Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2460 ggr
[MissKittyKatt]
2014-01-11 16:09
0

Tjock katt

Jag vet att det låter taskigt det jag skriver som rubrik, men min katt Blomma är jätte tjock. Hon spyr några ggr om dan och det är farligt. Hur ska jag göra? Ska jag banta henne eller vad tycker ni?

Fridaaaa
2014-01-11 16:13
3

Att en katt spyr några gånger/dag är inte normalt.
Det bör ni kolla upp.

Om hon är tjock så är det bästa för henne att tappa lite vikt, för bland annat hälsans skull.

Hur ser det ut med mat och motion?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Caifig
2014-01-11 16:36
2

Byt till enbart blötmat och skippa torrfodret helt! Bästa sättet att få din kisse att gå ner i vikt

[sorbel]
2014-01-11 16:38
1

Vad matar du katten nu och hur mycket? 

Jag skulle boka en tid med veterinär för att se att allting är okej och sedan byta till en spannmål fri hög kött torrmat (Taste of the Wild, Applaws, Orijin, Porta 21*) och ge blötmat 1-2ggr per dag. Om du har råd kan det vara lättare att byta till bara blötmat men det är dyrt. Ge lite mindre än rekommenderad och ge inte din katt fritillgång till mat. 

Mer motion! Köpa Da Bird och leka varje dag minst 15 minuter (2ggr är bäst!)

Fridaaaa
2014-01-11 16:49
3

#2 De blir ju inte tjocka pga att de äter torrfoder. Handlar ju om mängd (och såklart innehåll med) samt hur mycket den rör på sig.
Tror inte det spelar någon roll om man bara ger blötmat eller inte.

Caifig
2014-01-11 16:52
5

#4 Övervikt hos katter sker oftast pga kolhydrater och det finns absolut mest kolhydrater i torrfoder. Om du söker runt på sajten ser du mycket väl hur folk har bantat sina katter med enbart blötmat och fått jättefina resultat. Men ja, övervikt handlar också om mängd mat och motion, men framförallt vilken sorts man katten får. 🙂

Kolhydrater bidrar till fetma då katten inte kan ta tillvara på allt utan det omvandlas till just fett.

Hänvisar också till: 

http://www.agria.se/katt/artikel/ta-hand-om-din-katt-pa-basta-satt

[sorbel]
2014-01-11 17:02
0

#5 Om man matar katterna med ett bra torrfoder som Applaws (som har väldigt lite kolhydrater) på rätt mängd kommer katterna inte bli tjocka. Det är kanske lättare med blötmat men det är inte det ända sättet och det är oftast dyrare.

Disturbed-Angel
2014-01-11 17:04
0

#5 Beror ju helt på vilken sorts torrfoder man ger. Torrfoder är dessutom mycket bättre för tänderna då det hjälper till att slipa bort tandsten när katten får tugga på något hårt.

Caifig
2014-01-11 17:09
3

#6 Skrev inte att det är det enda sättet, men jag tycker absolut det är det bästa. 🙂 Mjau är faktiskt billigare för mig än att enbart ge Applaws. 4 kr/portion för Mjau jämfört med 5-6 kr för Applaws. Applaws innehåller som det står "under 15%" kolhydrater men 15% är ändå rätt mycket gentemot Mjau som innehåller 1,2%. 

Däremot tycker jag att Applaws är ett bra torrfoder absolut! Men jag hade inte gett det till mina om de var överviktiga 🙂

Caifig
2014-01-11 17:10
6

#7 Tyvärr är torrfoder alldeles för mjukt för att ha någon slipande effekt. Det är som att säga att vi kan borsta tänderna med knäckebröd. Och nej, torrfoder kommer ALDRIG vara bättre än blötmat.

