar. Egentligen är all blötmat bättre än torrfoder. Bozita har en smak som heter extra kyckling och som mina katter var helt galna i. Testa också att mosa blötmaten och strö lite torrisar över.

Bine93
2014-01-05 23:56
0

Ifall det är spannmålet kanske jag bör testa att fasa över långsamt till applaws och se om det blir bättre? Applaws ska ju vara spannmålsfritt, iallafall mindre :P Jo vill gärna att han iallafall ska äta lite blötmat men han är inte jätteintresserad.. ska pröva burk och se om det går ner. Okej det tipset har jag aldrig hört förut :) ska testa det! Förut fick de två olika skålar blötmat, varsin så att säga. Men när jag serverade gick Zigge till samma som Selma iallafall och åt lite ur den med. De samsas väldigt bra nu, så de äter ur samma utan någon somhelst osämja. Det slutar oftast med att selma äter upp det som finns på Zigges skål. De senaste dagarna har jag gett dem blötmat i samma skål, istället för att dela upp det. Det funkar väl att göra så? Eftersom de ändå äter ur samma, när han väl äter blötmaten. :)

Caifig
2014-01-06 10:58
0

#25 Ja kör på :) Mina fick också dela på samma tallrik ibland och det gick jättebra. Fick hålla lite koll på bara så att den ena inte åt allt :P.

Bine93
2014-01-11 21:45
0

Pro kolin hjälpte inte alls. Tänker testa skonkost och se om han blir bra i magen… Han får fasta ikväll/natt och imorgon får de kokt kyckling i små omgångar. Ska se om de vill äta lite morotspure med. 

Förhoppningsvis kommer magen stabilisera sig, det är verkligen inte roligt för mig eller för honom :/. 
När han blir bra i magen ska jag introducera honom tillbaka till fodret igen har jag fattat det som. Ska jag introducera blötmat eller torrfodret först? 
Ska han få samma torrfoder som de får nu, alltså mjau, eller kan jag när magen stabiliserat sig börja introducera Applaws?
Tänkte om det nu är spannmålet som gör så att magen blir skit, kanske det vore bäst att låta bli det. Men å andra sidan kanske magen blir helt kass då. 

Tips? Vet inte helt hur man ska gå tillväga, har aldrig haft katt förut.

Caifig
2014-01-11 21:51
0

Jag hade skippat det gamla torrfodret eftersom det kan vara det som är orsaken till magproblemen. Det är mindre skillnad mellan kokt kyckling och blötmat så jag hade börjat med blötmaten. Ta bara lite blötmat åt gången då många katter kan bli dåliga i magen av blötmat innan de är helt vana.

Bine93
2014-01-11 21:55
0

okej, ska jag börja med bara blötmaten när han blir bättre eller liksom fasa över, ex ge lite kyckling och lite blötmat om du förstår hur jag menar?

När jag börjar introducera applaws, hur börjar jag introducera det när de inte fått något torrfoder på ett tag? 

Jag får ju göra detta med båda katterna även om Selma är bra i magen.

Caifig
2014-01-11 22:18
0

Du får fasa över blötmaten också så det inte blir för mycket för hans lilla mage. Men för min del gick det snabbare att introducera blötmaten än Applaws då de inte vara vana vid den höga proteinhalten i Applaws. När du börjar ge Applaws så börja med några kulor och se hur de reagerar. Gör så i några dagar och öka successivt med mer och mer tills du känner dig nöjd och katterna är bra i magarna. Märker du att de reagerar så får du backa och ge mindre mängd torrisar under längre tid. Det bästa vore i och för sig att de bara åt blötmat. 🙂 Då slipper du spannmålet helt!

Bine93
2014-01-11 22:23
0

Okej :) när jag ger blötmat, hur många gånger om dagen ska de få?

Nu får de en gång per dag bara, men antar att tills jag fasat in applaws helt bör de få fler gånger om dagen?

Caifig
2014-01-11 22:27
0

Minst två i alla fall. Blötmaten blir ju basmaten tills du har fasat över torrfodret ordentligt. Men börja med att ge lite åt gången bara så ska du se att magarna håller sig i form!

Bine93
2014-01-11 22:36
0

Okej jo jag hoppas det. Måste ju vara foderrelaterat eftersom han far runt och busar och är helt opåverkad annars. Mask har jag inte sett någon heller, plus att han redan är avmaskad. 

Hur ofta ska kycklingen ges, eftersom den ska ges i små portioner?

Caifig
2014-01-11 23:03
0

Beror på hur mycket du ger åt gången och hur mycket kyckling du vill ge totalt. Självklart också hur ofta du har möjlighet att ge honom mat. Men minst 4 gånger per dag i alla fall (om det är möjligt) så det inte blir så mycket varje gång. Det finns även FortiFlora som fungerar som Pro-Kolin. Lite dyrt men kanske också kan vara värt att använda under tiden du ger både skonkost och den nya kosten.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=240758

Mjau burkmat med kalkonsmak ska tydligen vara stoppande så det är kanske värt att använda det när du börjar med blötmaten? Inte testat själv, men har hört att många har fått bra resultat!

