Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 7367 ggr
lina-e
0

självrengörande kattlåda vs vanlig kattlåda?

Hej! Är det någon som har erfarenhet av självrengörande kattlådor? Eller kattlådor med filter som ska göra att de luktar mindre? Jag och min sambo har en ragdollhona, hon skvätter och det kommer ofta bajs på golvet utanför, jag tänkte att det kanske skulle bli bättre för henne om vi bytte till en låda som har högre kant? Sen den eviga frågan; Kattsand! Just nu har vi ever clean med lukt av lavendel, var lite nyfiken på kristall också och hur det fungerar och om någon har erfarenhet av detta? Tacksam för svar! :) /Lina

Fridolf87
1

Jag upplever att det skvätter en del trots hög kant, men inte alls lika mycket som med en låg kant. Vi har mattor utanför våra kattlådor som hjälper till att minimera sanden utanför kattlådan. Men visst blir det en del dammsugande ändå.
Kristall-sand tycker jag luktar snabbare än ever clean och verkar mycket oskönare för katterna att gå och krafsa i.

Sometimes we must choose between what is right and what is easy

lina-e
0

#1 Tror inte att man kommer helt ifrån allt skvättande, men vore bra om man kunde minimera det så det blev lite mindre. Jag tycker att ever clean är bra, men har inte testat så mycket annat heller för den delen. Så kunde inte låta bli att undra, endel säger att kristaller är det bästa de testat och andra helt tvärt emot.

LinaLj
1

Jag tyckte det hjälpte mer att skaffa en större låda så att de inte hade det så trångt. 

Hade från början en "vanlig" kattlåda som man köper lite var som helst, kanske 50 x 40 cm eller så. Men det blev en del skvättande utanför osv. Då kom jag på att mamma snodde ett par gråa tvättbackar när hon jobbade på Sahlgrenska någon gång på 70-talet. 

De är perfekta. Ungefär 100 x 60 cm med ca 40 cm kant. visst går det åt ett par säckar sand när man byter helt, men nu kommer det nästan inget utanför.

lina-e
0

#3 vi var inne på att skaffa en ModCat först, men den är ju ganska dyr, och man vet ju inte om katten gillar den eller inte. Nu känns det bara som een djungel det här med att välja kattlåda. Men en större kattlåda borde vi definitivt skaffa. Vi har ett minibadrum bara, och det är inte så kul om de råkar bli blött på golvet med all Kattsand.

Fridolf87
0

Stora lådor minimerar så klart sanden utanför lådan. Vi har också stora lådor med hög kant och så farligt blir det inte då tycker jag.

Det är säkert folk som älskar kristall och det kanske passar dom och deras katter superbra. Du kan ju testa och se om du gillar det, det är ju så olika vad man själv och ens katter tycker om. :)

lina-e
0

#5 precis, det är ju olika. Men eftersom man bor i liten lägenhet vill man ju ändå att det inte ska lukta aaaallt för mycket. Har du en högre "vanlig" kattlåda? :)

Fridolf87
0

Ja samma här, vi bor i en trea och vill ju gärna inte ha den där kattlådelukten, men den tycker jag inte alls finns när vi kör med ever clean.
Vi har en vanlig men något större låda, rektangulär och en stor hörnlåda med höga kanter. Båda med tak. :)

lina-e
1

#7 vi får helt enkelt testa oss fram för att se vilket som passar bäst :)

jnielsen
1

#4 Vi har modkat. ett dyrt inköp men praktisk påd et vis att vi har världens minsta badrum. Dessutom så kommer det inte vansinnigt mycket sand utanför.

Men vi har blivit tvungna att ta av locket, vår store katt (typ main coon stor) får inte plats om locket är på.. och lilltjejen avskyr att bli instängd i utrymmen där hon inte kan fly.. 

Så nu känns det ganska meningslöst, nästa gång köper jag plastbackar…

I övrigt tycker jag att TS ska fortsätta med sand, en klumpbildande och riktigt finkornig sand. SJälv blandar jag everclean med best friend cattia från ica. Satsa på en låda utan huv eller en öppen med höga kanter..

