"Katt-låda" (Ej toa)
Funderar på hur jag kan göra lite mysigare åt missarna och funderar på att ge de varsin matplats med eget krypin i form av en http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70204923/ och en kattlucka med någon form av nyckel så att de bara kommer in i sin egen "låda".. Är det något att fundera vidare på tror ni eller blir det pankaka av allt tro? Då får de äta sin mat i lugn och ro och kan gå ifrån varandra om de känner för det.. Kanske är helt ute och cyklar nu.. 😊
Kom gärna med era funderingar nu innan jag gör slag i saken, för det vore inte roligt om det inte blir bra åt mina små pälsklingar…
Rubriken är lite dålig, men kom inte på något bättre 😕
Det där med "en egen nyckel" blev jag nyfiken på. Hur skulle det fungera?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 Jag kom ganska nyligen in på en sida där det finns kattluckor, som låses upp med ett slags chip. Vilket betyder att ens egen katt kan komma och gå, men andra katter kan inte 😉
Så det skulle man ju kunna göra, och att katterna har olika chip/nycklar.
Personligen tycker jag att idén låter lite.. rörig? Vi har två katter, och de äter ändå aldrig samtidigt. Om den ene stör sig på att den andra katten är i närheten så visar denne det 😛
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
#1 Precis som #2 skriver så finns det kattluckor som läser av kattens mikrochip t.ex. http://animail.se/sureflap-brun-kattlucka-for-microchip.html
-----------
Här är inte utfodringen särskillt lugn för den ranglägre katten om jag missar att markera för honan att hon inte får gå till hans mat… Mina är dessutom matvrak som säkert kommer se ut som "köttbullar" om de får fri tillgång på mat livet ut.. 🤔
Rörigt eller inte, personligen så älskar jag såna här "byggprojekt" som hussar och mattar kommer på till sina djur! Super roligt!
#3 Precis den jag tänkte på!
Åh, då blir det ju lite knepigare. Våra katter har fri tillgång, och det är aldrig några problem när det gäller vem som ska äta. Händer ju att den ena ryter till när hon visar att hon vill äta, men annars inget.
Isåfall förstår jag ju att du funderar på en sådan lösning. Jag tror att det skulle kunna funka, men kanske tar lite tid för katterna att vänja sig? Och så får man ju se till att varje katt har tillräckligt med utrymme, så det inte blir trångt. 🙂
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Om du väljer att göra verklighet av denna idé får du väldigt gärna lägga upp bilder osv på hur byggandet går!
Kanske kan man sätta en kattlucka i köksdörren/föråddet/gästrumet/ klädkammardörren/ngt liknande istället, och låta ranglåge kissen äta sin mat där inne? Dvs en vanlig kattlucka m. chipläsare, infogad i en vanlig dörr? jag tänker att det kan kännas lite trångt i den där bänken? Fast när jag tänker efter så äter min katt gärna lite undangömt.
Ett bra tips om man INTE har interna rangtrubbel i flocken, är annars att ha kattmat på många ställen i bostaden, på olika höjder osv. så katten får känna lite av jakten. :)
Tycker att det låter som en utmärkt idé! Har funderat i liknande banor. Plywood som är 7 mm tjock är mycket bra som byggmaterial för kattprojekt.
#6 Det kan jag göra om jag skaffar någon kamera innan…
#7 Hade gärna gjort det, men det finns totalt tre dörrar i lägenheten och ingen av de får jag sätta in någon kattlucka i… Till trapphuset, garderoben (som är riktigt liten) och till toan… Vill ha så få dörrar som möjligt då jag inte bor stort…
#8 Tar och kikar in på brägården idag när jag går förbi 🙂Det hade jag inte ens tänkt på som byggmaterial.. Tackar för tipset!
Bild på och materiallista, 7 mm plywood, för ett av mina kattprojekt. Fönstret är gjort av en plexiglasliknande produkt.
Har man tur sågar brädgården till de olika plywoodbitarna.
