"Mjuka" upp magarna?
Jag har nog gått och blivit blötmat's skadad, jag kan alltså inte ge torrfoder med gott samvete längre, inte ens Orijen som jag köpte nyligen i aktiveringssyfte.🤪 Vi har dock ett litet problem här hemma, dem är väldigt hårda i magen så jag undrar om det finns något jag kan ge dem som kanske kan "mjuka" upp magarna lite? (Fick tips om kokt kyckling men har ingen aning om det stämmer(?))🙂
har de alltid varit hårda i magen eller bara efter du slutat ge torrfoder? Vissa katter (bla mina) dricker för lite då de enbart får blötmat. tvärtemot än vad blötmatsfanatikerna säger :P
Dricker de lite eller äter förmycket ben kan de bli hårda i magen/förstoppade
Tycker det låter konstigt att de blir hårda i magen av blötmat, som #1 undrar, har de alltid varit hårda? Ges bara blötmat så ska katten få i sig den mängd vatten som behövs per dygn, men det beror självklart också på hur mycket/lite de äter. Men visst om man ger både blötmat och torrfoder så kan det hända att det blir för lite vatten om de inte dricker tillräckligt utöver blötmaten.
Fett/ister är populärt när man BARFar och katten är hård i magen, men man ska inte ge för mycket då det kan ge lös avföring istället. Matolja, fiskolja, paraffinolja fungerar också för att smörja tarmen och hjälpa katten att få ut avföringen men det är ingen lösning på problemet utan bara hjälp om katten är tillfälligt hård/förstoppad.
Kokt kyckling ges som skonkost när katten har diarré som inte vill ge med sig så förstår inte hur den skulle hjälpa om katten är hård i magen, men jag kan ha fel! 🙂
För att motverka hård mage kan man strö ljus psyllium (loppfröskal) över maten.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Det var sen jag enbart började ge blötmat som dem blev hårda. Dem får inga ben (än) och dem kissar floder så tror inte att vattnet är ett problem.🤔
#2 Ska se om lite olja går ner och kanske kan hjälpa i alla fall tillfälligt. Såg precis att jag bara har olivolja och rapsolja hemma, kan jag ge rapsolja eller ska jag vänta tills jag gått och handlat? Har också för mig att kokt kyckling ges som skonkost 🤪
Glömde tillägga att ena katten var förstoppad i ca en dag förra veckan så jag kanske ska ge dem något som sätter fart på magarna? Vad kan jag ge dem som sätter fart?
#3 Ska köpa med mig det om jag hittar det när jag handlar🙂
#4 Psyllium ökar tarmrörelserna och volymen på avföringen.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Är jag inne på rätt spår? 🙂http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1039855/images/2009/ljusa-psylliumfron-300g_31788718.jpg
#7 Ja, det bör vara rätt frön. Jag har själv inte köpt enbart frön, men sedan jag började med torrfoder som innehåller det blev det en stor skillnad på min Rubens hårda mage. Han får blötmat också förstås, men tidigare hjälpte det inte hur mycket blötmat han än åt, korvarna var iallafall små och stenhårda. Nu är de tjocka och fina.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Rapsolja fungerar fint ett tag, messmör ska även vara laxerande men min veterinär rekommenderade det inte (glömde dock att fråga varför!). Skulle katten vara förstoppad och inget annat hjälper dvs hen har inte bajsat på i alla fall 1-2 dygn så kan du ge Microlax som finns att köpa receptfritt på Apoteket i 5 ml sprutor. Då ges hela sprutan eller tja så mycket man får in i alla fall. Kan vara bra att veta ifall det krisar sig någon gång!
Har bara varit med om att blötmat ger lös avföring, vad konstigt… Behöver kanske mer fiber i sin mat för att magarna ska fungera normalt. Men #3 verkar ju som en jättesmart idé, måste jag med testa på mina som gärna också blir hårda!
Antar att det var de här du menade från början innan jag drog upp fröna🙂http://www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Psylliumfoskal/
Det lät ju bra, men om en korv kan se fin ut vet jag inget om 😃
#8 Åh glömde fråga. Hur mycket ska man ge?
#9 Mircolax ska jag lägga på minnet om har blir förstoppad igen :)
1-2 tsk psyllium har jag läst på ett annat forum att man kan ge. Det kan dock vara ganska kraftfullt så börja med en mindre dos och prova dig fram.
Sajtvärd Katter iFokus
#8 vad för torrfoder ger du som har hjälpt Ruben?
#14 Förutom vanlig blötmat har han fri tillgång till Royal Canin Intense hairball. Det innehåller psyllium som antagligen är det som gjort honom mindre hård i magen.
