Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2298 ggr
Allumania
0

Överviktig kattunge.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Uno e jag seker på att är överviktig. Jag vägde honom idag på morgonen och vågen visade 3.5 kg! Hans "bror" väger bara 3.1 kg. Uno har alltid varit aningen större och väldigt länge trodde jag att han bara naturligt skulle bli stor. Jag börjar dock bli orolig för hans hälsa. Jag bifogar en bild tagen uppifrån på Uno. Hur ska jag få honom att växa mindre? Han är en väldigt lugn kattunge och intresserar sig knappt för lek, så har det varit ända sen dag 1. Det ända han verkar gilla är att brottas med sin bror :P Vi har provat gå ut i sele men han blir i "chock" och faller på sida, stackars gulle :( Kattungarna är ca.6månader. De äter whiskas junior och profine torrfoder. Torrfodret äter de på fritillgång. Men jag tänker stänga buffen med tanke på Uno. De ska gå över till mjau blötmat och något vuxen torrfoder bara de blir kastrerade.

OberonsMatte
2

Så länge en katt är under tillväxt behöver man inte oroa sig alltför mycket över kroppsformen. Den hinner räta ut sig och ändras naturligt när katten växer på längden.

Jag tycker att du bör undvika att begränsa tillgången på mat så långt det är möjligt och istället börja introducera blötmat och i huvudsak ge fri tillgång till det. Blötmat är bra mat oavsett kattens ålder, och är samtidigt bra för att morverka ohälsosam övervikt. 

För att begränsa intaget av torrfoder kan du "servera" det foderbollar, vilket innebär att katten måste jobba lite för maten och inte har möjlighet att äta mycket på en gång.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2

Hur känns hullet?
Sedan behöver inte katterna inte äta kattungemat tills de blir kastrerade och om du knappt känner revbenen tycker jag du redan nu kan övergå till ett bra vuxenfoder istället.

Eftermiddag
1

Om du vill vänja honom vid att gå ute i sele, så börja med att gå med sele inne. Det kan ta några gånger innan de accepterar att ha selen på sig. Och när du väl kommer ut, sätt inte ner honom på en öppen plan, typ gräsmatta, utan gå till ett mer skyddat ställe, kanske bredvid några buskar eller bord och stolar, så att han inte känner sig så exponerad.

Allumania
0

#1 Ok, får se vad vet. säger sen när vi far o kastrera dem. :D Han e ju en ljuvligt tjock sumokisse nu :3 Alla älskar Uno :D Det där med foder boll har jag tänkt på men det kan bli svårt med tanke på att vi har hund. Kanske jag kan ha den på bordet i en låg låda? Blötmat som fri tillgång kan vara lite tait för min studerande budjet :( Jag går enl. Principen 2/3 blötmat och 1/3 torrfoder. :) #2 Hullet är ju bra ;) Hahah! Njaa… Jag känner revbenen sisådär på båda ungarna. Jag börjar byta foder nu i slutet av veckan då :) #3 Jag bor på ett hög hus område och vi har en parkering framför oss direkt när vi kommer ut dvs. ett plan :D hehhe :P Ska se om jag hittar några passliga buskar :) Ska börja lägga på selen inomhus oxo :)

OberonsMatte
2

Nu på vintern är det iofs kanske inte så roligt att vara ute för ovana katter, men när du ska introducera utevistelse är ytterligare ett tips att bära ut honom (i sele)  i buren till den lugna platsen. När du kommit fram ställer du ner buren, öppnar luckan och låter honom komma ut i sin egen takt. Blir det för läskigt har han buren som trygghet att återvända till.

Sajtvärd Katter iFokus

Allumania
0

#5 Vi har en aningen obekväm bur. Den öppnas som en "kista" dvs inte som en helt vanlig bur.. Men det kan vara värt att testa :) Borde jag promenera dem tillsammas? Kaos är ju mycket modigare och utforskar allt så jätte gärna :) De har hittills alltid varit tillsammans ute :)

OberonsMatte
1

#6 Ja, att ha sin kattkompis med kan vara en stor trygghet för katten vid utevistelse. Det kanske blir lite svårt att hålla reda på två katter samtidigt om de beter sig väldigt olika, men du kanske kan få med dig någon som hjälper till?

Sajtvärd Katter iFokus

Allumania
0

#7 Min kille brukar hjälpa. Kanske jag borde köpa flex koppel åt kattorna då skulle Kaos få gå lite mera?

OberonsMatte
1

#8 Ja, flexikoppel (mint 5 meter) bör man absolut ha för att utevistelsen ska bli så bekväm som möjligt både för katten och för den som håller i kopplet.

Sajtvärd Katter iFokus

Allumania
1

#9 Ska investera i 2st små flex då :)