Nu har jag skaffat material till botten och baksidan.
Nästa steg blir att köpa någon "fyrkantstav" på minst 3 cm tjockt att fästa skruvarna i… Behöver 6 stavar på ca 60 cm vardera…
Därefter ska jag ta tag i framsidan och locket… Båda ska bestå av ribbor. I framsidan ska kattluckorna sitta och locket ska vara delat och fäst med gångjärn. Det sista blir mellanväggen och namnskyltarna.
Jag har använt läkt som är cirka 25 mm x 35 mm. Dessa dimensioner räcker bra för katthus. Den säljs i längder på cirka 2 m - 4 m men man kan ju såga den i kortare bitar på brädgården. Du kan ju då använda skruvar som är 25 mm - 30 mm långa med en tjocklek på 3 mm.
Rundstav är kanske något som ribbor?
Kolla om pianogångjärn är något för din konstrution.
Pianogångjärn - typ "lite längre" gångjärn?
25x35 mm kan nog också fungera…
Pianogångjärn är 20 cm - 30 cm långa (kommer inte riktigt ihåg) men man kan såga av dem med en bågfil. Båda sidorna sitter ihop om du förstår vad jag menar men gogla så hittar du både bilder och ställen där man kan köpa dem.
Tänkte jag skulle kolla de exakta måtten och köpa så mycket material som möjligt i december, för jag brukar få pengar till födelsedagen och jul… Kanske får ihop till allt material, men jag har inte bråttom utan vill att det blir bra… 🙂
Det har stått still med projektet ett tag, men ska klä in botten med någonting som står emot fukt. (Tänkte mig en vaxduk)
Sen ska jag skaffa vinklar för att skruva fast baksidan och så ska jag skaffa fyrkantsstavar att ha i hörnen (8 st).
Steget därefter blir sido- och mittenväggarna :)
#20 Vilka var de andra 2?
Typiskt, men tar nog och provar själv trotts allt.. :)
1 han går till luckan och krafsar som ett tok till nån av de andra katterna blir nyfiken och går dit och sticker in huvudet mot luckan då den klickar till ( öppnas) tränger han sig in. 2 när en katt är inne i lådan så gömmer sig han sig under luckan . Sen när katten inne i lådan ska gå ut hoppar han fram och slår till luckan så katten blir rädd och går in i lådan igen . Så gör han 2-3 gånger till katten inne i lådan knappt törs gå ut ,, sen när den tar mod till sig och kryper ut genom luckan i snigel fart så passar han på att sticka in huvudet när katten är halvvägs genom luckan på så sätt låser inte luckan och han kan smita in 3 han tar hjälp av min ragdoll han sätter sig utanför luckan och jamma då går ragdollen dit stoppa in huvudet så luckan öppnas sen går han därifrån :) sen har katten 2 sec på att gå igenom luckan innan den stängs Dom ä listiga dom små liven
#22 Haha! Vilken slug liten rackare :P
Idag har jag köpt gångjärn, "haspar" att stänga dörrarna med och ungefär hälften av vinkeljärnen, de som kommer behövas till fyrkantsstavrna i hörnen.
I slutet på månaden kommer jag köpa vinkeljärnen som saknas och om jag får tag på vettiga fyrkantsstavar. Vill ha ca 5-6 dm långa, så det blir lite höjd inne i "mat-buren"
Steget därefter blir bakväggen och mittenväggen, följt av ytterväggarna och dörrarna på framsidan…
Vill ju skynda långsamt med det här projektet..
Har bestämt att det ska vara klart vid maj/juni-skiftet.. :)
Kommer ta bilder när jag skaffat alla delar för att börja bygga..
Har beställt kattgaller nu, sen är det i stort sett bara fyrkantsstavarna kvar innan jag kan börja med byggandet.
Den kommer bli ca 6 dm hög (innermått). Tror det kommer bli tillräckligt högt åt katterna.
De kommer ju inte bo där :)