Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1805 ggr
whatgoeslollipop
0

PeeWee lådan???!

Hej! 

Jag köpte en peewee låda till min hankatt (på 6 månader) för 3 veckor sen, Det jätte lätt att introducera lådan för honom och efter 3 dagar kunde han gå på den utan sin gamla sand i den och bara pelletsen 

NU är bara problemet att den luktar jätte mycket urin! vet inte alls vad som gör så att de luktar så mycket. Använder nå pellets från djuraffären, kommer inte ihåg vad de hette! 

Jag bor tillsammans med en tjejkompis så jag måste ha lådan inne på rummet så svårt att leva med den här lukten, Då jag investerade i den här lådan och tyckte  allt jag läst om den var så himla bra. 

Vad kan göra för att det ska lukta mindre och vad gör jag för fel?

Lägger ungefär 3 dl pellets i underlagret och ca 2 cm med pellets i övre lagret! 

Snabb hjälp uppskattas! :)

ChristineL
0

Men det ska väl inte ligga nåt där under? Hur ofta tömmer du den? Vi har bara pellets i den övre "lådan" och det luktar bara om man ställer sig över den. Man ska ju ha de undre lådan, en plastpåse, den övre lådan och sen träpellets.

Eftermiddag
0

Jag kan tänka mig att om du har fel sorts pellets stannar de kvar i överlådan fast det är kiss på dem och då måste du plocka bort dem med spaden.

whatgoeslollipop
0

När jag läste om den sa dom att man skulle lägga lite pellets i den undre lådan?? 
Vad är de för plast påse man ska ha då? finns de speciella?? 

Jag har tömt den var 4 dag? är det för sällan eller?

nää det åker ju  ner i underlådan! men det är ju "blött" fortfarande :(

Känner mig helt vilsen i det här….

jollycox
0

Är din katt kastrerad?
Dricker han nog mycket vatten så att urinen inte blir så koncentrerad?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Eftermiddag
0

Tömmer du underlådan var fjärde dag?

whatgoeslollipop
0

Jag tycker han dricker duktigt  med vatten.

Jaa jag tömmer den så ofta då det luktar så mycket om det..

Min katt är inte kastrerad.

ChristineL
0

Töm varje dag! Det finns en rosa förpackning på typ ica med särskilda plastpåsar av märket vitacraft. Kastrera kan också vara en god idé.

Eftermiddag
0

Testa peewees egna pellets och se om det blir bättre.

whatgoeslollipop
0

Okej då förstår jag! .. Helt säker på att i de forum jag läst i står de att dom tömt var fjärde dag…. Men jag kanske har inbillat mig det 😞

jollycox
0

#6 Fertila hankatters kiss luktar jättestarkt. Kastrera honom så luktar det säkert mindre.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Caifig
0

#9 Meningen med en peewee är att du inte ska behöva tömma varje dag, men eftersom din misses urin luktar så starkt kan det vara en bra idé! Jag får tömma mina två lådor 1-2 gånger i veckan, luktar ingenting såvida jag inte stoppar ner hela huvudet i underlådan! Båda mina hanar är också kastrerade så det har verkligen hjälpt :)

sagan
1

Prova att ha vatten i den undre lådan så kan du bara hälla av sågspån och vätskan som hamnar därunder. Var fjärde dag är alldeles för sällan och det är då inte konstigt att det luktar. Är kissen inte kastrerad är det det bra om det sker snarast. Lukten blir inte lika skarp då. 

Om kissen skulle börja missköta sig och kissa nån annanstans hemma hos dig ha då i åtanke att dem är ökendjur och föredrar sand att göra sina behov i. Även om han skött lådan i flera år med pellets kan orsaken vara vara innehållet i lådan inte är till belåtenhet. 

Lycka till!

grandma
0

Mina lådor luktar inte men det är ju viktigt att pelletsen täcker hålen. Jag använder Bio norr träpellets 6 mm som jag köper på granngården. 16kg/45 kr. Rengör en gång i veckan ibland två.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Wony
0

Vi har en PeeWee, och den luktar inget. Är bara bajset som luktar, men det får man ju plocka bort allt eftersom. För oss går det bra att tömma bottenlådan 1-2ggr i veckan. Har kommit fram till att det inte får vara för lite pellets, och inte heller för mycket. Lagom mycket så att de lätt kan krafsa ner ströet, helt enkelt.