Sajtvärd Katter iFokus
#15 Okej, tack. Min kille har velat fram och tillbaka med blötmaten och ätit mindre än han brukar. Igårkväll kom det en liten mängd torr, mörk, avföring variant hårdare. Till och med så att en plutt fastnade i pälsen vid rumpan. Har då gett mer blötmat innan vi la oss och nu på morgonen. Då gick han på lådan nu igen på morgonen. Inte så "pluttigt" utan mer korvigt, och inte lika torrt, men ändå en liten liten plutt som fastnade i svansen. Hur ser optimal kattavföring ut?
#16 Det ska inte se ut som runda hårda bollar, men som en korv! Färgen har jag märkt ändras beroende på vad de äter, nu när jag bara ger dem BARF så är den mycket mörkare och även mycket mindre mängd än tidigare. Gav mina de där fröna psyllium igår kväll som OberonsMatte tipsade om… Nu på morgonen var det istället en lite mindre hård plutt och en rätt så lös… Ändå fick de inte mycket!!!
För den bajsintresserade finns detta schema.
#17 Igårkväll som sagt mer pluttigt, idag mer korvigt och lite lösare, men ändå hårdare än vad jag anser normalt. Har idag tagit bort torrisarna så att han äter av blötmaten som står framme. Sådär mycket, får truga lite. Ska köpa lite andra sorter idag. Funderar på att antingen köpa en liten påse RC intense hairball, blanda ut med nuvarande RC persian kitten och fasa in det nya och se om det hjälper som det gjorde för #15 eller köpa lite psylliynfrön och strö över maten.
#18 då är det nog som bild 2.
#19 Det finns något som heter Fiberhusk som är malda psylliumfrön vilket kanske är enklare att blanda i maten. Upptäckte detta igår när jag tittade i skafferiet… Suck! Hade ju redan fröna, fast malda, hemma! 😃Fiberhusk finns bland glutenfritt mjöl. Jag la mina frön i blöt igår kväll en 20 minuter eller så och idag fick de direkt på maten, så ska se vad som har bäst effekt. De måste få i sig extra vätska bara så det inte blir som cement i magen. 🙂
#21 Ja fiberhusk känner jag till :) Ska kolla in både och, ev köpa fodret jag skrev om innan. Vill ju finna en långsiktig lösning så att man slipper hålla på och mixtra så här. Han kissar bra så vätska får han ju i sig, mest från blötmaten tror jag där jag brukar hälla på någon extra matsked vatten. Lite ny blötmat kanske kan gå hem, så äter han ju mer av den än torrfodret. Första veckan han kom hit var han också hård i magen. Då fick han mycket mindre blötmat hos mig än uppfödaren (missförstånd oss emellan) och åt mycket torrfoder.
När jag läste på innehållet på Hairball-påsen såg jag att det endast innehåller 2% psyllium, vilket ju är en väldigt liten mängd. Enligt bildschemat som #18 tipsade om har dock Rubens avföring gått från bild 1 till bild 2. Doris avföring är ibland som bild 3, men Oberon och Moltas är också som bild 2 (korvarna är dock mer delade, men med många jämntjocka "pluttar").
Eftersom jag använder hundbajspåsar när jag rensar lådorna brukar jag passa på att känna på bajset genom påsen ibland. Då känner man om de känns fasta, men ändå ganska mjuka eller om de känns väldigt hårda i konsistensen. Rubens små pluttar eller jättesmala korvar kändes tidigare nästan som stenar ibland.
Sajtvärd Katter iFokus
#23 jag gör samma sak, delar/tittar och känner. Som stenar är det inte, men hårdare än vad jag tycker bör vara normalt. Att två små pluttar igår och idag dessutom fastnar i pälsen tycker jag tyder på att det är lite hårdare än vanligt. Men han är inte röd i rumpan och verkar inte ha ont. Så i första hand fortsätter jag truga med blötmaten, har tagit bort torrfodret helt idag och köper nog lite psylliynfrön/husk för att mjuka upp innehållet.
#23 vad åt katten innan du bytte till intense hairball?
#25 Royal Canin Kitten, Royal Canin Hair & Skin och Royal Canin Indoor Long Hair.
Sajtvärd Katter iFokus
#19 Vad tyckte du fungerade bäst?blötlägga eller strö fröna direkt över?
#27 Tyckte blötlägga hade mer effekt då de även fick i sig mer vatten och vattnet blev liksom lite slemmigt från fröna. Min ena har inte bajsat sen igår morse så strö på var ingen hit här. 😕
#28 åh okej. Hoppas det kommer något snart. Strödde över lite grann över Enzos blötmat nu under morgonen, han har även ätit ca 150 g blötmat under morgonen, ca 50 g mer än vad han brukar. Så jag hoppas att hans nästa lådbesök är lite mjukare än vanligt.
