Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6537 ggr
Anna1988
0

Vildare direkt efter kastrering

Idag kastrerades John. Jag hade förväntat mig att han skulle vara trött och seg, precis som veterinären sa. Men har nu en kille hemma som är mycket vildare och busigare än vanligt. Han har hållit igång sen 15:00. Han bits/naffsar och flänger runt. Jag har läst att det är viktigt att de får vila efter kastrering men vet inte hur jag ska få honom lugn. Aldrig sett han såhär vild, så fort man klappar honom så börjar han busa. Har någon varit med om samma sak? Kan det bero på narkosen? Brukar man alltid fortsätta ge smärtstillande efter kastrat i fem dagar?

OberonsMatte
2

Ja, jag har varit med om att katter blivit speedade efter narkos. Det går över.

Sajtvärd Katter iFokus

Scorpio97
0

Vår hane var i princip som vanligt någon timme efter han kom hem. Vi lekte lite lugnt med honom.

Vi fick smärtstillande till honan, men inte till hanen.

//Jessie

OberonsMatte
0

När mina hankatter kastrerats har de inte ordinerats smärtstillande. Honkatterna minns jag inte om de fick det eller inte.

Sajtvärd Katter iFokus

Anna1988
2

#1 hur lång tid tog det innan det gick över? John slickar sig rätt mycket. Gör det något? Veterinären sa inget om det

OberonsMatte
0

#4 För den katt som blev speedad efter narkos senast var han som vanligt dagen efter vad jag minns.

Att han tvättar sig en del nu precis i början är naturligt eftersom det brukar finnas lite blod och främmande lukter där. Mina hankatter har tvättat sig rena och sedan har de låtit det vara ifred.

Om katten är där och tvättar hela tiden kan man behöva sätta på en tratt. Hankatters kastreringssår brukar sällan leda till komplikationer eftersom det inte finns några stygn, men håll koll på såret så att det inte börjar se konstigare än normalt ut.

Sajtvärd Katter iFokus

Allumania
0

Min Ru blev jätte aktiv och vild kastrerings dagen. :P Sen slutade ned att han somnade bums. Dagen efter var han normal :)

mimåne
0

Jag fick också med mig smärtstillande till min hankatt efter hans kastrering, verkar vara något dom börjat införa.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

cachavacha
0

Vår katt blev också helt tokig efter kastreringen. Han sprang runt som en galning och lekte med allt han kunde hitta. Tror dock att han mådde väldigt dåligt och var väldigt stressad, så jag gick in i ett stängt rum med honom utan massa distraktionsmoment. Då lugnade ner sig lite och la sig i mitt knä och vilade, så kan vara värt att testa om du tycker din katt verkar må dåligt.

Caifig
1

Min ena hane var också helt speedad. Skulle busa med den andra som bara ville sova. Dagen efter var båda två rätt sega dock 😃