Bine93
2014-01-11 23:07
0

okej jo jag är ju i skolan nästa vecka och har tentor och grejer så får se hur ofta jag kan göra det… Blir trassligt med skolan och så men det får gå. 

Han vägrar äta mjau. Hittills det enda han ätit med god aptit är sheba oxkött i sås. Han åt även lite pussi oxkött i gele men inte med lika god aptit. Så oxkött äter han. Sheba kyckling och lamm i sås var inte superpopulärt. Selma däremot äter mjau med god aptit.

Caifig
2014-01-11 23:18
0

Just det, det var den kissen det ja 😃 Bozita åt han inte heller? Finns även den i kalkon. Har för mig att Sheba har en smak med kalkon också. Såg precis att vissa Sheba har spannmål i sig, så dessa bör du nog undvika så han inte reagerar på dem också.

Bine93
2014-01-11 23:24
0

Japp den kissen ;) får väl testa, inte säkert att han äter den. Hittills har han bara ätit oxkött men testa går ju alltid.. Jo jag har sett det men hjälper inte när han vägrar äta annat. 

Och Bozita ratades av både honom och Selma så finns inte mycket att göra.

Caifig
2014-01-11 23:32
0

Haha ja..försöka går ju :P Viktigaste är ju nu i alla fall att magen blir bra. Vilken Sheba är det han äter eftersom alla inte är ett komplett helfoder? Vore ju dumt om det bara är ett kompletteringsfoder han tycker om, i så fall får du ju gå på Applaws direkt :/

Bine93
2014-01-11 23:39
0

jo det går ju det.. Det är sådana där 100 g förpackning eller vad man ska säga, Oxkött i sås. Det står iallafall på baksidan att det är helfoder.

Applaws hade varit enklare egentligen eftersom jag inte har fasta tider då jag är hemma, går olika tider olika dagar… Blir trassligt men det får la pusslas ihop så gått det går..

Caifig
2014-01-11 23:43
0

Ok vad bra :) Problemet med att gå över till Applaws direkt är att du måste göra det snabbare än vad som kanske egentligen är bäst då de inte kan leva på enbart kyckling hur länge som helst. Med blötmaten går det oftast lite snabbare. Du kan ju testa och fasa över till båda direkt, beror ju helt på hur de reagerar på Applaws. 

Vet hur det är med katter som är dåliga i magen! Daglig rumptvätt i 2 månader ❤️…

Bine93
2014-01-11 23:52
0

Jo jag förstår det, det är därför det får bli blötmaten först. Oavsett om jag är stressad över tenta eller inte. När det är så mycket annat tryter tålamodet lite grann bara 😉.
Men vill ju bara att han ska bli bra i magen. Han har ju börjat bo in sig så bra nu, är kompis med Selma osv. Det är bara magen som behöver ordnas upp, så håller tummarna hårt för att detta ska fungera…. 🙂

Usch då :/. Som tur är så fastnar inte hans bajs någonstans. Då hade det blivit dubbelt så jobbigt. Hade aldrig kunnat tvätta bort det eftersom han är skygg och inte vill vara alltför nära mig än.. Det hade blivit knepigt.. Men Selma trampade i sitt bajs flera gånger innan hon fattade att hon inte skulle göra så.. Många tvättar av hennes tassar och badrummet där.

Caifig
2014-01-12 00:05
0

Helt förståeligt! Ge han tre gånger om dagen så behöver du inte känna dig stressad över hans mat. Haha, tassavtrycken känner jag igen. Fast på andra ställen än badrummet… 😃 Han gillar min säng väldigt mycket…

Bine93
2014-01-12 00:32
1

okej :)

oj, just i sängen kan inte ha varit speciellt trevligt.. 😛 Som tur är har jag alltid lyckats fånga in henne innan hon trampat någon annanstans.. Tyvärr skakade hon alltid av sig tassarna så skiten satt ju på väggarna i badrummet osv, så det blev ju helskurning 😉

Caifig
2014-01-12 10:32
1

Usch 😃 enda sedan jag började med barf har de så himla fasta och fina korvar så även om de kliver i dem så fastnar ingenting!

Bine93
2014-01-12 16:53
0

De va ju superskönt! Är glad att Selma numera fattar att hon inte ska trampa i skiten ;) Hittills verkar det gå bra iallafall, Selma har gjort lika fina korvar som vanligt. Zigge har inte gjort nummer 2 än så väntar med spänning… haha :P Selma är lagom missnöjd över att det bara finns mat när matte bestämmer det men de finner sig i det och äter med god aptit när de får kyckling. Hoppas på det bästa :)

Caifig
2014-01-12 17:19
1

Skönt :) hoppas han lägger fina korvar han också!

