Vilket foder är bäst för oss?
Jag vet att det är rätt omöjligt att ge ett definitivt svar. Jag har tre katter på 6, 5 och 2 år. De två yngsta är hanar och alla är kastrerade. Det är utekatter. Äldsta hanen är något överviktigt medan honan är fin men åt det magra hållet. En av katterna är lite känslig i magen. De får vara ute nästan varje dag och är duktiga jägare. Jag vill helst av allt köpa foder i större mängder så jag inte behöver åka varje vecka. Vad skulle du rekommendera oss?
Jag rekommenderar Mjau eller Bozitas blötmat. Alla katter tål dock inte Mjau, så du får vänja över försiktigt om en har känslig mage.
Vad äter dom i nuläget?
//Jessie
IAMS multi-cat rekommenderar jag. Den är anpassat för hushåll med flera olika katter och deras olika behov.
Mjau i tetra får de ibland men Bamse klarar den inte riktigt. De äter faktiskt iams multicat nu.
Den har jag fått rekommenderat till mina 3. Jag har kört med den i ungefär 3 år och har aldrig haft nå problem med varken mage eller nå annat.
Sen är det ju självklart från individ till individ. Men jag har bara hört bra om just multi-cat. Det är en nära vän till mig som äger en zoo butik här i stan som rekommenderade den.
Rekommenderar mjukmat som dem klarar av i första hand. Om dem får gå ut äter dem ju sin egna Barf och äter det dem är skapta för att äta, kött, ben och vätska. 😉Om du bara vill ge torrfoder skulle jag välja ett som är spannmålsfritt.
Främst den yngsta katten äter knappt mat inne så han äter nog verkligen det som han är menar för. Vi ger dem en hel del kött också. Jag har funderat på spannmålsfritt, tänkte se om jag kan komma över en smakpåse och se om det duger. De är kräsna nämligen. Jag önskar att det fanns färskfoder för katter som man kunde få tag på…
Ge inte för mycket kött. Katter är inte gjorda för att äta rent kött. De behöver alla delar på kroppen Ge dem lite kycklinglever och kycklinghjärta och några kycklingvingar att gnaga på.
Min katts mage klarar inte mer än en matsked blötmat, så hon äter Orijen torrfoder. Hon är jättekräsen och jag lät henne välja foder själv, jag gjorde ett smaktest med några olika spannmålsfria foder som jag tyckte verkade acceptabla. Man kan köpa Orijen i 340-grams påsar om man vill prova. Vet att även Acana har småpåsar om du vill prova spannmålsfritt.
Ska du ge lever, hjärta och så vidare bör du vara påläst i ämnet då det inte bara är att ge lite av varje.
Vissa tillverkare ger smakgaranti på sitt foder. Det finns vissa foder som har 400 grams påsar att köpa om du vill prova.
Lycka till och hoppas du hittar något alla tycker om. 🙂
#7 Så dom är inte gjorda för att äta rent kött? Wuuut? Är dom gjorda för att äta torrfoder eller annan tillagad mat då eller? ;)
#10 Mustangcab menar nog att katter inte bara ska äta muskler utan även resten av djuret, ben till exempel.
#11 Ja du har nog rätt. My bad! Jag hade dock inte tvekat på att slänga till lite kött om jag gav ett annat helfoder. Dock skriver ju #7 att man inte ska ge för MYCKET. Såå… Glöm vad jag sa :)
Ger man halva dagportionen i enbart kött så är det på gränsen till för mycket och katten riskerar att inte få i sig tillräckligt med framförallt taurin och A-vitamin. Därför är det viktigt att om man ska blanda (alltså om man ger så mycket kött varje dag) att katten får i sig rätt proportioner av både lever, hjärta och ben. Men en liten köttbit som tillägg är ingen fara. 🙂 Hjärta kan man också ge vid sidan om då det inte innehåller något man kan överdosera, men man ska vara väldigt noga med om man ger extra lever då A-vitamin stannar kvar i kroppen och kan orsaka förgiftning.
Jag skulle dock inte rekommendera att man börjar experimentera med rått kött innan man är riktigt påläst om ämnet. Det kan gå riktigt illa annars!
Såg precis att Iams multicat innehåller väldigt mycket majs och ris vilket kan vara orsaken till att din katt blir orolig i magen. Ska du ge torrfoder bör du ge ett foder som är spannmålsfritt och har så lite extra ingredienser som möjligt. Det finns många spannmålsfria men flera av dessa har även annat krafs i sig som jag inte skulle rekommendera till en katt som redan är känslig i magen.
BARF (biologiskt anpassad rå föda) löste problemen för min kisse som var konstant lös i magen då han gick på torrfoder och blötmat.
Jag läste att voh håller på ta fram färskfoder för katt! Det kommer jag köra på om/när det kommer till försäljning.
#14 MUSH också! Väntar med spänning!!!
Applaws torrfoder och mjaus mjukmat eller bozita mjukmat rekommenderar jag. Ger våra det, med kastrerade utekatter 🙂
Torrfodret finns i 7,5 kg säck.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 11 Helt riktigt det är vad jag avser. Jag träffade en sköterska på en mottagning sm berättade att en av hennes patienter hade fått enbart rått kött. När de röntgade katten så fann de att skelettet var urkalkat.
Jag räknade på vad bozita blötmat skulle kosta oss i månaden, 1200 kr. I MÅNADEN! Jag lägger gärna pengar men jag kan utfodra katterna med BARF för max halva den summan… Jag kör kvar på iams tills jag får reda på mer om färskfodret. Katten med känslig mage mår jätte bra på detta fodret och alla tre tycker om det. Så om färskfoder kommer snart så känns det onödigt att byta. Det är ju en ganska stor process och tar lång tid för oss.