Kolloidalt silver
Här diskuterar vi ämnet kolloidalt silver, då det blev en diskussion om detta i en annan tråd och detta ämnet förtjänar en egen tråd.
För- och nackdelar…
Kör på :)
Humbug?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Det finns inte tillräckligt med underlag för att det är ofarligt för att det ska få säljas som kosttillskott. Tillverkarna tycker väldigt synd om sig själva och säljer det som vattendesinficering i stället då sådana produkter inte behöver testas för att få säljas i EU. Invändningarna från myndigheternas sida är alltså att man inte vet om det är säkert, det handlar inte ens om det har effekt eller inte. Skulle aldrig chansa med mina djur.
Jag tror inte heller på det.
Om det vore så fantastiskt skulle vi väl inte ha några sjukdomar kvar, eller?
eller så är det som vanligt, så fort det kommer en bra produkt på marknaden oavsett område så köper andra upp det för att det är inte vinstdrivande.
Jag vet inte hur många miljarder kronor som läggs varje år på medicinforskning, och att dessa företag köper upp mindre företag som kommit fram till mer naturvänligare/kroppsvänligare och på alla sätt och vis bättre än de kemiska preparaten som ger biverkningar i massor.
Det är ett sälj-jippo om jag tar medicin A för min huvudvärk så får jag magsår, då måste jag köpa medicin B som lindrar mitt magsår, däremot så av medicin B får jag diarré och får köpa medicin C, däremot så medicin C får jag huvudvärk av, så då måste jag köpa medicin A igen….
Medicinbolagen tjänar pengar på att göra oss sjuka med biverkningar för biverkningar säljer.
Klart som f*n att de då ser till att hålla andra produkter borta från marknaden som skulle göra deras mediciner redundanta!
Ett annat exempel är menskoppen, en återanvändbart mensskydd som har en livstid på 10 år. Den kostar 300kr i snitt att köpa. Normalt så använder man bindor och annat för ca 80-120kr/månad under en veckas mens. På ett kvartal har man då sparat in sina kostnader för mensskydd. En menskopp kan inte orsaka den förgiftningen som man kan få av tamponger. Men varför är inte menskoppen mer känd? jo, för att bolag som libresse, always, ob osv köper upp de små menskoppsföretagen för att minska konkurransen. Ett återanvändbart skydd är inte ekonomiskt om man är ett stort företag.
Så till KS. Jag har groggat på det åtskilliga gånger vid förkylningskänningar. Citron + KS + whiskey. Enbart whiskey har aldrig gett effekt mer än just tillfälligt när jag dricker det, men dagen efter är jag krallig i halsen och förkylningen bryter ut. Även när jag druckit whiskey + citron, samma resultat. Men whiskey + KS + citron har tagit förkylningsviruset på mig direkt.
KS har vid direkt sprayning på mitt exem (2-3 gånger/dag) fått exemet att lugna sig och nästan försvinna helt. när jag trots invändig och utvändig behandling med kortison endast fått exemet att inte bli värre. Men så snart jag trappar ut på kortisonet så blossar det upp igen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Varför låter de behjärtansvärda småföretagen sig bli uppköpta? Om de låter sig bli uppköpta, är de då inte lika motiverade av pengar som "stora stygga vargen"?
Vad jag vet är det inte de stora läkemedelsbolagen som behandlar mig när jag söker hjälp hos läkare. Senast jag sökte hjälp via den helt vanliga sjukvården hade de kunnat proppa mig full med läkemedel, men första alternativet var inte alls det utan en helt läkemedelsfri metod. Som funkade. Och varför framställa vaccin som minskar förekomsten av sjukdomar som gör människor väldigt sjuka. Väldigt sjuka människor kan man ju pumpa i en mängd olika läkemedel för att bota eller iaf mildra besvären hos.
För mig är det lite skitsamma om KS är verksamt eller ej. Är det inte verksamt och inte heller innehåller något silver är det bluff och förkastligt. Om det innehåller silver och inte har effekt (eller biverkningar) är det humbug och förkastligt, inte blir det bättre av att man då sprider silver i naturen (med tanke på resistensbildning). Innehåller det silver och har effekt kan ni ge er på att det finns biverkningar också (argyri) och man sprider silver i miljön, förkastligt. Den här typen av ämnen ska inte användas okontrollerat, oavsett om de har någon effekt på hälsan eller ej. Med tanke på spridningen i miljön och resistensbildning.