Fridaaaa
2014-01-11 17:14
2

#5 Beror ju på vilken sort som sagt man ger av torrfoder.
Jag ger t.ex spannmålsfritt = inte så mycket kolhydrater som det t.ex är i mjaus (torrfoder syftar jag på nu). Man kan ju ge huvudsak mjukmat också än torrfoder med. Man får anpassa lite efter katten 🙂

[sorbel]
2014-01-11 17:22
0

#8 Ja, det är kanske det. Jag säger inte att det är dåligt att mata bara med blötmat, inte alls. Torrfodret är inte bättre men det är billigare och enklare och inte så farligt om katterna dricker och få lite blötmat också.

Hur mycket äter dina katter per katt per dag? Fattar inte riktigt hur det kan vara billigare. Jag har tittat några gånger nu men har märkt att det är inte alls så. Men kanske jag gjorde fel någonstans? Jag är alltid intresserad att prata om kattmat! ;)

Sarah-S
2014-01-11 17:24
5

Det absolut bästa med blötmat är vätskan och den låga kolhydrathalten, där kan aldrig torrfoder konkurrera oavsett hur bra det är

Att banta en katt med blötmat har flera fördelar, förutom innehållet så får katten även lägre blodsocker som brukar vara förhöjt i samband med övervikt (riskfaktor för diabetes), katten kan äta en större mängd blötmat och är därför oftast belåten och stör inte ägaren genom att sno mat eller ropa på mat

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Caifig
2014-01-11 17:40
2

#10 Fast alla sorters torrfoder innehåller kolhydrater i någon form och väldigt mycket mer än blötmat. Så det kommer man inte ifrån även om man ger ett spannmålsfritt.

#11 Det är mycket möjligt att även jag har räknat fel då jag inte har gett blötmat på ett bra tag och eftersom jag aldrig mätte hur mycket de fick. Men de får 120g barf om dagen och tog därför även 120g blötmat. Och en Mjau tetra (på 370g) kostar 12kr här så det blir 4 kr per dag. 

Haha ja, mina katter får bättre mat än jag själv äter. 😃 Det är faktiskt rätt illa!

[sorbel]
2014-01-11 17:52
0

#13 Jaså? Bara 120g? Varför säger de på lådan att ge typ 100g per kilo (brukar det vara)? Kanske för att sälja mer lådor?

EDIT: eller menar du att du ger 120g blöt OCH 120g kött?

Rafflan
2014-01-11 17:55
0

Prova byta till annan torrfoder sort eller blötmat om du vill och det funkar för din katt.

Dem blir ju olika tjocka på olika torrfoder så det gäller att hitta rätt :)

Fridaaaa
2014-01-11 18:05
1

#13 Det skrev jag inte heller.

[SueHn]
2014-01-11 18:08
1

Jag ger mina katter enbart barf sedan flera år. De får cirka 100 g var per dag men en ett par får mer och ett par får mindre. De håller vikten rätt bra men ett par av dem skulle kunna väga lite mindre förutom att mina två tjockisar verkar hålla sin vikt även fast de får betydligt http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5753807mindre än de andra.

Kostnaden för barf är inte så hög såvida man inte köper oxfilé. I genomsnitt blir det hos mig ungefär 5:- per katt och dag. Nöthjärta, 30 kr/kg, är mycket billigt men kräver en del arbete innan jag kan ge det till missarna.

Det är mängden mat som avgör om katten blir överviktig eller ej men en övervikt kan vara svår att få bort.

Jag tror inte att det går att motionera bort övervikt på en katt lika lite som det är en framkomlig väg för människor för det krävs väldigt mycket motion för att få bort ens ett kg på en människa och värre är det nog att få bort 1 hg på en katt.

[sorbel]
2014-01-11 18:16
1

#17 Det krävs att förändra kosten och att motionera mer. Båda är nästan lika viktigt.