OberonsMatte
7

När man funderar på vilken lådsituation man ska erbjuda sin katt är det flera saker man måste ha i åtanke.

För att minimera risken för att felkissningsproblem och stress kring lådsituationen uppstår är det oerhört viktigt att man som kattägare är medveten om och tar hänsyn till kattens medfödda behov och instinkter som har med kissande och bajsande att göra.

1. Lådornas antal bör vara mer än tillräckliga. Lika många som antalet katter + en extra.

2. Var lådorna är placerade kan spela stor roll, men oftast föredrar katter lättillgängliga, men ostörda platser. De ska inte vara i närheten av kattens matplats.

3. Lådorna bör vara stora och öppna. En huv (utan lucka) kan ge katten lite extra ostördhet vilket vissa katter t.o.m. kan uppskatta, men lucka på lådan ska man aldrig ha.

4. Sanden (för det bör vara sand) bör vara lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad. Det är den typ av underlag som är mjukast för tassarna, grävvänligast, lättast att hålla ren och är mest neutral och naturlig i sin lukt.

5. Sanddjupet bör alltid vara så tjockt att kissklumpar inte kan tränga ner till botten av lådan. När man rensar bort sandklumpar måste man alltså kontinuerligt fylla på med ny sand.

6. Att lådan och innehållet i lådan hålls rent och fräscht är viktigt både för kattens skull och ur luktsynpunkt. Jag tycker att man bör ha för vana att rensa lådorna varje morgon och kväll + när man märker att katten har bajsat.

7. För att minska sandspridning i hemmet finns det olika sorters uppsamlingsmattor man kan ha i anslutning till lådan, men förutom det kan man även ha en liten sopborste eller handdammsugare till hands i närheten av lådan och sopa lite i samband med rensning.

Att rensa lådor och sopa/dammsuga är ett mycket litet besvär i jämförelse med det besvär som felkissande innebär.

Att rensa ofta innebär också att man har full koll på hur kattens kiss-och avföringsvanor ser ut i antal och mängd och konsistens vilket gör det lättare att på ett tidigt stadium upptäcka tecken på t.ex. njursjukdomar, urinvägsbesvär, magåkommor och förstoppning.

Sajtvärd Katter iFokus

lina-e
1

#10 jag brukar rensa morgon + kväll, eftersom hon är steriliserad är jag nervös över att hon kan få urinvägsproblem vilket jag hört att steriliserade katter kan få. Jag gör också det oftare när jag märker att katten har bajsat då hon (som vi människor) gillar att gå på en toalett som inte är full med bajs. Anledningen till att jag funderade på en självrengörande var att då rensar den ju sig själv så fort katten gjort sitt, även när man inte är hemma och kan ta det direkt. Kattlådan vi har nu är ju garanterat för liten, då det kommer bajs utanför ibland.

[SueHn]
0

Ett sätt att hålla strö från golvet är att ha en rätt stor låda med hög kant, minst 40 cm. Lådan ställer man i något skåpliknande på loppis där lådan får plats. Genom att fixa en ingång på skåpgaveln kan man ha skåpdörrarna stängda utom när man gör ren lådan. Låt gärna skåpet vara lite längre än lådan på ingångssidan så stannar en del strö där. 

På detta sätt blir det en möbel att ställa i t ex hallen. Enda sättet att få bort lukt från kattlortar är att gå över till barf.

Tänk på att strö som är gjort av lera egentligen ska köras till kommunens tipp och lämna det använda strömaterialet på deponisorteringen. Biologiskt nedbrytbart , brännbart strö kan läggas i hushållsavfallet.

Sploutt
1

TS, var bor du? Jag har en modkat du kan få köpa om du bor i närheten av Göteborg.

lina-e
1

#13 jag bor i jönköping men är i göteborg då och då eftersom min sambo har sin släkt där :)