#4 & 5 Sist jag var till läkaren gick min medicinlista från 8 läkemedel till ett.
#4 Jag vet inte hur det är på andra ställen, men här får inte läkarna eller ens vårdcentralerna någon ersättning för varje medicin de skriver ut, inte heller för varje vårdbesök.
Här kan man läsa allt man behöver veta om silver. Jag vill absolut inte var utan, kroppen behöver silver precis lika mycket som andra mineraler. http://www.ion-silver.com/
Nej, kroppen behöver inte silver precis lika mycket som andra mineraler.
Det är inte direkt den neutrala och objektiva hemsidan du länkar till.
Anders Sultan som är delägare i företaget Ion Silver hävdar att "silver är ett viktigt spårämne som används av kroppen, speciellt i immunförsvarssammanhang." (Källa: http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm) Detta är felaktigt och på Livsmedelsverkets hemsida har påståendet bemötts så här: "Det finns inga publicerade data i den vetenskapliga litteraturen som anger att silver skulle vara ett essentiellt spårämne för människan." (Källa: http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Bilagor-till-nyheter/Angaende-eventuella-risker-med-kolloidalt-silver-i-kosttillskott/) Jag har en kandidatexamen i biokemi och jag är förbaskat säker på att silver inte är essentiellt för oss.
Jag har testat silvervatten på min katt, det var att greppa efter halmstrå och nej det fungerade inte alls.
Droppade i nosen/munnen på henne då hon hade infektion, rann ur nosen på henne. Hon hade även en sjukdom i munnen som säkerligen orsakade nosproblemen. Detta var när jag testat allt annat, jag hoppades på mirakel men icke.
Så från min ringa erfarenhet så nej det är humbug iaf så som det beskrivs av säljarna.
Jag testade även att dricka det själv, just för att jag vill se vad jag ger mina djur när det är så omtvistat. Smakade inget, nu halsade jag inte produkten och tog det inte så länge, men märkte inte av något varken positivt eller negativt.
Ja jag har läst immunologi, näringsfysiologi, biokemi, cellbiologi och mikrobiologi och lyckats missa att silver skulle vara viktigt.😉
#9: "Anders Sultan som är delägare i företaget Ion Silver hävdar att "silver är ett viktigt spårämne som används av kroppen, speciellt i immunförsvarssammanhang"". Ja, vad väntar du dig att en försäljare av kolloidalt silver i medicinskt syfte ska säga? "Min produkt har viss verkar mot vissa typer av mikroorganismer, men det är inte vetenskapligt utrett vilka, ingen har koll på biverkningarna och det är rejält giftigt för miljön."? Nej, sådana uttalanden gör man nog bara om man inte lever på att kränga produkten i fråga.
Och OM ens katt nu skulle bli bättre, tror jag att det lika mycket beror på tillfälligheter. Kroppen hanterar virus för egen maskin, och just med tanke på de risker som silver medför, framförallt för miljön, skulle jag aldrig någonsin få för mig att varken ta det själv eller ge till mina katter.
Veterinärer må allmänt vara dåliga på att rekommendera foder till friska katter, men jag litar faktiskt på deras expertis när det gäller sjukdomar och virus.
Personligen tror jag att många produkter av typen kosttillskott och liknande produkter säljer just p.g.a. tillfälligheter och att samma resultat hade uppnåtts på naturlig väg..
#14 Instämmer! Många, men inte alla, säljer pga tillfälligheter. Men som sagt, det finns ju de som faktiskt kan fungera också, och som hjälper många, utan att för den sakens skull innebär så stora risker som t ex silver gör.
Det beror ju också på vad man har för problem och varför, tänker jag. Men när det gäller just virus så är det ju någon som kroppen fixar själv. Visst kan man behöva stötta med vätska och annat, men själva viruset får immunförsvaret gå loss på för egen maskin.