Caifig
2014-01-11 19:17
0

#14 Tycker att det som står på förpackningen är GRYMT mycket. Det skulle innebära att mina ska äta ett halv kilo om dagen🤔 Måhända att de får mer än 120g men jag har tyvärr aldrig mätt hur mycket de har fått. Men de äter inte ett paket om dagen som det står att de ska göra, max ett halvt paket. Jag fick gå efter antal gram som jag ger barf och där räknar man på att katten ska ha ungefär 2-3% av sin totala kroppsvikt per dygn. Sen beror det ju också självklart på hur aktiv katten är. En soffpotatis behöver ju mindre men en utekatt/aktiv katt behöver mer.

#16 Nähä, vad menade du då? Eftersom du sa att det beror på torrfodret och jag menar på att kolhydrater som kolhydrater. Däremot tycker jag att ett spannmålsfritt torrfoder är ett bra alternativ om man ska ge torrfoder, men jag hade inte rekommenderat det till någon som vill/måste banta sin katt 🙂

Fridaaaa
2014-01-11 19:27
2

#19 Står där jag skrev 😉 vet inte hur jag ska kunna skriv det annorlunda än just det jag menade.
Som jag skrev, beror på torrfodret, alltså märket men även mängden mm. (har förklarat i de kommentarer jag skrivit).
Men går att banta en katt på bra torrfoder med. Som jag med skrev, man får anpassa efter katten med 😉

[sorbel]
2014-01-11 19:28
0

#19 Det är kanske så! Min honkatt äter mycket mer än sin bror, som har inget problem med att lämna mat kvar i skålen vilket gör att jag måste ha mer koll på det hon äter. De är 6 månader så de måste äta mer än vanligt men hon verkar vilja äta lite för mycket. Han är i väldigt bra skick men hon ser lite rund ut redan. Jag vill inte banta dem när de är så unga men de är kastrerad nu så det blir bara så att jag lämnar inte ut torrmat och matar de 2-3 gångar och tar upp det som inte ätas. 

Om det blir ett halvt paket var kunna jag tänka mig mata bara med blötmat. De får hälften från blötmat redan så jag behöver köpa bara 12 lådor per månad.

Det är viktigt att ge blötmat och jag tänker på det mer som att ge de vatten än mat. De får en skål 2 ggr på dagen av blötmat (vilket blir att de får 1/4 paket var, de brukar inte äter mer än så - hanen i alla fall och jag brukar ta upp allting när han är klar eftersom då vet jag att honan måste ha ätit nog också. Hon är ju mindre än honom om tyngre) och 1 ggr 20g torrmat. Fattar inte riktigt hur honan har börjat se lite rund ut men hon har kanske en growth spurt snart igen.

Caifig
2014-01-11 19:41
0

#20 Jag har aldrig påstått att det inte går att banta en katt på torrfoder. Jag rekommenderade blötmat just därför det knappt innehåller några kolhydrater och oavsett märke så innehåller all torrfoder kolhydrater. De måste innehålla detta för att få kulorna att hålla ihop, tyvärr. Och ja, självklart spelar mängden roll. Men det innebär ju också att katten kanske få gå hungrig för att man minskar på mängden. Då är det ju faktiskt bättre att kunna ge blötmat och att katten kan äta sig mätt.

#21 Tycker det är jättesvårt med maten när de är så små. Ända sedan mina kastrerades är jag jättenojjig över att de ska få för mycket mat, men tack och lov så är de inte matcrazy. 😃 De är snart 9 månader och äter mindre nu än vad de gjorde när de var 5-6. Blir det mat över så lämnar dem det istället för att rensa skålen. Du kan ju testa att bara ge blötmat en dag och se om ett halvt paket räcker för dem? Skulle de vara hungriga så är jag säker på att de säger till 😉 Lite jamande i örat fungerar alltid!

jnielsen
2014-01-11 19:45
1

Kan bara säga att jag varmt rekommenderar bantning med blötmat. 