Bine93
2014-01-12 19:28
0

Jo får allt hoppas på det! Fick ta selma på en koppelpromenad i lägenheten för att han skulle få sin mat ifred, selma vill ju såklart äta den med… lilla matvrak…

Bine93
2014-01-12 23:41
0

Måste säga att det känns himla fel att de inte kan få äta torrfoder när de vill eller att de får äta vanlig kattmat… hoppas han blir bra imagen direkt så jag kan börja fasa över till vanlig mat redan imorgon eller övermorgon. Det går ju åt en del kyckling med till två katter. Vid denna tiden brukar han ha bajsat redan minst en gång.. Men det kanske är ett bra tecken, mindre gånger och bättre konsistens?. håller tummarna vilket fall som :).

Caifig
2014-01-13 00:25
0

Tyckte likadant… Men det är en vanesak. Mina får mat två gånger per dag, jag erbjuder tre men de vill bara ha två. Tidigare hade de alltid tillgång till mat men eftersom jag barfar så går det inte. När de åt torrfoder och blötmat så bajsade de minst 2-3 gånger per dygn. Nu är det max 1 och väldigt små pluttar. Det är faktiskt rätt härligt att se hur mycket av maten de tar tillvara på jämfört med vad de åt innan.

Hur ofta brukar han bajsa?

Bine93
2014-01-13 09:34
0

Okej jo det är det nog :). Gav dem 4 små portioner igår, idag blir det nog 3 lite större beroende på när jag kommer hem.. Runt 2-3 ggr per dag brukar det nog vara.. och det brukar alla vara på kväll och natt.

Myrrami
2014-01-13 09:35
0

Här hemma fungerade inte Applaws alls men de blev jättefina i magen och bra i hull när jag bytte över till Porta 21. 

Men det är ju olika från individ till individ

Caifig
2014-01-13 14:15
0

#50 Har han lyckats klämma ut något än?

#51 Du menar just Porta 21 sensible? Den verkar också bra!

Bine93
2014-01-13 15:26
0

Nej tycker det är konstigt att han inte bajsat än… de kissar bra och så men Zigge hsr inte gjort nummer 2 än vad jag kan se. Hade hoppats på att han skulle gjort det så jag ksn börja fasa till blötfoder. Det är inte billigt för en student att ha två katter på kokt kyckling för länge… han är fortfarande opåvverkad i allmänhet, leker och busar med Selma. Borde jag kanske blanda i lite blötfoder nästa gång de får mat (ikv), för att ge magen en liten knuff? Tycker det känns knepigt att det inte blivit något bajs än :P inte efter jag har sett iallafall.

Myrrami
2014-01-13 15:48
0

#52 Ja jag menar Porta 21 sensible.

Tidigare hade jag en lite tjej som inte ville äta och en ny kisse som var ganska överviktig efter att ha ätit RC men båda har stabiliserat sig fint i vikten och tredje killen är bra i magen och behöver inte gå på skonkost med jämna mellanrum längre. 

Sen skadar det inte att det har mycket bättre pris.

Bine93
2014-01-13 16:06
0

Har köpt hem applaws så testar med det först, men Porta 21 kan jag testa om det inte funkar. Tack för tipset :)!

Caifig
2014-01-13 16:12
0

#53 Testa går ju :) Nej, vet hur det är. Är också student så hålla på med en massa olika foder och grejer är inte kul för plånboken. Att han skulle bli hård i magen av endast kokt kyckling låter väldigt konstigt, så kör på med blötmaten så sätter det säkert igång allt igen. Det kan ju ha kommit små pluttar också som du kanske inte förknippar med bajs? Det är inte ofta mina får ut långa korvar längre.

#54 Skönt att det fungerar! Jag valde mellan det och Applaws när jag gav torrfoder men tog Applaws då jag kunde köpa det i butik för att testa. Men min yngsta var fortfarande dålig i magen så började barfa istället.

Bine93
2014-01-13 16:18
0

Det är absolut möjligt att han har lagt små pluttar som hamnat i kissklumparna eller något sånt. De har fått vatten som jag kokade kycklingen i med i magskålen så de har kissat lite större klumpar än vanligt. Så det är absolut möjligt, det är ju inte så att jag delar på kissklumparna så :P jo ska nog börja lite smått med blötmaten ikväll :) jo nej det är lite jobbigt när det blir dyrt…

Bine93
2014-01-14 22:01
0

Verkar äntligen som om Zigge bajsat lite mer normala korvar idag 😂Några små pluppar och en korv. Trodde aldrig jag skulle bli så glad över kattskit.. 🤔 

Har nu gått över till blötmaten helt nästan, bara lite grann kycklingbitar i. Har minskat under dagens mål. Ger dem blötmat ca 3 ggr om dagen. Morgon, middag och kväll. Får se om det blir morgon och kväll sedan. Blir till att börja fasa in Applaws om ett par dagar, när de vant sig vid blötmat. 

Jättetacksam över all hjälp jag fått 😍

Caifig
2014-01-14 22:06
0

Hurra! Grattis! 😂 Hoppas det håller i sig med torrfodret också!

Bine93
2014-01-14 22:19
0

Tack 😂 Ja det får ja hoppas! Ska fasa långsamt 🙂