Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 4148 ggr
CookieZixx
0

Den nya katten fräser och morrar åt oss

Hej, jag och min sambo skaffade en ny katt igår. En hona på 3 år som inte dem andra ägarna kunde ha. Men enda sedan hon kom hit så har hon bara legat under madrassen, under täcket nära mig eller på små ytor där vi inte får tag i henne. Hon har inte ätit något och vi har försökt mata henne med allt möjligt, skinka, ost, kattmat osv. När vi försöker ta upp henne så fräser hon och morrar åt oss, samma åt vår andra katt som även får stryk om hon går för nära. Vad ska vi göra, hur får vi henne att trivas och framför allt hur får vi henne att äta?

Scorpio97
4

Många katter känner sig obekväm i nya miljöer. Ni har bara haft katten en dag, försök inte ta upp henne. Låt henne komma till er, om hon vill det. Hur lång tid det tar är olika, det kan ta allt från en dag till några veckor. 

I början kan det vara bra att låta katten bo i ett eget rum, med matskål och låda. Man kan gärna ha kompostgaller istället för dörr in till rummet, så att hon kan höra och känna er (och den andra kattens) lukter.

Kan ni inte det, så ställ kattlådan och matskålen nära gömstället hon valt. Ofta kommer dom fram på natten när det är lugnt, och brukar du känna sig tryggare att äta. 

Att den nya katten fräser mot den andra katten (eller tvärtom) är normalt. Det är katters sätt att visa vart gränsen går. Slåss dom inte allvarligt, så behöver ni inte gå emellan, men se till att båda katterna kan gå ifrån om dom vill. Det brukar lugna sig efter några dagar/veckor.

//Jessie

OberonsMatte
4

Separera katterna och låt katthonan få komma till ro i ett rum till att börja med utan andra katter. Ställ dit en egen toalåda och en egen matplats till henne och lämna henne ifred. Om ni är i rummet bör ni bara vara där utan att vara påträngande eller uppmärksamma henne för mycket. Hon behöver lugn och ro måste få vänja sig vid den nya miljön och vid er i sin egen takt.

Först när hon känner sig bekväm i rummet och med er kan ni börja planera hur ni ska introducera katterna för varandra. Helst bör det ske genom att ni bara sätter upp ett kompostgaller i dörröppningen, så att de vänjer sig vid åsynen varandra och varandras dofter utan risk för konfrontation.

Sajtvärd Katter iFokus

CookieZixx
0

#1 #2 gjorde som ni sa och nu har hon äntligen kissat också vet nämligen inte om hon gjort det förut, nu hoppas jag hon äter snart!