Har själv haft otroligt bra resultat på bantning av min katt, han har gått ner nästan ett kilo. Hade jag bantat honom på torrfoder hade mängden mat han fått per dag blivit nästan obefintlig, vilket ger en katt som är hungrig, hela tiden försöker sno kompisens mat, vår mat och som tappar livsglädjen. Mat är jätteviktigt för vår kisse, han älskar att äta! Med blötfoder kan han äta rejäla portioner och blir mätt. Dessutom har jag gett honom rått kött/kycklinklubba/kycklingvinge/grishjärta några gånger i veckan för att han ska få lite mer nöje av maten.

Han har mått toppen under hela tiden han har bantat och mår nu bättre än någonsin! Här är en länk till det inlägg jag skrev där jag fått hjälp med att räkna ut mängden mat osv. Jag fick lite mer tips i den här tråden också.

Glöm inte att en katt måste banta långsamt! Annars finns risk för fettlever, det är jättefarligt!

Lycka till!

[SueHn]
2014-01-11 19:52
0

En intressant länk om hur man räknar ut hur många gram kattmat som en katt behöver utifrån kattens vikt

[sorbel]
2014-01-11 22:01
0

#24 Måste man förändra nåt med formulan när det är kattungar istället för vuxna? Jag vill räkna ut hur mycket mina kattungar behöver och sedan hur mycket det kostar med blötmat. Jag vill gärna göra 50/50 blöt och torr minst eftersom jag förstår hur viktigt det är och jag vill inte heller att mina kastrerad 6 månader kattungar blir tjocka. Prevention!

Jag köpte 6 tetra som är till kattungar idag. De delade halv av ett paket, så de åt 1/4 var och inte alla heller, till middag.

Sploutt
2014-01-11 22:19
2

Det där med att torrfoder är bra för tänderna tycker jag att vi kan få bort ur folks huvuden nu direkt. Mina katter har aldrig haft så kassa tänder som på torrfoder! Som någon sa, vem borstar tänderna med knäckebröd? ;)

[MissKittyKatt]
2014-01-12 09:02
0

Tack så jätte mycket för alla svar!!! Ska försöka göra allt ni säger! Jag kämpar för min bästa vän!❤️

nyamisskittykatt.blogg.se

[MissKittyKatt]
2014-01-12 09:13
0

#3 vilken Da Bird ska jag köpa? En vippa?

🙂Tack!

[sorbel]
2014-01-12 11:33
0

Enligt räkningen som är på kattstatus.se behöver mina katter äta ca 250g per dag vilket blir 500g per dag. Och jag är säker att eftersom de är kattungar behöver de äter lite mer än så, så kanske 600 g per dag. Då blir det nästan två låder per dag eller en hel burk. Så 30 burk (ca 350 kr) eller 50 tetra paket (500 kr) per månad. Torrmat är 500 kr per påse och varar i 3 månader. 

Jag kan tänka mig mata katterna blötmat varje dag men mer som 100g-150g per dag och rästen torrmat. Så det blir 20-30g torrmat var katt och 100g blöt. Då behöver jag 6000g blötmat per månad vilket blir 16 tetra paket (160 kr) eller 10 burk (120 kr). 

Har jag gjort fel någonstans?

[MissKittyKatt]
2014-01-12 11:57
0

Jag tror inte att du har gjort nåt fel🙂

Sarah-S
2014-01-12 16:39
0

#29 Jag tror inte att du får i dina katter 600gr blötfoder om dagen. Testa under en period att ge dem enbart blötmat och se vart du hamnar i mängd. Jag utfodrar 4 katter varav 2 kattungar med ca 500-600gr/dag + lite kulor som aktivering

[sorbel]
2014-01-12 17:15
0

#31 Det blir bara förvirrande nu. Kattstatus.se stämmer inte och lådorna stämmer inte. Men nej, jag har nyligen köpt stora torrmat påsar så vi får gå genom dem först och blötmat på sidan. Vi får prova hur mycket blötmat de äter senare. 