#29 Kan hända att det fungerar bättre att strö med blötmat, men jag ger BARF och det var inte lika lätt att strö. Det vill gärna trilla av. 😃 Mer vätska att blanda ut det med i blötmat också. Det kan ta några dagar, i alla fall på människor, innan det kommer igång och man ser resultat.
#30 Det kan jag tänka mig. Jag gäller alltid på lite extra vätska på blötmaten också så det var lätt att blanda ut. Ja det är ju klart. Det är ju inte ett enormt problem här hemma, eftersom han bajsar lite hårt men inte är totalt förstoppad eller bara bajsar kulor. Men vill ju att min lilla katt ska må bra.
#31 Absolut! Vill med att mina ska komma igång, har fått ge microlax en gång till den ena men vill helst slippa detta. Är ju inte bra att ge för ofta. Tycker så synd om dem när de står och krystar och man ser på dem att det gör ont/är obehagligt. 😕
#32 Usch ja. Enzo krystar inte jättemycket men lite får han anstränga sig. Igår drog han också rumpan mot golvet. Han ser dock fin ut där bak och luktar inget konstigt, men håller självklart extra koll. Det kan ju göra lite ont om avföringen är hårdare än vanligt. För övrigt så kissar han lika mycket som vanligt och går på lådan 1-2 ggr/dag. Busig och kelen och är glad för den nya blötmaten.
Man kan också ge Laktulos för att mjuka upp avföringen. Jag provade att ge det i munspruta, vilket Ruben tyckte var jätteläbbigt, men man kan säkert blanda det i blötmaten också.
Sajtvärd Katter iFokus
#34 Värt att prova om inte fiberhusken ger resultat. Idag har han ätit 300 g blötmat (100 g mer) och 1 tsk fiberhusk på det samt extra vatten. Finns det något torrfoder värt att pröva förutom RC intense hairball? Som han kan ha förutom blötmaten.
Extra blötmat plus fiberhusk gav resultat. Någonstans mellan 3-4. Inget krystande och inget släpandes med rumpan heller. Får se om det räcker med bara blötmaten imorgon :)
#36 Åh skönt att höra! :)
#37 tack! Jag är lättad :) vill inte att han ska ha ont eller så. Hoppas dina kommer igång snart!!
Puttar upp tråden istället för att skapa en ny! Jag misstänker att min katt är förstoppad. Gått på lådan 4-5 gånger på 10 min och krystat men det kommer inget. Det kom lite kiss, en cm klump (han har kissat en gång redan) så tänkte se om ni har lyckats få igång era katter? Vad har funkat i så fall? Funkar fröna eller har ni testat annat?
#39 jag gav extra blötmat samt fiberhusk (malda psylliumfrön), ca 1 tsk tror jag. För någon vecka sen tyckte jag han var lite hård igen och gav då 50 g extra blötmat plus 1/2 tsk fiberhusk. Detta har hjälpt super. Var försiktig med psyllium/fiberhusk då det är väldigt laxerande! Har det varit helt stopp länge hade jag uppsökt veterinär.
#39 Är du säker att katten försöker bajsa och inte kissa? (Eftersom det kom lite kiss en gång).
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Då sticker jag och handlar omgående! Är fiberhusk och psylliumfröskal likadant? Han var inte förstoppad igår men jag märkte precis att han har problem men hjälper det inte så är veterinären runt hörnet.
#42 fiberhusk är malda psylliumfrön, kanske är lättare att strö över maten. Men akta dig för att ge för mycket, det tar lite tid innan det verkar. Och som #41 skrev, du är saker på att han inte försöker kissa och att det är där problemet ligger? Urinstopp är allvarligt.
#41 Han kissar normalt. Han kissade en kvart innan han började springa på lådan igen. Han sätter sig som han ska bajsa och krystar, krafsar och går, två minuter senare går han tillbaka och upprepar. Det kom lite kiss första gången han krystade men tror inte det är mer med det.
#43 Okej då vet jag. Va i affären precis men hittade bara hela psylliumfrön men varken fiberhusk elller psylliumfröskal fanns 🤔. Ska ta mig in till stan och se om jag hittar fiberhusk!
#44 Jag tror psylliumfrön går bra, men fiberhusk är nog lättare att få i dem. Jag har alltid på extra vatten på blötmaten, du kan ju ta lite vatte. + fiberhusket på. Men som sagt , var försiktig. 0,5-1 tsk gav jag till min hane pp 7 mån och ca 5 kg