Tack för hjälpen i alla fall!

[SueHn]
2014-01-12 17:47
0

Enligt kattstatus.se behöver en 5 kg tung katt 330 g Bozita per dag. En katt som väger 3 kg behöver 245 g per dag.

Men detta gäller Bozita. Tyvärr anger få kattmatsfabrikanter energiinnehållet i sina produkter. Jag har kollat olika sorter i affären men bara hittat energiinnehåll på Mjau.

Men jag kan inte annat än undra hur mycket vatten som den färdiga kattmaten innehåller och hur mycket som de inte kan tillgodogöra sig. Mina katter har fått barf i flera år och de får cirka 100 g/katt och dag. Under dessa år har de hållit vikten bra och snarare gått upp än ner. Visserligen jagar de en del men inte alla och vintertid är de mest inomhus. Det är rätt stor skillnad mellan 300 g/dag och 100 g/dag.

Sarah-S
2014-01-12 18:04
1

#33 Mjau och Bozita innehåller ca 80% vatten, kött brukar ligga på 60-70%

Så katterna behöver ofta mer mängd blötfoder än barf för samma energiinnehåll

sagan
2014-01-12 18:05
2

#29 Kattungar ska ha fri tillgång på mat. När dem är kastrerade kan man börja hålla koll då ämnesomsättningen minskar med 30% efter kastreringen.

Uträkningen på kattstatus är en fingervinsing för vuxna katter sen beror det på hur ens egen katt är. Är katten väldigt aktiv behöver den mer mat och är den lugn mindre. 

Bäst är att väga sin katt en gång i månaden för att se hur maten påverkar vikten.

[sorbel]
2014-01-12 18:40
0

#35 Ja och det hade dem men nu är de kastrerad båda två. Jag ville veta hur mycket man matar sina kattungar med blötmat när de väger 3,0 kilo men det verkar vara svårt att säga.

Sploutt
2014-01-12 18:44
0

Jag gav mina katter (2,5 år och 3,5 år) Ungefär en halv förpackning mjau var om dagen, när dom åt det. Det blev dom mätta på!

Sarah-S
2014-01-12 18:45
0

#36 fri tillgång och sen justerar man utefter hull.

Scorpio97
2014-01-12 18:52
0

Härhemma går det ungefär en burk Mjau, per dag. (Katterna väger runt 2.5-3kg, kastrerade utekatter. Två honor (13 och 5 år) samt en hane (5 år)). Dom får då även lite kött när vi lagar mat och så, och alla tre håller vikten bra.

Enklast är väl att prova. Det går inte att säga hur mycket en katt ska ha, eftersom det beror på vikt, hur aktiv den är, och annat. Vissa katter går ju även upp lättare än andra, precis som vissa människor har lättare att lägga på vikt än andra. 

Om du vet hur många gram torrfoder dom ska ha för att hålla vikten, så kan du ju ta bort exempelvis en fjärdedel och ge blötmat istället. När du hittat ur mycket blötmat som blir bra, så är det ju bara att ta det gånger 4 för att få reda på hur mycket dom behöver om dom bara ska äta blötmat.

//Jessie

[sorbel]
2014-01-12 18:52
0

#37 En halv tetra låda eller burk?

Mina har fått det redan plus fri tillgång till torrmaten. Men nu har de inte fri tillgång längre utan två måltider - en på morgonen och en på kvällen. En måltid får de 1/4 av en tetra låda och sedan en halv deciliter av torrmat.

Sarah-S
2014-01-12 19:03
0

#40 Om jag vore dig skulle jag ge fri tillgång på blötfoder och sen servera torrfoder 2 ggr/dag och då endast 50% av dagsransonen

Sploutt
2014-01-12 19:15
0

#40 en halv tetra!

[sorbel]
2014-01-13 10:55
0

#41 Jag gör kanske det. Jag ska tänka lite. Tack för rådet!